اعلام برنامه های سال خوش آمد به یزد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان یزد گفت: برنامه های زیادی برای استقبال از سال خوش آمد به یزد همچون تعریف پنج محور اصلی گردشگری در استان ، هشت محور گردشگری داخلی برای شهرستان یزد و پیگیری جدی چند پرونده ثبت جهانی آثار استان پیش بینی شده است.

سیدمصطفی فاطمی با اشاره به لزوم برنامه ریزی ویژه برای نوروز سال ۱۳۹۵ به عنوان سال خوش آمدگویی به یزد گفت: اگر نگاهی به روند جذب گردشگر ورودی خارجی در سالهای اخیر بیاندازیم می بینیم که با توجه به ظرفیتهای استان یزد در زمینه های مختلف و رونق شاخه های متنوع گردشگری روند جذب گردشگران ورودی طی سالهای ۹۳ – 1389 رشد چشمگیری داشته است.

وی افزود: در نیمه اول سالجاری نیز بیش از ۳۸ هزار نفر گردشگر خارجی از استان یزد بازدید کرده اند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه در نیمه اول سال گذشته ۱۵ درصد افزایش داشته است.
فاطمی اضافه کرد: گردشگران ورودی عمدتا از کشورهای ایتالیا، اسپانیا، آلمان، فرانسه، ژاپن، چین، اتریش، کره جنوبی، سوئیس و ایالات متحده آمریکا از یزد دیدن کرده اند.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان درباره فعالیتهای در دستور کار این مجموعه گفت: آماده سازی و در دستور کار قراردادن پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی ثبت شده ملی شهرتاریخی یزد در سال ۲۰۱۶، معرفی استان یزد به عنوان یکی از مراکز اصلی گردهمایی بزرگ راهنمایان گردشگری جهان در سال ۲۰۱۷ ، ثبت قنوات زارچ و حسن آباد در فهرست آثار جهانی یونسکو در سال۲۰۱۷ از جمله این برنامه هاست.
فاطمی استقرار در مجموعه های ثبت جهانی میراث طبیعی در کویر لوت سال ۲۰۱۷ ، ثبت یزد بعنوان شهر نساجی سنتی ایران در سال ۲۰۱۷ ، ثبت جهانی یزد بعنوان نخستین شهر جهانی ایران در سال ۲۰۱۸ ، ثبت جهانی فن آوری ساخت بادگیر به عنوان میراث معنوی جهانی ۲۰۱۹ ، معرفی شهر تاریخی یزد به عنوان شهر نمونه گردشگری حلال (شهر تاریخی یزد، نامزد شهر نمونه گردشگری جهان) در سال ۲۰۲۰ و دهها ثبت ملی در طول این سالها برای یزد را از دیگر برنامه های این اداره کل عنوان کرد.
وی خاطرنشان کرد: بر این اساس برنامه پنج ساله در اداره کل میراث فرهنگی استان تدوین شده که طی آن در سال ۱۳۹۵ تعداد ۹۵ طرح گردشگری و در طول برنامه ۵ ساله تعداد ۴۰۰ طرح گردشگری تا پایان سال ۱۴۰۰ طرح به بهره برداری خواهد رسید که از این تعداد ۵ طرح بزرگ ملی و ۳۹۵ طرح استانی خواهد بود.
این مسئول در ادامه با اشاره به تعریف پنج محور اصلی گردشگری در استان گفت: این محورها شامل طبیعت گردی یا یزد مرز کویر و کوهستان ، گردشگری سلامت ، همزیستی ادیان ، شهر نساجی سنتی و پایتخت معماری است ضمن آنکه در شهرستان یزد هشت محور داخلی شامل محور دخمه زرتشتیان ، دولت آباد ، ادبی و فرهنگی ، بازار تاریخی ، آل مظفر ، یزد جدید ، بیابان زارچ و بیابان فهرج تعریف شده است.
معاون میراث فرهنگی یادآور شد: در کنار این برنامه ها که برای همه شهرستانها محور گردشگری تعریف شده یکسری برنامه کوتاه مدت نیز مشخص شده که امیدواریم انجام شود.
فاطمی با اشاره به دستور العمل ساماندهی و ارتقاء خدمات سفر ویژه نوروز ۱۳۹۵ نیز گفت: طبق تصویب نامه ابلاغی از سوی ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر به استانها، ستادهای اجرایی خدمات سفر لازم است برای ساماندهی و ارتقای خدمات سفر در نوروز ۱۳۹۵ کمیته های چند گانه تخصصی اعلام کرده و اجرای طرح ها و برنامه های مختلف را از طریق کمیته های تابعه با ترکیب پیشنهادی اعضا در دستور کار قرار دهند.
وی همچنین کمیته خدمات حمل و نقل، کمیته خدمات امداد و نجات و امور زیر بنایی، کمیته خدمات انتظامی، امنیتی و ترافیک شهری، کمیته هماهنگی امور شهرداریها و دهیاری ها، کمیته خدمات اسکان و رفاه، کمیته نظارت و تنظیم بازار، کمیته ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات، کمیته خدمات بهداشتی، سلامت و محیط زیست، اطلاع رسانی تبلیغات و امور فرهنگی، کمیته برنامه ریزی و آمار، کمیته ستاد هماهنگی خدمات سفر به عنوان کمیته هایی که در سال ۹۵ فعالیت خواهند داشت عنوان کرد و گفت: هرکدام از این کمیته ها زیر نظر ستاد هماهنگی خدمات سفر به عنوان متولی خدمات سفر و با برنامه ریزی کامل فعالیت های خود را به انجام خواهند رساند.
وی مهمترین مشکل ستاد را کمبود مراکز اطلاع رسانی در ایام نوروز بویژه در شهرستانها عنوان کرد.
** برخورد با تورهای غیرمجاز گردشگری در استان
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در ادامه از طرح برخورد با تورهای غیر مجاز از سوی بازرسان و یگان حفاظت میراث فرهنگی خبر داد و افزود: این طرح به منظور جلوگیری از فعالیتهای سودجویانه برخی از افراد است که از طریق فضای مجازی اقدام به فروش تورهای داخلی می نمایند و هیچ گونه پاسخ گویی در برابر مشتریان و سازمان میراث فرهنگی ندارد، به اجرا در می آید.
فاطمی افزود : از آنجا که برخورد با این گونه متخلفان در حیطه وظایف معاونت گردشگری بوده لذا تاکنون چهار تور داخلی متوقف و با مجریان آن برخورد شده است و با همکاری اماکن و نیروی انتظامی نیز تعدادی از واحدهای غیرمجاز در این زمینه اخطار پلمپ گرفته اند.
وی از مردم استان یزد که قصد مسافرت دارند خواست تمام تورهای داخلی و خارجی خود را از طریق دفاتر خدمات مسافرتی مجاز تهیه کنند تا با مشکلات بعدی مواجه نشوند.
وی بیشترین تورهای غیرمجاز را به مقصد مشهد مقدس اعلام کرد و افزود: هرگونه تور داخلی باید دارای مجوز از اداره کل میراث فرهنگی باشد در غیر این صورت تور غیرمجاز تلقی خواهد شد.
استان یزد یکهزار و ۶۰۰ اثر تاریخی ثبت شده غیر منقول و ۶۰۰ بنای تاریخی ثبت شده ملی دارد که میزبان گردشگران داخلی و خارجی است.
یزد گنجینه ای از هنر، فرهنگ و تمدنی ایرانی را در خود دارد که از آن جمله می توان به بناهای مذهبی، بقعه، مساجد، حسینیه ها، زیارتگاههای زرتشتیان، خانه های تاریخی، آب انبارها، باغ های تاریخی ، بادگیرها و بازارچه ها اشاره کرد.
یزد همچنین با عناوینی همچون شهر بادگیرها، شهر نساجی ، شهر کار و کاریز و کاهگل، دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، حسینیه ایران، شهر دوچرخه ها، شیرینی، شهر قنات و قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب شناخته می شود.
این استان هم اکنون در کنار اصفهان و فارس به عنوان مثلث گردشگری ایران مقصد بسیاری از سفرهای تفریحی و توریستی و علمی گردشگران داخلی و خارجی است.
منبع: ایرنا

بخش نظردهی بسته شده است..