گزارشی خبری:

بهره‎‎های بانکی؛ سد راه توسعه اقتصادی یزد/ فعالیت واحدها با ۳۰ درصد ظرفیت در یزد!

رئیس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان به‌تازگی برای حل معضلات واحدهای تولیدی چند راهکار ارائه کرده است؛ این در حالی است که تولیدکنندگان و صادرکنندگان استان، این راهکارها را نخ‎‎نما و بی‌‌فایده می‌‌دانند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز)«حسین رهنما» رئیس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان بر تحریک تقاضا از طریق توسعه فعالیت شرکت‎‎های لیزینگ تایید شده، تخصیص تسهیلات نظارت شده بانکی به خریداران کالاهای با دوام و سرمایه‎‎ای و همچنین برقراری روابط دیپلماسی تجاری با سایر کشورها تاکید دارد. وی صادرکنندگان را به صادرات بیشتر و تولیدکنندگان را به استفاده از تسهیلات بانکی و سیاست‎‎مداران را به دیپلماسی تجاری دعوت می‎کند؛ در حالی که فعالان اقتصادی معتقدند این راهکارها دردی از فعالان اقتصادی دوا نمی‌کند.

آشفتگی اقتصادی کشور
یکی از فعالان اقتصادی استان که عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی یزد است، در این باره می  ‎گوید: در سال‎‎های اخیر و با وجود آشفتگی اقتصادی کشور، برخی از همشهریان می‎‎خواهند یک شبه ره صد ساله بروند که قطعاً غیر ممکن است و جز تباهی و بدنامی چیزی نصیبشان نخواهد شد. «محمد شهوازیان» ادامه می‎‎دهد: نسل جدید باید با تحصیل علم، کسب تجربه و پیروی از آداب و خاطرات گذشتگان در مسیر پیشرفت و ترقی قرار گیرند و این کار مگر با تلاش     مضاعف میسر نخواهد شد.وی همچنین به مشکلات توسعه استان اشاره و تصریح می‎‎کند: در حال حاضر کمبود آب در کشور و بالاخص استان را می‎‎توان بحران اصلی در مسیر توسعه دانست و این در حالی است کمبود نیروی انسانی بالاخص کارگر ساده مشکل دیگری است که متاسفانه یزد را به شهر مهاجرپذیر کارگری تبدیل کرده است. شهوازیان می‎‎گوید: در این شرایط، افراد و شرکت‌‌هایی موفق خواهند بود که با خلاقیت و نوآوری و براساس طرح‎‎های دانش محور، سازمان خود را پیش ببرند چرا که با دل بستن به تسهیلات و کمک‎‎های دولت نمی‎‎توان راه به جایی برد.

بهره‎‎های بانکی؛ سد راه توسعه اقتصادی
یکی از صادرکنندگان برتر استان هم با بیان این‌که بهره‎‎های بالای بانکی ضربه بزرگی به اقتصاد، تولید و صادرات کشور زده است، می‎‎گوید: زمانی که رقبای ما در کشورهای همسایه همچون ترکیه، روسیه و حتی کشورهای چین و ژاپن با کمترین بهره به تولید و حتی بدون بهره به صادرات می‌پردازند، قطعا رقابت صادرکننده ایرانی با بالاترین بهره تولید یعنی ۳۰‌درصد، می‎‎تواند به شکست منجر شود.
«محمد تقی شهوازیان» با تاکید بر این‌که بانک‎‎ها در ایران بزرگ‎‎ترین مانع تولید و صادرات هستند، اظهار می‎‎کند: بانک‎‎ها با سود پول تولیدکننده، ساختمان‎‎های خود را مرتفع‎‎تر و بیشتر می‎‎کنند، در حالی که باید به جای سرمایه‎‎گذاری ملکی به سرمایه‎‎گذاری در تولید و صادرات بپردازند.
وی ادامه می‎‎دهد: بانک‎‎ها به دلیل دریافت سپرده و سود بالا و همچنین به خاطر اخذ بهره بالای تولید و اعمال هزینه‎‎های سر باری برای تولید، امروز  بزرگ‌ترین معضل تولید‎‎کنندگان و صادرکنندگان ایرانی هستند.

فعالیت واحدها با ۳۰ درصد ظرفیت
شهوازیان تصریح می‎‎کند: تسهیلات بانکی گران‌قیمت با بهره و سود بانکی بالا برای تولیدکننده ضربه بزرگی است به نحوی که در حال حاضر بسیاری از تولیدکنندگان تنها برای جلوگیری از بیکاری پرسنل خود مجبور به ادامه فعالیت، آنهم با ۳۰ درصد ظرفیت واحدشان هستند که البته به هیچ وجه صرفه اقتصادی ندارد. وی از این‌که تولیدکننده در کشورمان باید ۵۰ نوع عوارض پرداخت کند، ابراز نگرانی می‎‎کند و می‎‎گوید: بخشنامه‎‎های تولید باید اصلاح شود. این فعال اقتصادی در همین زمینه اظهار می‌‌کند: عوارض فعلی و در مقابل پرداخت نشدن یارانه دولتی در قبال گران شدن تعرفه آب و برق از موانع جدی تولید و صادرات در ایران است.
وی عنوان می‎‎کند: مواد خام و اولیه تولید در ایران کیفیت پایینی دارند بنابراین واحدها برای کیفیت محصولاتشان ر مجبور به واردات مواد اولیه از خارج کشور هستند که این نیز مستلزم هزینه است، در حالی که اداره دارایی و پرداخت مالیات، تولیدکننده را تحت فشار قرار می‎‎دهد و به همین دلیل تولیدکننده نیز از تولید دست می‎‎کشد و نتیجه آن افزایش بیکاری و ازدحام در زندان‎‎ها خواهد بود.

اقتصاد و سیاست به هم وابسته‌اند
صادرکننده برتر استان با بیان این‌که اقتصاد و سیاست به هم وابسته‌اند، می‎‎گوید: متاسفانه آنچه در کشور ما رخ می‎‎دهد کارشکنی و سنگ‎‎اندازی است. «محمدتقی شهوازیان» اظهار می‎‎کند: چرا دانشجویان نخبه ایرانی باید برای یک تحقیق ساده با سنگ‎‎اندازی مواجه شوند و در نهایت برای ادامه تحصیل به خارج سفر کنند و آن را پدیده فرار مغزها نامگذاری کنیم؟ متاسفانه با وجود همین مغزها و استعدادهای خوب داخلی، وضع صادرات و تولید کشورمان از برخی کشورها مانند ترکیه که از لحاظ کیفیت تولیدات در بسیاری موارد پایین‎‎تر از کشورمان هستند، ضعیف‎‎تر است. این صادرکننده برتر استان معتقد است که دولتمردان ایرانی به جای توجه به تولیدکننده به فکر تجارت هستند و به همین علت در هیچ یک از گفت‎‎وگوهای بین‎‎المللی خود بحث تولید و حمایت از تولیدات ایرانی را مطرح نمی‎‎کنند بلکه بیشترین توجه را به واردات دارند که مخرب تولید داخلی است و اگر قرار باشد در تولید شکست بخوریم، در صادرات حتما عقب خواهیم ماند.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..