بازهم تحریب:

اضطراب حسینیه کوشکنوی اردکان از چیست؟/ زمرمه های یک تخریب

در چهارم بهمن‌ماه در حین اجرای کانال‌کنی و اجرای شفته‌ریزی در جبهه جنوبی مجموعه حسینیه کوشکنوی اردکان به بخش‌های از سه خانه هم پیوند این جبهه خسارت‌های قابل توجهی وارد شده که براساس نظر کارشناسان و بازدید از مجموعه مذکور این اتفاق غیرمترقبه و غیر عمدی بوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) طرح ساماندهی حسینیه کوشکنوی اردکان، یکی از موضوعات مورد توجه مدیریت سازمان میراث فرهنگی استان و مسئولان شهرستان در سال‌های اخیر بوده است. این حسینیه در یکی از مناطق پرتراکم بافت تاریخی و ثبتی این شهرستان واقع شده و ساماندهی و مدیریت توسعه آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه یزد، محسن ذاکری‌نیا، معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: هیأت امنای حسینیه کوشکنوی اردکان می‌تواند با رعایت قوانین، زمینه‌ی تحقق و ایجاد یک مجموعه مذهبی مناسب و همسان با ضوابط میراث فرهنگی را برآورده سازد.

وی تصریح کرد: در سال‌های گذشته به واسطه رعایت نشدن ضوابط و قوانین میراث فرهنگی، یک بار اجرای این طرح، مُعلق و از سوی نهادهای دولتی و قضایی تعطیل شد که این وضعیت باعث ایجاد اضطرار و اضطراب در محدوده بافت هم پیوند با این حسینیه شد.

ذاکری نیا اضافه کرد: با عنایت به سیاست گذاری اداره کل میراث فرهنگی استان در خصوص تعامل و مشارکت سازنده برای حل و فصل کردن برخی معضلات و مشکلات گذشته، زمینه‌ی به جریان افتادن دوباره این طرح در دستور کار مسئولان این اداره قرار گرفت. در همان برهه نیز فصل الخطاب و نقطه اوج حساسیت سازمان، رعایت ضوابط محیطی و منظری از سوی مسئولان این مجموعه بود که طرح با تلاش مستمر دو مشاور متخصص و حرفه‌ای، آماده و در چهار مرحله به صورت فشرده در شورای فنی استان مورد بررسی و در نهایت با اصلاحات لازم، مصوب و در اختیار هیات امنای این مجموعه قرار گرفت.

وی بیان کرد: در نهایت نیز روز جمعه، دوم بهمن‌ با حضور جمعی از مسئولان شهرستان و اقشار مردم ساکن محله، کلنگ ایجاد این مجموعه به زمین زده شد که بازتاب مناسبی در رسانه‌های شهرستان و استان داشت. البته در حین اجرای کانال‌کنی و اجرای شفته‌ریزی در جبهه جنوبی این مجموعه، به بخش‌های از سه خانه هم پیوند این جبهه خسارت‌های قابل توجهی وارد شد که براساس نظر کارشناسان و بازدید از مجموعه مذکور این اتفاق غیرمترقبه و غیرعمدی بوده است. در همان دقایق اولیه، این اتفاق توسط اداره میراث فرهنگی و عوامل یگان حفاظت مدیریت شد و تعهدات قانونی برای جبران این وضعیت و لزوم دقت بیشتر در عملیات اجرایی از مسئولین و هیات امنای حسینیه کوشکنو اردکان اخذ شد.

ذاکری‌نیا عنوان کرد: مادامی که این طرح در مسیر درست و کارشناسی آن پیش رود، این اداره وظیفه خود می‌داند تا در جهت نهادینه شدن موضوع طرح‌های مصوب و با هدف ارتقا و ارزش گذاری بافت تاریخی از آن حمایت کند ولی اگر ذره‌ای انحراف و اختلاف در اهداف کلی طرح‌های از این دست مشاهده شود، ضمن احترام به تمام دوستان و درک شرایط موجود و هزینه‌های مادی و معنوی متحمل شده تا این مرحله، اجرای طرح قطعاً تعطیل و از طریق مراجع قضایی برای برخورد با متخلفین اقدام خواهد شد.

بخش نظردهی بسته شده است..