فعالیت ۶۹۸ تعاونی دهیاری در کشور

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در حال حاضر ۶۹۸ تعاونی با مشارکت ۱۴هزار و ۸۰۰ دهیاری در حوزه اقتصادی فعالیت دارند .

سیدحمید کلانتری در نخستین همایش کشوری نقش تعاونی دهیاری ها در امر سرمایه گذاری ایجاد اشتغال و توسعه پایدار روستایی کشور در سالن همایش دانشگاه پیام نور یزد با اشاره به نقش دهیاری ها و تعاونی ها در بخش توسعه پایدار روستاها گفت: پایداری به معنای تدوام اثربخشی برای جامعه هدف است و توسعه باید با توجه به این امر و به صورت جامع نگر و همه جانبه با محوریت انسان مدنظر باشد.

وی با اشاره به اهمیت تدوین برنامه های مستمر به منظور ارائه خدمات اقتصادی و با محوریت نگاه مشارکتی گفت: توجه به عدم آلودگی زیست محیطی، منافع عمومی جامعه، دلنشین کردن فضای اجتماعی در روستاها و ارتقای خدمات مختلف، از جمله ضرورت های برنامه ریزی توسعه پایدار روستایی است که اگر مورد بی توجهی واقع شود توسعه ناقص خواهد بود.
معاون وزیر تعاون با بیان اینکه تعیین سیستم بهره برداری صحیح از منابع محیطی یکی از راهکارهای مطلوب در ایجاد زمینه های توسعه پایدار دهیاری ها است گفت:این نگاه جامع به منظور تداوم و پایداری توسعه ضروری است به عنوان نمونه در استان یزد تمام برنامه های توسعه ای، باید با توجه به ظرفیت موجود منابع آبی استان تدوین شوند تا در آینده مشکلی پیش نیاید.
کلانتری خاطرنشان کرد: روستا کانون تولید است و نتیجه بی توجهی به این کانون موجب رشد حاشیه نشینی در کنار کلانشهرها تا یک میلیون و ۲۰۰هزار نفر شده و در واقع عوارض نپرداختن به روستاها زمینه ساز رشد بی رویه شهرها بوده است.
وی در عین حال با اشاره به اهمیت افزیش ظرفیت های موجود ارتقای استقامت و ماندگاری توسعه روستاهای کشوراز طریق شرکت های تعاونی روستایی افزود: واگذاری مدیریت مراکز بهداشتی روستاها، توزیع آب و برق به دهیاری ها از جمله اقدامات در دستور کار است .
این مسئول دهیاری ها را به نیازمند همفکری و مشورت دانست و گفت: امروز روستاها کانون های اصلی فعالیت اقتصادی در کشور هستند بنابر این مسئولان و دست اندرکاران شرکت های تعاونی دهیاری ها باید بحث مدیریت کارآمد و موثر را جدی یگیرند.
کلانتری با اشاره به اینکه تعاونی های روستایی تمرین کرده اند برای برعهده گرفتن کارهای بزرگ افزود: امروز یکی از بهترین تعاونی ها تعاونی دهیاری هاست مجموعه هایی که خودشان می توانند خودشان را تقویت کرده و تقاضا و عرضه را در واحدهای تولید مدیریت کنند.
وی در پایان کوچک سازی دولت و سپرده کارها به مجموعه هایی همچون تعاونی ها را از جمله برنامه های در دستور کار دولت تدبیر و امید دانست و بیان کرد: جذب مشارکت عمومی در حفظ و ارتقای دستاوردهای نظام ضروری است .
وی با اشاره به ضرورت راه اندازی اتحادیه تعاونی دهیاری ها در روستاهای کشور استانهای فارس و خراسان رضوی را پیشرو در تأسیس تعاونی اعلام کرد و گفت: خراسان رضوی نخستین استانی استانی است که در راه اندازی اتحادیه تعاونی دهیاری ها وارد شده است.
 
منبع: ایرنا

بخش نظردهی بسته شده است..