دردسرهای تکمیل نشدن شبکه فاضلاب شهر:

دریاچه‌ای از فاضلاب در شهر یزد/ ورود شهرداری در صورت شکایت شهروندان

شاید تصور کردن دریاچه‌ای در شهر کویری یزد، برای‌تان مقدور نباشد اما خبرنگار همشهری با گردش در حاشیه شهر، دریاچه‌ای را پیدا کرده است که در پشت بلندای ریگزارهای اطراف خلدبرین با رهاسازی غیرمجاز فاضلاب‌ها ایجاد شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) زیبایی دریاچه توجه هر شهروندی را به سمت خود جلب می‌کند اما اندکی که به آن نزدیک می‌شوید، بوی تعفن فاضلاب همه زیبایی‌هایش را از بین می‌برد.
ایجاد دریاچه‌ فاضلاب آن هم در میان ریگزارهای مرتفع اطراف خلدبرین  یزد سوال برانگیز است و به نظر می‌رسد که ارتفاع طبیعی ریگزارهای اطراف آن، دریاچه را از دید مسئولان و متولیان حفاظت از محیط زیست دور نگه‌داشته است.
البته رهاسازی فاضلاب در این نقطه از شهر به ویژه فاضلاب زندان مرکزی یزد، سابقه دارد اما اینکه این دریاچه از کی و با همت چه کسانی در دل طبیعت شهر جا خوش کرده است، جای سوال دارد!
عبور از دریاچه‌ مسیر فضای سبز میان ریگزارها، می‌توانست روزنه امیدی برای ادامه حیات آنها باشد، اما تغییر رنگ درختان این ناحیه نشان دهنده آلودگی آبی است که از کنار آنها عبور می‌کند و از صنعتی بودن فاضلاب رها شده در این نقطه از شهر خبر می‌دهد.
شاید اجرایی نشدن شبکه فاضلاب شهری و متصل نشدن مشترکان به شبکه فاضلاب در شرایطی که تصفیه خانه فاضلاب شهر یزد با یک سوم ظرفیت در حال فعالیت است، اصلی‌ترین دلیل رها شدن فاضلاب‌ در گوشه و کنار شهر باشد که بسیاری از آنها هنوز ناشناخته مانده است.
مسیر تغییر رنگ درختان موید مسیر انتقال فاضلاب از مشترکان مجاور به این منطقه است اما محاسبات شیب زمین و امکان انتقال فاضلاب، پیش‌بینی منشا فاضلاب را دشوار می‌کند.
شاید منتشر نشدن بوی متعفن فاضلاب به دلیل قرار گرفتن این نقطه در معابر حاشیه این ریگزارها، دلیل شکل‌گیری این دریاچه به ظاهر زیبا اما در باطن آلوده و کثیف باشد که سلامت محیط زیست شهر را نشانه رفته است. دریاچه‌ای متعفن که ظاهری آرام اما آثاری مخرب دارد، سوالات بسیاری را در ذهن خبرنگار همشهری یزد ایجاد کرد تا منشا آن را پیدا کند.

انجام آزمایش برای تعیین نوع فاضلاب
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان با اطلاع یافتن از محل شکل گرفتن این دریاچه فاضلاب از سوی خبرنگار همشهری از پیگیری این اداره کل برای پیدا کردن منشا تولید و انتشار آن خبر داد.
«سیدحسین سادات موسوی» بر ضرورت بازدید کارشناسان حفاظت محیط زیست استان از دریاچه مزبور تاکید کرد و افزود: به نظر می‌رسد که منشا تولید و رهاسازی غیرقانونی این فاضلاب، شرکت‌های صنعتی باشند که در حاشیه آن فعالیت می‌کنند.
وی با اشاره به اخطارها و پیگیری‌های قضایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان درباره فعالیت واحدهای صنعتی مجاور این دریاچه، اظهار کرد: قطعا بعد از بازدید و بررسی منشا رهاسازی فاضلاب و تشکیل دریاچه مزبور، با متخلفان برخورد خواهد شد.
موسوی افزود: کارشناسان آزمایشگاه اداره کل حفاظت محیط زیست استان بعد از نمونه‌برداری، منشا تولید این فاضلاب را مشخص خواهند کرد.
به گفته وی، نتیجه آزمایش‌ها مشخص می‌کند که این فاضلاب صنعتی و یا خانگی است و سپس اداره کل حفاظت محیط زیست استان با همکاری دستگاه‌های مربوطه برای جمع‌آوری و جلوگیری از انتشار دوباره فاضلاب اقدام خواهند کرد.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تاکید کرد: در‌صورتی که منشا تولید این فاضلاب‌ها، صنعتی نباشد، با همکاری شهرداری یزد، جمع‌آوری و برخورد با متخلفان در دستور کار اداره کل حفاظت محیط زیست استان قرار می‌گیرد. وی ادامه داد: در گذشته نیز پرونده‌هایی ناشی از رهاسازی غیرقانونی فاضلاب در محیط زیست استان پیگیری شده است و قطعا این تخلف نیز تا حصول نتیجه از سوی کارشناسان حفاظت محیط زیست استان دنبال خواهد شد.

ورود شهرداری در صورت شکایت شهروندان
رئیس اداره اجرائیات و کنترل انتظامات شهرداری یزد با تاکید بر اینکه شهرداری هیچ نقشی در جمع‌آوری فاضلاب‌های رها شده در شهر ندارد به همشهری گفت: اداره کل حفاظت محیط زیست استان باید این موضوع را پیگیری کند.
«سیدمحمد میرجلیلی» افزود: مدیریت فاضلاب شهر بر عهده شرکت آب و فاضلاب شهری است و قطعا در صورتی که منشأ این دریاچه فاضلاب شناسایی شود، ساماندهی آن باید از سوی شرکت آب و فاضلاب شهری دنبال شود.
وی ادامه داد: البته در صورتی که این فاضلاب منشا خانگی داشته  باشد و سبب بروز مشکلات زیست محیطی شود و برای شهروندان ایجاد مزاحمت کند، اداره اجرائیات شهرداری نیز وارد عمل می‌شود.
میرجلیلی نقش شهرداری را در این موارد، پلمب کردن منشا تولید و انتشار فاضلاب بیان کرد و گفت: اما شهرداری وظیفه‌ای در قبال دریاچه ایجاد شده و جمع‌آوری فاضلاب آن نخواهد داشت.

دردسرهای تکمیل نشدن شبکه فاضلاب شهر
رها شدن فاضلاب شهری در محیط زیست به دلیل تکمیل نشدن شبکه فاضلاب شهر، تخلفی دور از انتظار نیست این در حالی است که اداره کل محیط زیست استان پیش از این به شناسایی و برخورد با متخلفان در این حوزه اقدام کرده است. اهمیت این موضوع سبب شد که «سیدمحمد میرمحمدی» استاندار یزد به شهرداری یزد پیشنهاد کند که با مشارکت در تکمیل شبکه فاضلاب شهر، از پساب فاضلاب برای آبیاری فضای سبز شهر استفاده کند.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..