طرح ساماندهی بافت تاریخی یزد تهیه شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) استاندار یزد گفت: طرح ساماندهی بافت تاریخی شهر یزد با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی کشور تهیه و وظایف و تکالیف مردم و دستگاههای دولتی در آن بر اساس ساز و کار قانونی مناسب دیده شود.

سیدمحمد میرمحمدی در نهمین جلسه سرمایه گذاری استان یزد افزود: در این بخش باید در مرحله اول یک طرح مطالعاتی درباره ساماندهی بافت تاریخی تهیه و در آن همه مسائل و مرمت و بازسازی را در حد و قواره بافت ۷۴۰هکتاری تاریخی یزد ببینیم.

وی افزود: مرمت چند کوچه به تنهایی کافی نبوده و این روند حاکم که نقطه ای و موردی است امروز جوابگو نیست بنابر این باید تکلیف بخش ها قبل از ثبت جهانی بافت تاریخی هر چه سریعتر مشخص شود.
استاندار یزد تاکید کرد :اگر این طرح ، خدمات گردشگری و اقدامات در این خصوص با تعیین ساز و کار قانونی عملیاتی شود دیگر هر فردی در این بافت نمی تواند ساخت و ساز نامناسب انجام داده و بافت را بی قواره کند ضمن آنکه باید بدانیم که بافت تاریخی یزد فقط از مسجد جامع تا فهادان نیست.
میرمحمدی درباره سرمایه گذاری در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: در این خصوص نباید استان یزد را با سایر استانها مقایسه کرد چون قوانین در همه استانها یکسان است و نمی توان خلاف قانون در بخش سرمایه گذاری عمل کرد البته شاید در بخشی مدیری درباره سرمایه گذاری تنگ نظری داشته باشد که باید اصلاح شود.
وی اضافه کرد: امروز دیگر نباید بر مبنای روال سنتی با سرمایه گذاران برخورد و مسیر گرفتن مجوزها را طولانی کرد بلکه باید با آزاد کردن پهنه های سرمایه گذاری ، تعیین کاربری آنها بر اساس آمایش سرزمینی و هدایت سرمایه گذاران به مرکز سرمایه گذاری استان با استقرار مشاور در این مرکز ، مسیر کار سرمایه گذاران را تسهیل کنیم.
رئیس مرکز خدمات سرمایه گذاری استان یزد درباره وضعیت هیات های خارجی علاقمند به سرمایه گذاری در استان اظهار کرد: برخی افراد خیلی شیفته به حضور این هیات ها و سرمایه گذاری آنها هستند ولی استانداری ابتدا اهلیت، وضعیت و توان این سرمایه گذاران را رصد و سپس با آنها وارد مذاکره می شویم.
میرمحمدی افزود: در این بخش هم سفر هیات های خارجی به استان را داریم و هم سفر هیات های داخلی به خارج از کشور که در هر دو مورد باید از نتایج سفر بهره برداری مناسب شود.
وی اضافه کرد: باید یک گروه پیگیری در این خصوص تشکیل شده تا سرمایه گذاری بر مبنای قوانین و در چهارچوب سیاست های استان صورت گیرد.
** استان یزد در ارائه زمین به سرمایه گذاران مشکلی ندارد
معاون امور عمرانی استاندار یزد نیز در این جلسه گفت: این استان در طول سالهای گذشته و بویژه دو سال اخیر درباره ارائه زمین به سرمایه گذاران مشکلی نداشته هم اکنون نیز ندارد.
سیدمحمدرضا سیدحسینی افزود: قانون در همه استان ها یکسان است با این حال در استان علاوه بر ارائه تسهیلات ارزان قیمت ، کمک های فنی مناسب به سرمایه گذاران بخش گردشگری ارائه خواهد کرد و اگر در استانی زمین رایگان داده شده ما نیز با همان شرایط و فضاها ارائه می کنیم.
وی درخصوص ورودی گردشگران خارجی به استان نیز گفت: اینکه گفته می شود آمار گردشگر خارجی در این استان کم است درست نیست یزد بعد از اصفهان و فارس در جایگاه بعدی قرار دارد و عمده آمار پنج یا ۶ میلیون گردشگر خارجی مربوط به زوار عرب و زیارتی است و یزد بازار هدف گردشگران اروپایی است.
در این جلسه مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد گزارشی درباره روند سرمایه گذاری در حوزه گردشگری در طول برنامه پنجم توسعه ( ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۴ ) ارائه کرد .
ضمن آنکه مرکز خدمات سرمایه گذاری نیز گزارشی درباره نحوه پذیرش و اعزام هیات های سرمایه گذاری استان و چگونگی رفع مشکلات آن به اعضا داد.
منبع: ایرنا

بخش نظردهی بسته شده است..