ساخت ۱۰ نیروگاه خورشیدی در استان یزد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای یزد گفت: در مقوله انرژی خورشیدی نیز اقدامات موثری در استان کویری یزد انجام شده به نحوی که تاکنون ۱۰ موافقت‌نامه و مجوز ایجاد نیروگاه خورشیدی در نقاط مختلف استان با ظرفیت ۵۹۰ مگاوات صادر شده است و امیدواریم با اجرای برجام شاهد کاهش موانع اجرای آنها و سرعت گرفتن ساخت آنها باشیم.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه یزد، محمدحسن صباغ‌زادگان امروز در جمع اصحاب رسانه، شبکه برق استان را یکی از پایدارترین شبکه‌های برق کشور با کمترین میزان خاموشی و قطعی خواند و گفت: در حال حاضر قدرت نصب شده نیروگاهی استان در قالب هفت نیروگاه بخش دولتی و خصوصی فعال استان ۲۰۰۰ مگاوات است که تا تابستان سال ۱۳۹۵ و قبل از شروع پیک مصرف این مقدار با بهره‌برداری از فازهایی از دو نیروگاه سرو و تابان ۵۰۰ مگاوات افزایش خواهد یافت و به ۲۵۰۰ مگاوات خواهد رسید.

 

وی همچنین با اشاره به واگذاری قراردادهای نیروگاه‌های مقیاس کوچک به استان‌ها از مهرماه سال جاری، اظهار کرد: استان یزد در این زمینه پیشتاز کشور است به نحوی که نخستین قرارداد مولدهای کوچک مقیاس توسط برق منطقه‌ای یزد منعقد شد و هم‌اکنون ۱۱ قرارداد به ظرفیت ۱۶۸ مگاوات را در دست اقدام دارد.

 

صباغ‌زادگان تصریح کرد: در حال حاضر سه نیروگاه در این بخش با ظرفیت ۴۸ مگاوات به بهره‌برداری رسیده و تا پایان سال نیز ۲ نیروگاه دیگر آماده بهره‌برداری می‌شود و مابقی نیز در حال ساخت هستند.

 

به گفته‌ی صباغ‌زادگان، استان یزد در سال گذشته علی رغم در اختیار داشتن ظرفیت ۲.۸ درصد تولید برق کشور، با تولید ۸۸۷۹ میلیون کیلووات ساعت یعنی ۳.۳ درصد تولید برق کشور رتبه‌ی نهم کشور را از آن خود کرده و در ۹ ماهه سال جاری نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش ۱۵ درصدی تولید مواجه شده است.

 

وی به مصرف ۶۸۵۶ میلیون کیووات ساعت برق در سال گذشه اشاره کرد و گفت: مازاد تولید برق استان که از سال گذشته شاهد آن هستیم و قریب ۲۰۰۰ میلیون کیلووات ساعت است، به شبکه سراسری کشور تزریق می‌شود.

 

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای یزد با تشکر از مردم و صنایع استان به خاطر حمایت از صنعت برق در تابستان گرم و سوزان امسال یزد که منجر به گذراندن تابستانی بدون قطعی و خاموشی در استان شد، گفت: در حالی که در ۹ ماهه سال جاری افزایش ۲.۷ درصدی مصرف برق در استان را شاهد هستیم، در تابستان امسال پیک بار استان از ۱۱۸۰ مگاوات سال گذشته به ۱۱۵۸ مگاوات کاهش یافته به عبارتی شاهد کاهش ۲ درصدی پیک بار استان بوده‌ایم.

 

وی گفت: البته این کاهش پیک یا پیک‌سایی که در تابستان امسال حداکثر ۱۲۸ مگاوات اتفاق افتاده است. با اقداماتی نظیر افزایش ساعت پیک‌بار تابستان ۹۴، طرح تعطیلات و تعمیرات تابستانه صنایع بزرگ و طرح ذخیره عملیاتی معادل ۵۰ میلیارد ریال هزینه برای استان داشته است.

 

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه بیش از ۷۱ درصد مصرف برق استان مربوط به بخش صنعت و تنها ۱۲.۵ درصد مربوط به بخش خانگی است.

 

صباغزادگان ضمن پاسخ به سئوالات خبرنگاران، از توجه ویژه صنعت برق به مقوله محیط زیست با جایگزینی گاز طبیعی به جای سوخت‌های فسیلی در نیروگاه‌های استان خبر داد و تصریح کرد: این روند از سال ۹۲ تاکنون با رشد همراه بوده به نحوی که از ۷۲ درصد سال ۹۲ هم‌اکنون(۱۰ ماهه سال‌جاری) به ۹۵ درصد رسیده یا به عبارتی ۹۵ درصد سوخت نیروگاه‌های استان با گاز طبیعی تامین می‌شود.

بخش نظردهی بسته شده است..