تخصیص اعتبار برای فضای سبز شهر عقدا

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) شهر عقدا بر اساس طرح تفصیلی که به تازگی به شهرداری ابلاغ شده است به ۱۵‌هزار مترمربع فضای سبز جدید نیاز دارد، این در حالی است که شهرداری توسعه فضای سبز این شهر را در گرو تامین آب می‌داند.
فضای سبز در کنار ایجاد لطافت محیط و هوای هر شهر بر افزایش نشاط و شادابی شهروندان هم تاثیرگذار است؛ از این رو ایجاد فضای سبز مانند بسیاری از طرح‌های عمرانی از جمله ایجاد معابر جدید، پیاده‌روسازی، آسفالت معابر برای هر شهر نیاز است.
شهروندان عقدا هم که سابقه زندگی در کنار باغ‌های انار و حس زیبای نفس کشیدن در هوای سالم و پاک را در ذهن خود دارند، انتظار دارند که شهرداری با توجه به قرار گرفتن این شهر در معرض آلایندگی صنایع سنگین شهرستان اردکان، توجه بیشتری را به توسعه فضای سبز این شهر معطوف کند.

ضرورت توسعه فضای سبز برای کاهش آلودگی هوا
یکی از شهروندان عقدا می‌گوید: شهرداری در سال‌های اخیر، اقدامات قابل توجهی برای توسعه فضای سبز شهر انجام داده اما با توجه به شدت آلودگی‌ها، لازم است که تلاش مضاعفی را به این موضوع معطوف کند.
«رضا شاکری» می‌افزاید: روزگاری نفس کشیدن در هوای سالم و پاک عقدا بسیار لذت‌بخش بود اما امروز با وجود کارخانه‌های متعدد آلاینده، اگر درختان آلودگی‌ها را نبلعند، مردم خفه خواهند شد.
این شهروند با تاکید بر این‌که شهروندان آماده هرگونه همکاری برای واگذاری زمین به‌منظور توسعه فضای سبز به ویژه در محله‌های شهر هستند، از شهرداری می‌خواهد تا با شناسایی نقاط مستعد، برای ایجاد و توسعه فضای سبز در این حوزه وارد عمل شوند.
وی با بیان اهمیت توسعه فضای سبز شهر برای جلوگیری از بیمار شدن شهروندان، شیوع بسیاری از بیماری‌ها در عقدا را با افزایش آلودگی‌ها و کاهش سطح فضای سبز ناشی از تخریب باغ‌ها مرتبط می‌داند.
یکی دیگر از شهروندان هم می‌گوید: یکی از اقدامات مورد نیاز برای جلب رضایت شهروندان عقدا، توسعه فضای سبز و ایجاد پارک‌های شهری است.
«سیدحامد میرجلیلی» ادامه می‌دهد: شهروندان عقدا به پارک‌های کوچک و بزرگ بیشتری برای گذراندن اوقاف فراغت و ارتقای سلامت روحی نیاز دارند که متاسفانه کمتر در شهر ایجاد شده است.
وی از شهرداری می‌خواهد تا با تملک زمین‌های وسیع شهر، به ایجاد فضای سبز گسترده و همچنین تجهیز این فضاها به مبلمانی مانند مبلمان پارک‌ها از جمله صندلی، آلاچیق، وسایل بازی کودکان و ست‌های ورزشی اقدام کند.
یکی دیگر از شهروندان عقدا هم عقیده دارد که این شهر فاقد منابع آبی لازم برای آبیاری فضای سبز است.
«محمد زارع» می‌افزاید: شهرداری باید با تامین منابع آبی جدید و اجرای سیستم آبیاری قطره‌ای، با مدیریت مصرف آب ضمن نگهداری از فضای سبز ایجاد شده به ایجاد فضای سبز جدید اقدام کند.

وجود ۴ هکتار فضای سبز در شهر
شهردار عقدا با تاکید بر این‌که بر اساس طرح تفصیلی، این شهر به ۱۵ هزار مترمربع فضای سبز جدید نیاز دارد، می‌گوید: عقدا اکنون ۴ هکتار فضای سبز دارد.
«حسین سعیدی» ادامه می‌دهد: شهرداری قصد دارد تا با ایجاد فضای سبز در زمین اداره آموزش و پرورش شهرستان در مقابل ساختمان شهرداری، این کمبود را جبران کند. وی می‌افزاید: این زمین ۱۵ هزار مترمربع مساحت دارد، اما اداره آموزش و پرورش شهرستان حاضر به تهاتر زمین نیست و از شهرداری خواسته که زمین را بخرد.
این مسئول با تاکید بر این‌که برای تملک این زمین حداقل به ۱/۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است، می‌افزاید: این اعتبار معادل بودجه یک سال شهرداری عقدا است.
سعیدی اظهار می‌کند: این زمین با تامین آب مورد نیاز از سوی شهرداری، بهترین مکان برای توسعه فضای سبز شهر است؛ از این رو لازم است که مسئولان شهرستان شهرداری را برای تملک زمین همراهی کنند.
شهردار عقدا درباره نیاز شهر به ایجاد فضای سبز جدید با توجه به وضعیت آلودگی هوا، اعلام می‌کند: عمده بودجه شهرداری عقدا، دریافت عوارض آلایندگی است که برای ایجاد فضای سبز هزینه می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: یکی از دلایل کمبود فضای سبز در عقدا، کمبود منابع آبی است، اما شهرداری برای اجرای طرح آبیاری قطره‌ای به ۱/۸ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
سعیدی می‌افزاید: شهرداری در حال حاضر منابع آبی مناسب و کافی برای توسعه فضای سبز شهر را ندارد اما لازم است که با همکاری شرکت آب منطقه‌ای استان آب مورد نیاز برای توسعه فضای سبز این شهر تامین شود.
وی درباره ایجاد پارک‌های شهری در عقدا نیز می‌گوید: شهرداری قصد دارد برای ایجاد یک پارک شهری زمینی به مساحت ۶ هکتار در سمت جاده عقدا به شمس‌آباد را برای ایجاد پارک شهری، تملک کند.
شهردار عقدا می‌افزاید: این طرح در قالب یک مجتمع گردشگری پیشنهاد شده که در معاونت فنی اداره منابع طبیعی شهرستان بررسی شد.

تخصیص اعتبار برای فضای سبز شهر
«حسین سعیدی» شهردار عقدا از تخصیص ۱۲۰ میلیون تومان از بودجه سال جاری شهرداری برای حفاظت و توسعه فضای سبز این شهر خبر می‌دهد.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..