توسط نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی:

توقف تخریب بنایی در محدوده بافت تاریخی یزد

عوامل اجرایی بدون هماهنگی و کسب مجوز از اداره کل میراث فرهنگی استان اقدام به تخریب گاراژ کنترل در مجاورت هتل داد نمودند که یگان حفاظت این اداره کل سریعاً کار را متوقف نمود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) معاون میراث فرهنگی این اداره کل عنوان کرد: باتوجه به کمبود فضای پارکینگ در خیابان دهم فروردین شهرداری یزد اقدام به تملک گاراژ کنترل  نموده و متاسفانه عوامل اجرایی بدون هماهنگی و کسب مجوز از این اداره کل اقدام به تخریب بخشی از گاراژ مذکور نمودند که خوشبختانه با عملکرد هوشیارانه نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی این عملیات در حال حاضر متوقف شده است.

محسن ذاکری نیا افزود: این گاراژ که مربوط به دوره پهلوی می باشد به صورت حیاط مرکزی و سه طرفه ساخته شده است و نه تنها دارای ارزش تاریخی می باشد بلکه در محدوده بافت ثبتی یزد که به شماره پانزده هزار در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده، قرار گرفته است.

مهندس ذاکری نیا تصریح کرد : امکان استفاده از گاراژ کنترل به عنوان پارکینگ عمومی وجود دادر ولی این اقدام مانند هر فعالیت عمرانی در بافت باید فرآیند قانونی خود را طی نماید که اولین آن ،قبل از هر گونه دخل و تصرف و یا تخریب ارائه برنامه و طرح به اداره کل برای اخذ مصوبه از شورای میراث فرهنگی استان و حوزه ستادی میراث فرهنگی کشور است.

وی خاطرنشان ساخت: اقدامات پیشگیرانه برای هر نوع تخریب غیرقابل جبران در محدوده بافت تاریخی از وظایف اصلی این اداره کل به حساب می آید، و در این میان بحث "ثبت جهانی" این بافت تاریخی که سالهاست تلاش برای برطرف کردن مشکلات آن ادامه دارد و پرونده آن نیز به تازگی برای ثبت جهانی در سال ‎2‎0‎1‎7 به یونسکو ارسال گردیده است، این وظیفه را پررنگ تر می سازد.

این مقام مسئول تصریح کرد: با اینگونه اقدامات، مشکلات زیادی گریبان بافت تاریخی وسیع ترین شهر خشتی جهان را می‌گیرد و یکپارچگی بافت و زحمت‌هایی که در طول این سال‌ها برای جهانی شدن این شهر انجام شده است را از بین می‌برد.

ذاکری نیا اظهار داشت: مردم و مسئولین باید بدانند بافت تاریخی یزد در دنیا منحصر به‌ فرد است و شایسته است این بافت منسجم و دست نخورده بماند و در موارد لزوم با کسب مجوز از اداره کل میراث فرهنگی اقدامات مرمتی و اجرایی انجام شود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان افزود: زمانی که این بافت تاریخی به ثبت جهانی برسد نظارت بر این بافت افزایش می‌یابد و دخل و تصرف در این میراث فرهنگی قانون ‌مند و نظام‌ مند انجام خواهد شد و عملکردمان در این حوزه بهبود خواهد یافت.

بخش نظردهی بسته شده است..