رکود بازار و اظهار تعجب از افزایش قیمت:

افزایش قیمت برخی از برندهای خارجی لوازم خانگی در بازار یزد

افزایش قیمت برخی از برندهای خارجی لوازم خانگی در کشور با اما و اگرهایی همراه شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) محصولات این برندها با افزایش قیمت ۱۰درصدی در بازار استان عرضه می‌شود در حالی که مدیر کل تعزیرات حکومتی استان این افزایش قیمت را در دوران رکود بی‌معنا می‌داند. چند هفته قبل دو برند خارجی لوازم خانگی، به افزایش قیمت محصولات خود در بازار ایران اقدام کردند؛ افزایش قیمتی که حتی برای نمایندگان این برندها نیز تعجب‌برانگیز بود.تا چندی پیش همین برندها به دلیل کاهش تقاضا برای خرید، محصولات خود را با شرایط تقسیط و به شرط فروش در اختیار نمایندگی‌ها قرار می‌دادند و یک باره افزایش قیمت، سوالات زیادی را هم در ذهن فروشندگان لوازم خانگی و هم در ذهن شهروندان ایجاد کرد.

دیدگاه شهروندان و مغازه‌داران درباره افزایش قیمت
یکی از شهروندان یزدی با اشاره به رکود حاکم بر بازار لوازم خانگی استان می‌گوید: عمده فروش فروشگاه‌های لوازم خانگی استان برای تامین جهیزیه نوعروسان است که خانواده‌ها چاره‌ای جز خرید ندارند وگرنه هیچ کس در این شرایط حاضر به خرید وسایل و لوازم خانگی جدید نیست.«نورسته رسولی» می‌افزاید: هر چند لوازم خانگی گران شده اما شهروندان یزدی باز هم برندهای خارجی را به برندهای ایرانی ترجیح می‌دهند از این رو تغییر قیمت برندهای خارجی، برای آنها مساله‌ساز می‌شود.وی با اشاره به افزایش قیمت لوازم خانگی برخی از برندهای خارجی، می‌گوید: با توجه به شرایط بازار و مشخص نشدن شرایط اقتصادی کشور در دوران بعد از توافقات هسته‌ای، انتظار می‌رفت که تولیدکنندگان لوازم خانگی اندکی بیشتر با مردم مدارا کنند که این اتفاق نیفتاد. این شهروند با بیان این‌که مردم هنوز از دستاورد توافق هسته‌ای بهره‌مند نشده‌اند، اظهار می‌کند: همین بلاتکلیفی باعث شده که بازار بعد از توافقات، تکان نخورد و گران کردن لوازم خانگی در شرایطی که تقاضا تغییری نکرده است، اقدامی غیرمعقول به نظر می‌رسد. یکی دیگر از شهروندان یزدی هم می‌گوید: مسئولان همواره گرانی‌ها را غیرقانونی و غیرمجاز می‌دانند اما هیچ کس جلوی گرانفروشان را نمی‌گیرد. «محمد احمدزاده» ادامه می‌دهد: بسیاری از مسئولان متولی بازار، گران شدن لوازم خانگی را غیرقانونی اعلام کرده‌اند اما برخی برندها اجناس خود را با ۱۰‌درصد افزایش قیمت در بازار استان عرضه کرده‌اند. وی می‌افزاید: افزایش قیمت لوازم خانگی در شرایطی که بازار در رکود است و مردم حتی برنامه‌ای برای خرید شب عید هم ندارند، غیرمنطقی است.
احمدزاده می‌گوید: شهروندان یزدی تا زمانی که ضرورت نداشته باشد، لوازم خانگی خود را تعویض نمی‌کنند و عمده خرید فعلی بازار لوازم‌خانگی برای تامین جهیزیه است، بنابراین چه گران شود چه ارزان، چاره‌ای جز خرید نیست.

رکود بازار و اظهار تعجب از افزایش قیمت
مسئول اتحادیه صنف لوازم خانگی یزد با اشاره به افزایش قیمت ۵ تا ۱۵ درصدی لوازم خانگی برخی از برندهای خارجی در بازار استان می‌گوید: این افزایش قیمت حتی برای فروشندگان هم تعجب‌برانگیز است.«محمدهادی قیامت» می‌افزاید: شاید بتوان این افزایش قیمت را با افزایش نرخ دلار در مدت اخیر مرتبط دانست اما در هر صورت اگرچه قیمت محصولات افزایش یافته اما شرایط فروش و تخفیفات همچنان سرجایش وجود دارد. وی با تاکید بر ادامه داشتن رکود در بازار لوازم خانگی در استان ادامه می‌دهد: فروش لوازم خانگی در بازار استان نسبت به مدت مشابه سال قبل حتی ۴۰‌درصد کاهش یافته است از این رو شرکت‌ها به حاشیه سود کمتر قانع شده‌اند و محصولات را با تخفیفات ویژه عرضه کرده‌اند.
این فعال صنف لوازم خانگی اظهار می‌کند: فروش بازار لوازم‌خانگی استان تنها به فروش‌های اجباری از جمله تامین جهیزیه عروس محدود شده است. قیامت ادامه می‌دهد: قطعا در شرایطی که مردم توان اقتصادی کافی برای خرید ندارند، افزایش قیمت در میزان فروش تاثیر منفی خواهد گذاشت.
وی بیان می‌کند: همین برندهای مطرح خارجی هم در شرایط رکود به شرایط بازار کشورمان تن داده بودند و حتی اجناسی که قبلا فقط باید نقدی فروخته می‌شد، الان به صورت شرایطی و تعهدی هم به فروش می‌رسد.مسئول اتحادیه صنف لوازم خانگی شهرستان یزد با اشاره به این‌که بازار تحمل افزایش قیمت را ندارد، می‌گوید: متاسفانه سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده به محض دریافت آنالیز شرکت‌ها که عمدتا سوری هستند، با افزایش قیمت موافقت می‌کند.
وی با تاکید بر این‌که بازار فعلی لوازم خانگی کشش افزایش قیمت را ندارد، می‌افزاید: هر چند اظهارنظرهایی درباره غیرقانونی بودن افزایش نرخ لوازم خانگی مطرح شده اما نرخ جدید به نمایندگی‌های استان ابلاغ شده و در حال اجراست.

برخورد با متخلفان
مدیر کل تعزیرات حکومتی استان با اشاره به پیگیری‌‌های صورت گرفته درباره گران‌شدن لوازم خانگی در بازار استان، هر گونه افزایش قیمت را غیرقانونی می‌داند.«سیدغریب بیژن‌نیا» ادامه می‌دهد: در شرایط رکود بازار، افزایش قیمت هیچ معنایی ندارد. وی تاکید می‌کند: بازرسان اداره کل تعزیرات حکومتی استان با بازدید از واحدهای عرضه لوازم خانگی، با متخلفانی که به افزایش نرخ اقدام کرده‌اند برخورد خواهند کرد.

کاهش مشتری به دلیل گرانی
یکی از فروشندگان لوازم خانگی با تاکید بر این‌که نمایندگی لوازم خانگی خارجی، چاره‌ای جز تبعیت از شرکت و افزایش قیمت ندارد، می‌گوید: فروش لوازم خانگی در نمایندگی‌ها به حدی کاهش یافته که برخی از برند‌ها، محصولات خود را با شرایط ویژه در اختیار نمایندگی‌ها قرار می‌دهند تا در صورت فروش، بهای آن پرداخت شود. «ناصر قدیری» می‌افزاید: محصولاتی که به تازگی گران شده است، هنوز هم با شرایط و تقسیط به مشتریان عرضه می‌شود و در این شرایط گران‌ کردن قیمت محصولات، قطعا مشتریان کمتری را راهی فروشگاه‌های لوازم خانگی خواهد کرد. وی با بیان این‌که مردم حتی پیش‌بینی کاهش قیمت داشتند، ادامه می‌دهد: این افزایش قیمت نشان داد که سیاست‌های اقتصادی درستی برای فروش لوازم خانگی خارجی در کشورمان وجود ندارد و همین رکود را تشدید خواهد کرد.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..