پرداخت تسهیلات کم‌بهره به هنرمندان صنایع دستی یزد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) معاونت صنایع دستی و معاونت سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با پرداخت تسهیلات کم‌بهره، شرایط مناسبی را برای حمایت از صنعتگران صنایع دستی فراهم کرده‌اند.

بسیاری از هنرمندان صنایع دستی فاقد سرمایه مورد نیاز برای دایر کردن کارگاه‌های تولیدی و مراکز عرضه مناسب هستند از این رو از ادامه فعالیت در حوزه صنایع دستی منصرف می‌شوند.
برخی از کارگا‌ه‌های صنایع‌دستی نیز به دلیل کمبود نقدینگی و فرسوده‌بودن دستگاه‌ها، قادر به ادامه فعالیت نیستند از این رو حمایت از هنرمندان صنعتگر صنایع دستی مورد توجه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قرار گرفته است.

طرح پشتیبان برای بالا بردن سقف تسهیلات
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بر لزوم تامین نقدینگی و سرمایه در گردش برای صنعتگران صنایع دستی استان تاکید کرد.
«محمدرضا دهقانی» افزود: هنرمندان صنایع دستی به ویژه فارغ‌التحصیلان صنایع دستی استان می‌توانند با بهره‌گیری از این تسهیلات به راه‌اندازی کارگاه‌های تولیدی اقدام کنند. وی ادامه داد: این تسهیلات همچنین می‌تواند در تامین نقدینگی کارگاه‌های صنایع دستی موجود و به روز کردن دستگاه‌ها موثر باشد و کارگاه‌هایی که به دلیل کمبود نقدینگی غیرفعال شده‌اند را دوباره فعال کند.
این مسئول با بیان این‌که پرداخت تسهیلات برای حمایت از صنایع به ویژه صنایع دستی امری لازم و ضروری است، گفت: سقف تسهیلاتی که در اختیار صنعتگران صنایع دستی قرار می‌گیرد، پایین است.
دهقان اظهار کرد: یکی از برنامه‌های معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، اجرای طرح پشتیبان برای ارائه تسهیلات به صنعتگران صنایع دستی است.
وی افزود: در قالب این طرح چند هنرمند صنایع دستی با همکاری یکدیگر با دریافت این تسهیلات، به ایجاد کارگاه‌های مشترک اقدام می‌کنند تا سقف تسهیلات افزایش یابد.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان از پرداخت یک میلیارد تومان تسهیلات برای حمایت از صنعتگران استان در سال گذشته خبر داد.
وی ادامه داد: عمده این تسهیلات به صنعتگران زیلوباف، کارباف، گلیم‌باف و تولیدکنندگان سفال و سرامیک پرداخته شده است.
دهقان از خودداری بانک‌ها از پرداخت تسهیلات به صنعتگران تولید زیورآلات سنتی انتقاد کرد و افزود: تقاضاهای بسیاری برای برخورداری از تسهیلات برای هنرمندان صنعتگر زیورآلات سنتی وجود دارد اما بانک‌ها به دلایلی این تسهیلات را در اختیار متقاضیان قرار نمی‌دهند.
وی ادامه داد: صنعتگران صنایع دستی که در بانک اطلاعاتی این معاونت ثبت نام کرده‌اند برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی می‌شوند که سقف تسهیلات برای هر صنعتگر صنایع دستی ۵ میلیون تومان به صورت قرض‌الحسنه است.

سهمیه ۲۰ میلیارد ریالی تسهیلات برای صنعتگران
معاون سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هم از پرداخت تسهیلات کم بهره به هنرمندان صنایع دستی در قالب تسهیلات مشاغل خانگی خبر داد.
«محمدرضا نصیری» افزود: این تسهیلات با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی تا سقف ۱۰ میلیارد ریال در اختیار هنرمندان صنایع دستی استان قرار می‌گیرد.
وی همچنین از انعقاد تفاهم نامه با صندوق کارآفرینی امید برای پرداخت تسهیلات به صنعتگران صنایع دستی استان خبر داد و افزود: سقف این تسهیلات ۵ میلیون تومان است.
نصیری گفت: بر اساس این تفاهم‌نامه هنرمندان صنایع دستی با ارائه معرفی نامه از سوی معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان و برآورد انجام شده برای خرید وسایل برای هر رشته، به این صندوق معرفی می‌شوند.
وی سهمیه استان از این تسهیلات را ۱۰ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: البته با توجه به استقبال هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی و رونق صنایع دستی در استان، تقاضای افزایش ۵ میلیارد ریالی سهمیه استان از این تسهیلات ارائه شده است.
معاون سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تاکید کرد: ارائه این تسهیلات تنها با تایید معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان و با ارائه کارت شناسایی صنایع دستی امکان‌پذیر است.
وی گفت: با توجه به پایین بودن سقف تسهیلات، اداره‌کل میراث فرهنگی استان در نظر دارد که به پرداخت این تسهیلات در قالب طرح پشتیبان اقدام کند.
به گفته نصیری، در قالب این طرح هنرمندان صنایع دستی می‌توانند به ایجاد کارگاه‌هایی تا سقف مشارکت ۳۰ هنرمند اقدام کنند و با دریافت تسهیلات ۵ میلیون تومانی به راه‌اندازی کارگاه مشترک اقدام کنند.
وی ادامه داد: این تسهیلات در مجموع به تعداد فعالان صنایع دستی کارگاه به پشتیبان پرداخت می‌شود.

پرداخت تسهیلات برای ایجاد بازارچه‌های صنایع دستی
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همچنین از حمایت از علاقه‌مندان به راه‌اندازی بازارچه‌های صنایع دستی در قالب طرح پشتیبان خبر داد. «محمدرضا نصیری» افزود: صنعتگران صنایع دستی علاقه‌مند به ایجاد بازارچه‌های صنایع دستی می‌توانند با مشارکت یکدیگر و دریافت تسهیلات بیشتر به راه‌اندازی بازارچه‌ها به‌ویژه در بافت تاریخی اقدام کنند.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..