تا ماه آینده

راه‌اندازی مرکز نگهداری روزانه کودکان کار در یزد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی یزد از راه‌اندازی مرکز نگهداری کودکان کار تا ماه آینده خبر داد.

جمال پایدار در نشست ستاد ساماندهی کودکان کار و متکدیان اظهار داشت: با اقداماتی که انجام شده و پیگیری دستگاه‌های مرتبط در هفته آینده مجوز این مرکز از سوی سازمان بهزیستی استان صادر خواهد شد.

وی با بیان اینکه رویکردهای کاری سازمان بهزیستی توسعه مراکز نگهداری روزانه کار است، ادامه داد: بهزیستی وظیفه رسیدگی، ساماندهی و توانمندسازی این افراد را در مراکز خود برعهده دارد.

این مسئول با بیان اینکه در سال ۱۳۸۴ آیین‌نامه ساماندهی کودکان خیابانی توسط هیات وزیران تصویب و ابلاغ شد اضافه کرد: در استان یزد از سال جاری این فعالیت‌ها شکل اجرایی به خود گرفته و با مراکز غیر دولتی نیز کار خواهیم کرد.

وی با اشاره به اهداف و سیاست‌های سازمان بهزیستی اظهار داشت: برنامه‌های متنوعی در حوزه‌ها و بخش‌های مختلف در راستای رسیدن به اهداف و ارتقای شاخص‌های سازمان بهزیستی در حوزه آسیب‌های اجتماعی در حال اجرا است.

پایدار با تاکید بر اینکه اقدامات خوبی در سال جاری در راستای ساماندهی کودکان کار و متکدیان خیابانی انجام شده، گفت: بحث راه‌اندازی مرکز روزانه نگهداری از کودکان خیابانی را به بخش غیردولتی واگذار کردیم که بر همین اساس در شرف تاسیس این مرکز هستیم.

وی افزود: به دلیل اینکه بیشتر کودکان خیابانی که در مراکز شبانه‌روزی پذیرش می‌شدند دارای سرپرست و خانواده بودند به همین دلیل تصمیم بر راه‌اندازی مرکز نگهداری روزانه در این زمینه شد.

این مسئول ادامه داد: بیشتر این کودکان به دلیل فقر اقتصادی و مشکلات مالی و فرهنگی مجبور به کار هستند که بهزیستی در نظر دارد تا با توانمندسازی آن‌ها و شناخت آسیب‌ها، نسبت به بهبود وضعیت آن‌ها اقدام کند.

وی اهداف ایجاد مراکز روانه کودکان خیابانی را کنترل و کاهش آسیب ناشی از کار در خیابان‌ها، ارتقای سلامت اجتماعی، ارتقای سطح رفاه، حمایت از حقوق کودکان و … برشمرد.

پایدار با بیان اینکه این مراکز جنبه اقامتی ندارند اظهار داشت: این مرکز تنها پذیرای کودکان زیر ۱۸ سال است و در نظر دارد تا با توانمندسازی، افزایش فرصت‌ها و امکانات مورد نیاز این کودکان در معرض آسیب‌های جدی را برای رشد و نمو در سطح جامعه و زندگی سالم فراهم کند.

وی در خصوص شیوه‌های جذب و پذیرش در این مرکز و سایر مراکز نگهداری گفت: سازمان بهزیستی به شیوه خود معرف، شناسایی و جذب از طریق تیم‌های مرتبط همچنین معرفی از سوی دستگاه‌های ذیربط از جمله دادگستری و نیروی انتظامی اقدام به پذیرش در این مراکز می‌کند.

پایدار با اشاره به فعالیت مرکز شبانه‌روزی کودکان خیابانی در استان افزود: این مرکز در سال ۷۸ در استان راه‌اندازی شد که از چهار سال گذشته به بخش خصوصی واگذار شد و نقش خدمات‌دهی را بر عهده دارد.

وی تصریح کرد: در سال‌جاری نیز تعداد ۵۸ کودک خیابانی در این مرکز مورد پذیرش قرار گرفت که ۵۶ کودک ساماندهی شدند و تنها دو کودک در این مرکز نگهداری می‌شوند.

در ادامه این جلسه مدیرکل امور اجتماعی استانداری و سایر اعضای جلسه به ارائه گزارشی از روند برخورد با متکدیان و کودکان خیابانی در سطح استان و نحوه جمع‌آوری آنان و همچنین ساماندهی کودکان کار و خیابانی پرداختند.به گزارش تابناک یزد،

منبع: فارس

بخش نظردهی بسته شده است..