ساماندهی آرامستان شهر عقدا

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) جنت‌الزهرا (س) نام تنها آرامستان شهر عقداست که این روزها حال و روز خوبی ندارد؛ از این رو شهرداری عقدا در حال تهیه طرحی برای ساماندهی این قبرستان است.
این آرامستان که در جاده روستای مزرعه‌نو واقع شده است، فاقد شبکه معابر و جدول‌گذاری، فضای سبز و فضای خدماتی است و شهروندان در مواقع مورد نیاز خدمات محدودی را از این آرامستان دریافت می‌کنند.
روشنایی این آرامستان بسیار کم است، از این رو شهروندان برای حضور در آرامستان با محدودیت مواجه هستند. آرامستان عقدا فاقد فضای سبز است و تنها زمینی بایر است که متوفیان شهر در آن دفن می‌شوند، در حالی که شهروندان انتظار دارند شهرداری برای عمران و آبادانی هر چه بیشتر این قبرستان اقدام کند.

نارضایتی شهروندان از وضعیت آرامستان
یکی از شهروندان عقدا می‌گوید: آرامستان عقدا وضعیت مناسبی ندارد و شکل ظاهری آن و همچنین خدماتی که در این قبرستان به مردم ارائه می‌شود درشان مردم عقدا نیست.
«رضا موسوی» می‌افزاید: مردم برای دفن متوفیان و برگزاری مراسم در این آرامستان با چالش‌های بسیاری مواجه هستند؛ چرا که قبرستان فعلی به شکل بیابانی است که فقط قبر در آن طراحی شده است.
وی می‌گوید: نداشتن خیابان و خاکی بودن همه سطح قبرستان، بازماندگان را برای تردد در قبرستان با مشکل مواجه کرده و این وضعیت نیز برای سال‌ها تغییری نکرده است.
یکی دیگر از شهروندان عقدا نیز با بیان این‌که قبرستان شهر مشابه بیابان است، ادامه می‌دهد: حتی یک درخت هم در قبرستان کاشته نشده است.
«عذرا محمدی» ادامه داد: متوفیان مورد احترام هستند و مردم شهر اعتقاد زیادی به زیارت اهل قبور دارند؛ از این رو بسیاری از شهروندان از وضعیت نابسامان قبرستان ناراضی هستند.
وی با بیان این‌که شهروندان حاضر به همکاری با شهرداری برای ساماندهی فضا و قبور هستند، گفت: البته شهروندان انتظار دارند که وضعیت آرامستان هرچه سریع‌تر ساماندهی شود.
این شهروند با تاکید بر این‌که آرامستان عقدا تنها آرامستان این شهر است، اظهار می‌کند: شهرداری باید پیش از این برای ساماندهی آرامستان اقدام می‌کرد اما هر چه زودتر این کار انجام شود، رضایت بیشتر شهروندان را به همراه خواهد داشت.
یکی دیگر از شهروندان عقدا نیز عقیده دارد که شهرداری به جای ساماندهی قبرستان فعلی، باید قبرستان جدیدی در خارج از شهر ایجاد کند؛ چرا که قبرستان فعلی در داخل محدوده شهر قرار دارد.
«رضا رجایی» می‌افزاید: قبرستان «جنت‌الزهرا(س)» دیگر مکان مناسبی برای دفن متوفیان نیست و باید از شهر خارج شود؛ از این رو بهتر است که شهرداری اعتباری را که قرار است در این محل هزینه کند، برای ایجاد قبرستان جدید در خارج از شهر هزینه کند.

آغاز طرح ساماندهی از سال آینده
اما شهردار عقدا از تهیه طرح ساماندهی آرامستان این شهر از سوی مشاور خبر می‌دهد و می‌افزاید: عملیات اجرایی ساماندهی قبرستان جنت‌الزهرا (س) از سال آینده آغاز می‌شود.
«حسین سعیدی» می‌گوید: این آرامستان نیازمند جدول‌گذاری، اجرای شبکه معابر، ایجاد فضای سبز، ساماندهی قبور و ایجاد فضاهای خدماتی از جمله سرویس‌های بهداشتی است.
وی اضافه می‌کند: تهیه طرح بهسازی و ساماندهی آرامستان عقدا با توجه به ضرورت مناسب‌سازی محیط این قبرستان از وجود چاله‌ها، مسیرهای ناهموار در دستور کار شهرداری قرار گرفته است.
شهردار عقدا با بیان این‌که شهرداری در حال آماده‌سازی برای ایجاد فضای سبز محیط قبرستان است، ادامه می‌دهد: روشنایی قبرستان نیز در حال ارتقاست.
وی می‌گوید: یک باب سرویس بهداشتی در قبرستان ساخته شده و در تلاش هستیم که تمام خدمات مورد نیاز به بهترین شکل برای شهروندان عقدا تامین شود.
سعیدی درباره لزوم جابه‌جایی قبرستان عقدا به خارج از شهر نیز می‌گوید: در حال حاضر تمام متوفیان شهر عقدا از جمله شهدا در این قبرستان دفن هستند و جابه‌جایی قبرستان با واکنش‌های مردمی مواجه خواهد شد.
وی ادامه می‌دهد: شهرداری و شورای قبل برای ساماندهی این قبرستان هزینه کرده‌اند و شهرداری نیز در حال حاضر در تلاش برای ساماندهی آن برای جلب رضایت و خدمات‌رسانی بهتر به شهروندان است.
شهردار عقدا با تایید این‌که قبرستان در داخل شهر قرار دارد، می‌گوید: قبرستان‌های داخل شهر بر اساس ضوابط زیست محیطی باید از شهر خارج شوند؛ اما این امکان هنوز در عقدا فراهم نیست.

موقعیت جغرافیایی شهر عقدا
عقدا یکی از بزرگ‎ترین بخش‌های شهرستان اردکان است که در ۴۰ کیلومتری این شهر و در حد فاصل بین استان‌های یزد و اصفهان واقع شده و شهر عقدا مرکز این بخش است. بر اساس آخرین تقسیمات کشوری، عقدا یکی از ۲۴ شهر استان و ۳ شهر شهرستان است که به عنوان مرکز بخش عقدا ، در غرب شهرستان اردکان در شمال این بخش قرار گرفته است.  این شهر براساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن سال‌1390 نزدیک به ۲هزار نفر جمعیت دارد ولی در ایام تعطیل و آخر هفته‎‎ها جمعیت زیادی را پذیرایی می‎‎کند.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..