انتخاب همیاران دامپزشکی در استان یزد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز)  اداره کل دامپزشکی استان برای ارتقای سطح بهداشت دام در روستاها، به اجرای طرح همیاران دامپزشکی در ۱۰‌درصد روستاهای دارای سکنه استان اقدام کرده و این طرح در دهه فجر در استان کلید می‌خورد.
هدف از اجرای این طرح در روستاهای استان، ارتقای سطح بهداشت، ایجاد فرهنگ بهداشتی در روستاها و تسهیل و تسریع در ارائه خدمات به روستاییان است. ساکنان روستاها می‌توانند با داشتن حداقل مدرک دیپلم و علاقه‌مند به همکاری با اداره کل دامپزشکی استان، به صورت افتخاری با این اداره کل همکاری کنند.
اداره کل دامپزشکی استان بعد از اعلام آمادگی افراد متقاضی با مراجعه به دهیاری روستا، انجام مکاتبات لازم و معرفی به شبکه دامپزشکی شهرستان، کارت همیار دامپزشکی را دریافت می‌کنند. استان دارای یک میلیون راس دام سبک و ۱۲۰ هزار راس دام سنگین است که همه تحت پوشش دامپزشکی استان هستند و بخشی از آنها در روستاها نگهداری می‌شوند.
با توجه به این‌که دامداری هنوز در بسیاری از روستاهای استان رایج است و تعداد جمعیت دام‌های روستایی نیز قابل توجه است، اجرای این طرح می‌تواند به ارتقای کیفیت تولیدات دامی در روستاها منجر شود.
همیاران دامپزشکی در شناسایی و کنترل بیماری‌های دامی نیز نقش موثری دارند ومی‌توانند با شناسایی و معرفی به موقع، از گسترش بیماری در روستا و تلف شدن دام‌ها جلوگیری کنند.

قابل توجه بودن جمعیت دام‌های روستاها
مدیر کل دامپزشکی استان از اجرای طرح همیار دامپزشکی در روستاهای استان از دهه فجر امسال خبر داد و افزود: این افراد از بین متقاضیان ساکن روستا که دارای مدرک تحصیلی دیپلم هستند، انتخاب می‌شوند.
«علی‌اکبر حدادزاده» ادامه داد: متقاضیان می‌توانند با مراجعه به دهیاری و ثبت نام،آمادگی خود را برای مشارکت به شبکه دامپزشکی شهرستان اعلام کند.
وی افزود: این طرح که از دهه فجر امسال آغاز می‌شود قرار است در ۱۰‌درصد از روستاهای دارای سکنه با جمعیت بیش از ۲۰‌خانوار اجرا شود و نمایندگان انتخابی با صدور کارت شناسایی معتبر برای کمک به شبکه دامپزشکی روستاها به کار گرفته می‌شوند.
این مسئول از کارهای عام‌المنفعه همیاران دامپزشکی روستاها را اقدامات ترویجی در حوزه بیماری‌های مشترک انسان و دام و همکاری با اکیپ واکسیناتور شبکه دامپزشکی شهرستان‌ها اعلام کرد.
حدادزاده اظهار کرد: هماهنگی با روستاییان برای دریافت خدمات دامپزشکی و ارائه آموزش‌های لازم به آنها ازدیگر اقداماتی است که انتظار می‌رود با همکاری همیاران دامپزشکی در روستاهای استان اجرا شود.
وی هدف از اجرای این طرح را ارتقای سطح بهداشت و ایجاد فرهنگ بهداشتی در روستاها بیان کرد و گفت: تمام دام‌های روستاهای استان تحت پوشش واکسیناسیون قرار دارند.
مدیر کل دامپزشکی استان با تاکید بر این‌که اجرای این طرح بیشتر جنبه آموزشی و اطلا‌ع‌رسانی دارد، افزود: به این ترتیب در روند ارائه خدمات دامپزشکی که قرار است در اختیار دامداران روستایی قرار گیرد، تسهیل و تسریع می‌شود.
وی یکی از دلایل انتخاب روستاهای استان را برای اجرای این طرح، بالا بودن جمعیت دام در روستاهای استان دانست و ادامه داد: همکاری همیاران دامپزشکی کاملا افتخاری است و آنها می‌توانند حتی در حوزه حمایت از حقوق حیوانات هم در روستاها فعالیت کنند.
حدادزاده با اشاره به مصرف فرآورده‌های خام لبنی در روستاها، یکی از رسالت‌های همیاران دامپزشکی را اطلاع‌رسانی از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و نحوه پیشگیری از ابتلای آن اعلام کرد.
وی با بیان این‌که همیاران دامپزشکی نقش بسیار موثری در کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام خواهند داشت، گفت: این افراد می‌توانند با شناسایی کانون بیماری قبل از گسترش آن در روستا، دام‌ها و انسان‌ها را از خطر ابتلا به بیماری‌های مشترک محافظت کنند.

شایع نشدن بیماری خاص در بین دام‌ها
مدیر کل دامپزشکی استان با تاکید بر این‌که اکنون بیماری مشترک در استان مشاهده و گزارش نشده است، اظهار کرد: یکی از بیماری‌های شایع بین دام‌ها تب برفکی است.
وی ادامه داد: همیاران دامپزشکی می‌توانند با ارائه آموزش‌های لازم به روستاییان برای ضد عفونی کردن محل نگهداری دام‌ها با ایجاد حوضچه‌هایی در ورودی محل نگهداری دام، از شیوع این بیماری جلوگیری کنند.
حدادزاده افزود: تب مالت دیگر بیماری مشترک بین انسان و دام است که ناشی از مصرف شیر خام قبل از جوشاندن و استفاده از این شیر برای تولید سایر فرآورده‌های لبنی است. وی گفت: سل نیز یکی از بیماری‌های شایع دام به ویژه دام‌های سنگین است. تب کریمه کنگو هم به دلیل نداشتن علائم، می‌تواند در کاهش جمعیت دام‌های روستایی دخیل باشد.

ضرورت کشتار بهداشتی در روستاها
«علی‌اکبر حدادزاده» مدیر کل دامپزشکی استان با بیان این‌که کشتار دام در روستاهای استان که فاقد کشتارگاه هستند، آزاد است، ادامه داد: اگر روستاییان آموزش‌های لازم رابرای کشتار دام فراگیرند، از ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، در امان می‌مانند.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..