چشمه غربال بیز مهریز خشک شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) بخشدار مرکزی مهریز از خشک شدن دوباره چشمه غربال بیز این شهرستان خبر داد .

سید عباس طباطبایی افزود: چشمه غربال بیز در روستای مدوار پس از گذشت ۲۰ روز دوباره خشک شد.

وی ادامه داد: این چشمه زیبا بصورت یک فرو رفتگی طبیعی است و هر سال در اواخر اسفندماه و یا اوایل بهار آبی گوارا و زلال از کوه های منطقه در آن جاری و به دریاچه ای طبیعی تبدیل می شود.
این مسوول اضافه کرد: بارش کم نزولات جوی سال زراعی جاری از علل عمده خشک شدن چشمه و دریاچه غربال بیز شهرستان مهریز است که طی چند روز گذشته اتفاق افتاده است .
طباطبایی گفت: منطقه ییلاقی و تاریخی غربال بیز این شهرستان با مناظر چشم انداز طبیعی و تاریخی از تفرجگاه های اصلی استان یزد در بخش مرکزی مهریز محسوب می شود.
چشمه غربال بیز در این شهرستان یکی از دو چشمه اصلی استان یزد است، شرایط محیطی مناسب برای زندگی انسان و طبیعت زیبای این ناحیه از جمله مهمترین عوامل شکل گیری حوزه ای فرهنگی در این بخش از کشور ایران از زمان باستان تاکنون بوده است.
طبق شواهد باستان شناسی جمع آوری شده بنای باستانی غربال بیز قدیمی ترین اثر باستانی استان یزد و تنها بقایای باستانی شناخته شده مربوط به دوره اشکانی در مرکز ایران است.
این چشمه با مرکز شهرستان مهریز ۱۰ کیلومتر و با مرکز استان یزد ۴۰ کیلومتر فاصله دارد و در روستای مدوار واقع شده است.
همه ساله در تعطیلات نوروز در جوار این چشمه و در سطح منطقه برنامه های فرهنگی مختلف برای مسافران و مهمانان پیش بینی شده است .
این چشمه به صورت یک فرورفتگی طبیعی است و هر سال در اوایل بهار آبی گوارا و زلال از کوه های منطقه در آن جاری می شود و در این فرو رفتگی می ریزد و به دریاچه ای طبیعی تبدیل می شود.
روزگاری این چشمه به قدری پر آب بود که در رود پایین دستی آن قایق ها بر روی آب روان و اسباب تفرج مسافران و گردشگران به این منطقه شده بودند.
مجموعه گردشگری غربال بیز با مساحتی قریب به ۱۰ هکتار در مجاورت روستای مدوار و در دامنه کوهی به همین نام با چشم اندازی زیبا و طبیعتی منحصر به فرد و با محوریت چشمه ای که آب را از حفره های داخل کوه در محل جاری می سازد، از نخستین مجتمع های زیستی انسان در منطقه به شمار می رود.
غربال بیز یکی از جاذبه های طبیعی و تاریخی شهرستان مهریز بشمار می رود که هر سال بویژه در ایام نوروز مسافران بسیاری را به سوی خود فرا می خواند.
غربال بیز و روستای مدوار در مجاور آن با دو هزار نفر جمعیت در ۱۰ کیلومتری شهر مهریز قرار دارد.
مهریز با ۵۰ هزار نفر جمعیت در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد و در کنار جاده اصلی تهران ، بندرعباس قرار دارد .
منبع: ایرنا

بخش نظردهی بسته شده است..