لزوم فرهنگسازی در بین شهروندان:

هجوم نخاله‌ها به جاده های یزد/ تخریب نمای کویری کمپ‌ها

بلوار نصر مسیر دسترسی به کویر بکر یزد در حاشیه دروازه قرآن است که قرار است محل استقرار 5 کمپ کویرنوردی در نوروز امسال باشد اما این بلوار به محلی برای تخلیه نخاله‌های ساختمانی تبدیل شده است. تخلیه نخاله‌های ساختمانی در گوشه و کنار شهر، نه‌تنها زیبایی شهر را نشانه رفته بلکه مشکلات زیست‌محیطی و آلودگی ...

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) این معضل بیشتر در معابر ورودی شهر به چشم می‌آید. متولیان جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی، بعد از تحویل نخاله‌ها از شهروندان، آنها را در نزدیک‌ترین محل به شهر و طی کردن کمترین مسافت، در حاشیه شهر رها می‌کنند.
شهرداری در مراحل مختلفی به جمع‌آوری نخاله‌های رها شده در اطراف و به ویژه ورودی‌های شهر اقدام کرده و حتی با نصب دوربین، نظارت تصویری محورهای ورودی را برای جلوگیری از تخلیه غیرقانونی نخاله‌های ساختمانی در دستور کار قرار داده است؛ اما هنوز برخی معابر ورودی شهر، محل امنی برای تخلیه غیرقانونی نخاله‌ها ساختمانی است. یکی دیگر از اقدامات شهرداری یزد راه‌اندازی آژانس خاک و نخاله از سوی سازمان مدیریت پسماند شهرداری است تا شهروندان با دسترسی سریع به ماشین‌های حمل نخاله با کمترین هزینه، نخاله‌ها را در محل مشخص شده برای تخلیه نخاله‌ها دفن کنند.
شهروندان باید در سپردن نخاله‌ها به افراد سودجویی که هزینه حمل زباله به محل دفن را می‌گیرند اما نخاله‌ها را در نزدیک‌ترین محل حتی در بلوارهای شهر رها می‌کنند، هوشیار باشند و از تماس با این افراد و شرکت‌ها برای دفع نخاله‌ها خودداری کنند.
در اثر بی‌توجهی شهروندان به این مساله، بلوار نصر در حاشیه دروازه قرآن در محاصره نخاله‌ها قرار گرفته، به طوری که رفته رفته از عرض بلوار کم شده است، در حالی که این جاده مسیر دسترسی به کویر بکر یزد است که قرار است در ایام نوروز محل برپایی کمپ‌های کویرنوردی باشد، با این اوصاف نباید انتظار داشت که گردشگران رضایت چندانی از مسیر دسترسی داشته باشند.

هجوم نخاله‌ها به جاده
معاون سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هم با تخلیه نخاله‌های ساختمانی در دو سمت بلوار نصر گفت: این مسیر تنها راه دسترسی به کمپ‌های کویرنوردی یزد است.
«محمدرضا نصیری» افزود: با توجه به انتخاب کویر پشت دروازه قرآن یزد به عنوان یک پهنه گردشگری و صدور ۵ مجوز برای ایجاد کمپ‌های کویرنوردی در این پهنه، لازم است که مسیر دسترسی هر چه سریع‌تر ساماندهی شود.
وی ادامه داد: توسعه کمپ‌های گردشگری در پهنه‌های جذاب استان کویری، رویکرد جدی اداره کل میراث فرهنگی استان است و مجموعه دروازه قرآن یکی از اصلی‌‌ترین پهنه‌های نزدیک شهر یزد برای کویرنوردی است.
این مسئول اظهار کرد: قرار است این کمپ‌ها محل ارائه خدمات گردشگری از جمله برگزاری تورهای کویرنوردی، سافاری، شترسواری، پاراگلایدر، مورتورسواری و سایر ورزش‌های کویری و مراکز اقامتی و پذیرایی باشد.
نصیری همچنین قرار گرفتن دریاچه تصفیه خانه شهر یزد در کنار این کویر زیبا را یکی دیگر از جاذبه‌های کویر شهر یزد برای جذب گردشگران دانست و افزود: یکی از مصوبات کمیته کمپ‌های کویرنوردی استان ساماندهی ورودی است؛ اما ساماندهی جاده دسترسی از وظایف این اداره کل خارج است. وی ادامه داد: با توجه به این‌که این جاده در گذشته مورد استفاده صنایع و معادن و خارج از شهر قرار داشته، به محل تخلیه نخاله‌های ساختمانی تبدیل شده است که همه زیبایی‌های کویر را زیر‌سوال می‌برد.

تخریب نمای کویری کمپ‌ها
معاون سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت: تخلیه نخاله‌ها در جاده دسترسی به این کویر و کمپ‌های کویرنوردی، نمای کویر را نازیبا کرده و باعث تهدید منطقه بر اثر مشکلات زیست محیطی شده است.
وی اظهار کرد: شهرداری باید ضمن جلوگیری از ادامه تخلیه نخاله‌های ساختمانی، به ساماندهی نخاله‌های تخلیه شده اقدام کند و مسیر دسترسی نیز با همکاری سایر دستگاه‌ها از جمله اداره کل راه و شهرسازی و منابع طبیعی، ساماندهی شود. نصیری گفت: در نظر داریم که خودروهای گردشگرانی که قصد استفاده از خدمات کمپ‌های کویری را دارند در انتهای مسیر دسترسی پارک شود و گردشگران از محل ورودی کمپ‌ها با خودروهای ویژه کویرنوردی به داخل کمپ راهنمایی شوند.

در اولویت قرار گرفتن ساماندهی بلوار نصر
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد بعد از تماس روزنامه همشهری و بازدید از بلوار نصر، از تعیین اولویت برای ساماندهی نخاله‌های تخلیه‌شده در این بلوار خبر داد.
«حمیدرضا رحیمدل» افزود: ساماندهی نخاله‌های ساختمانی رها شده در حاشیه شهر به ویژه ورودی‌ها با تعامل اداره کل راه و شهرسازی استان در دستور کار قرار گرفته است. وی از اولویت‌بندی مناطق مورد نظر برای ساماندهی خبر داد و افزود: با توجه به اهمیت بلوار نصر برای دسترسی مناسب گردشگران به کمپ‌های کویرنوردی، این بلوار نیز در اولویت ساماندهی قرار می‌گیرد. این مسئول از آغاز ساماندهی ورودی‌های شهر از جمله ورودی جنوبی برای جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی خبر داد و اضافه کرد: قطعا ساماندهی ورودی شمالی نیز در آستانه نوروز با جدیت دنبال خواهد شد.

لزوم فرهنگسازی در بین شهروندان
فرماندار یزد نیز با بیان این‌که ساماندهی نخاله‌های ساختمانی در حریم و داخل شهر به عهده‌ شهرداری‌ها است، افزود: شهرداری یزد تاکنون اقدامات قابل قبولی برای ساماندهی نخاله‌های ساختمانی در شهر اجرا کرده است.
«محمود شاکرشمسی» افزود: مردم نباید از تخلیه نخاله‌های ساختمانی توسط افراد سودجویی که نخاله‌ها را در نزدیک‌ترین محل به شهر تخلیه می‌کنند، دفاع کنند چراکه در نهایت این کار به ضرر خودشان است. وی ادامه داد: هر چه قدر نیرو برای برخورد با این تخلف به کار گرفته شود، باز هم جواب تخلفاتی را که برای تخلیه غیرقانونی و مخفیانه نخاله‌ها در گوشه و کنار شهر اتفاق می‌افتد، نخواهد داد. این مسئول اظهار کرد: اگرچه شهرداری نقاطی را برای تخلیه نخاله‌های ساختمانی تعیین کرده است اما برخی از متخلفان با دریافت هزینه از صاحبان نخاله به جای دفن نخاله‌ها در نقاط تعیین شده، آنها را در کنار شهر رها می‌کنند. وی ادامه داد: شهرداری با تقویت واحد اجرائیات برای برخورد با این متخلفان اقدام کرده و حتی شرکت تعاونی دهیاری‌های بخش مرکزی هم واحد اجرائیات را متولی برخورد با این تخلفات کرده‌اند اما عده‌ای سودجو با تخلیه نخاله‌ها، فرهنگ مردم یزد را زیر سوال می‌برند.
فرماندار یزد گفت: کاهش این تخلفات به فرهنگسازی نیاز دارد، متخلفان باید بدانند با این اقدام نه تنها بودجه شهرداری را صرف ساماندهی تخلفات خود می‌کنند بلکه شهر را نازیبا و به حقوق سایر شهروندان هم بی‌احترامی می‌کنند.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..