رکود در واحدهای لبنی استان یزد:

خطر؛بیخ گوش واحدهای لبنی استان یزد

مدیر صنایع کشاورزی استان با بیان این‌که 23 واحد صنایع لبنی در استان مشغول کار هستند، از تکمیل شدن ظرفیت توسعه صنایع لبنی و ضرورت بازسازی و نوسازی واحدهای موجود خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) بالا بودن میزان تولید شیر خام در استان، مازاد بر نیاز داخل و استفاده از این شیر برای تولید محصولات لبنی در کارخانه‌های داخل و خارج استان، منجر به رونق صنایع لبنی شده است.
عمده صنایع لبنی استان در شهرستان‌های تفت، مهریز، ابرکوه، میبد و اردکان مستقر شده است، اما سایر شهرستان‌ها نیز از داشتن واحدهای صنعتی تولید لبنیات محروم نیستند.
این روزها کاهش مصرف لبنیات و کمبود نقدینگی، بسیاری از واحدهای صنعتی لبنیات را با مشکل مواجه کرده است به طوری که بسیاری از این کارخانه‌ها بدهی سنگینی به دامداران دارند.

رکود در واحدهای لبنی استان
رکود اقتصادی حاکم بر این واحدهای تولید صنایع لبنی، مانع بازسازی و به‌روزرسانی آنها نیز شده است به‌طوری که بسیاری از صنایع لبنی استان تعطیل شده و یا کمتر از ظرفیت خود تولید می‌کنند.
برخی از شهروندان، کیفیت محصولات لبنی کارخانه‌های یزد را چندان رضایت‌بخش نمی‌دانند و بر مصرف فراورده‌های لبنی کارخانه‌های مطرح کشور تاکید می‌کنند، اما مسئولان استان عقیده دارند که محصولات کارخانه‌های استان استاندارد و با کیفیت است؛ این در حالی است که اداره کل استاندارد استان به تازگی در گزارشی اعلام کرده که مواد لبنی که در استان تولید می‌شود فاقد استانداردهای لازم است و مصرف آن به شهروندان توصیه نمی‌شود.
عمده ترین مشکل لبنیات استان بر اساس این گزارش بار میکروبی بالای محصولات است که در صورت مصرف به بروز علائم حاد گوارشی به ویژه بین کودکان و سالمندان منجر خواهد شد.

فعالیت ۲۳ واحد لبنی در استان
مدیر صنایع کشاورزی استان با اشاره به فعالیت ۲۳ واحد تولید محصولات لبنی در استان از تکمیل بودن ظرفیت توسعه این صنایع در یزد خبر می‌دهد و می‌گوید: اولویت سرمایه‌گذاری صنایع تبدیلی و تکمیلی لبنی در استان، بازسازی، نوسازی و توسعه واحدهای موجود است.
«علیرضا طاقه‌باف» با اشاره بر ضرورت حمایت از واحدهای لبنی موجود در استان، می‌افزاید: کمبود نقدینگی اصلی‌ترین مشکل صنایع لبنی استان است که باید در قالب تسهیلات، سرمایه در گردش به آنها تزریق شود تا از این رکود خارج شوند.
وی ادامه می‌دهد: تجهیزات و ماشین‌آلات صنایع لبنی استان نیز به مرور فرسوده شده و نیازمند به روز‌رسانی است؛ حتی ساختمان‌های تولیدی نیز باید بهسازی و نوسازی شوند و همه اینها مستلزم تزریق نقدینگی به کارخانه‌های لبنی استان است.
این مسئول می‌افزاید: رکود اقتصادی و کاهش تقاضا برای مصرف محصولات لبنی، باعث تعطیلی برخی از کارخانه‌های استان و همچنین کم شدن تولید واحدهای فعال شده است.

بیشترین صنایع لبنی استان
طاقه‌باف با بیان این‌که شهرستان‌های تفت، مهریز، ابرکوه، میبد و اردکان بیشترین صنایع لبنی استان را دارند، می‌گوید: همه شهرستان‌های استان کارخانه‌های تولید محصولات لبنی دارند.
وی تاکید می‌کند: این صنایع محصولات خود را بر اساس استانداردهای کشور، قوانین و موازین سازمان‌های نظارتی، سازمان غذا و دارو، بهداشت، استاندارد و غیره تولید می‌کنند و همواره در راستای سلامت مردم گام برمی‌دارند.
مدیر صنایع کشاورزی استان با بیان این‌که محصولات لبنی با بهترین کیفیت در استان تولید و عرضه می‌شود، می‌افزاید: در حال حاضر سالانه ۲۰۴ هزار تن شیر خام در استان تولید می‌شود که ۸۰ هزار تن آن در کارخانه‌های لبنی به محصولات مختلف تبدیل می‌شود.
وی با بیان این‌که عمده تولیدات محصولات لبنی در استان، شیر پاستوریزه ، انواع دوغ و ماست است، بر ضرورت افزایش تنوع محصولات تولیدی کارخانه‌های لبنی استان تاکید می‌کند.
طاقه‌باف ظرفیت اسمی جذب شیر واحدهای لبنی استان را ۱۵۸ هزار و ۲۰۰ تن اعلام می‌کند و می‌افزاید: این شیر برای تولید انواع محصولات از جمله شیر پاستوریزه، شیر استریل، شیر خشک، انواع پنیر، ماست، دوغ، بستنی، کره، انواع خامه و کشک مصرف می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: ظرفیت تولید شیر پاستوریزه و استریل در واحدهای لبنی استان به ترتیب ۶۴ هزار و ۵۹۴ تن و ۷ هزار و ۸۷۰ تن در سال است.
به گفته این مسئول، سالانه ۱۰ تن شیرخشک ۱۷۱۵‌تن انواع پنیر، بیش از ۴۰ هزار تن انواع ماست نزدیک به ۲۵ هزار تن انواع دوغ ۶۶۰۰ تن انواع بستنی ۵۵ تن کره ۲۷۷۰ تن انواع خامه و ۶۵۰ تن کشک در استان تولید می‌شود.

تولید فراتر از نیاز استان است
مدیر صنایع کشاورزی استان تولید محصولات لبنی در کارخانه‌های استان را فراتر از نیاز استان می‌داند و می‌افزاید: فراورده‌های لبنی تولید استان به استان‌های دیگر و حتی خارج از کشور صادر می‌شود. «علیرضا طاقه‌باف» می‌افزاید: باتوجه به تولید مازاد بر مصرف محصولات مختلف لبنی در استان، تلاش مدیران سازمان بر افزایش میزان صادرات این محصولات متمرکز شده است. وی ادامه می‌دهد: این اقدام برای حمایت از تولیدکنندگان و بهره‌برداران این بخش ضرورتی است و منجر به افزایش درآمدهای ارزی کشور خواهد شد.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..