رکود بازار ساخت و ساز در یزد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) رکود بازار ساخت و ساز، تحقق درآمدهای پیش‌بینی شده شهرداری در بخش عوارض ساخت و ساز را با چالشی جدی مواجه کرده است؛ از این رو شهرداری یزد با سیاست‌های تشویقی در حال رونق صنعت ساخت و ساز برای وصول عوارض بیشتر است.
عوارض ساخت و سازها، بخش قابل توجهی از وصول درآمدهای شهرداری‌ها را دربرمی‌گیرد اما در سال‌های گذشته با رکود ساخت و ساز و کاهش وصول عوارض ساخت و ساز، شهرداری‌ها با کمبود اعتبار مواجه شده‌اند؛ البته شهرداری یزد در سال‌های گذشته برای ایجاد منابع پایدار درآمدی و تقویت سرمایه‌گذاری و مشارکت تلاش‌هایی انجام داده است اما تا رسیدن به وضعیت آرمانی، فاصله بسیاری دارد؛ از این رو هنوز هم درآمدهای شهرداری به وصول عوارض ساخت و ساز وابسته است.
رکود آنچنان بر صنعت ساختمان سایه گسترانده که نه تنها تمایل برای دریافت پروانه ساختمانی و ساخت و ساز مجاز بلکه ساخت و سازهای غیرمجاز نیز کاهش یافته و در این شرایط طبیعی است که درآمد شهرداری از محل عوارض ساخت و ساز به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش یابد.
تعلل دولت در انتخاب سیاست‌های تامین مسکن شهروندان و همچنین گرانی مصالح ساختمانی و دستمزد کارگران باعث شده که بسیاری از شهروندان که مقدمات ساخت خانه یعنی زمین را تامین کرده‌اند، فعلا به فکر ساخت نباشند.
عمده ساخت و سازهای شهر یزد به خانه‌های لوکسی محدود شده است که در مناطق برخوردار و متمول شهر با روند کندی در حال ساخت هستند و عامه مردم فاقد خانه، برای رفع نیاز مسکن خود هیچ تصمیمی نگرفته‌اند.

کاهش وصول عوارض ساخت و ساز
مشاور شهرسازی شهرداری یزد با اشاره به کاهش محسوس و قابل ملاحظه درآمد شهرداری یزد از محل وصول عوارض ساخت و ساز می‌گوید: شهروندان یزدی در انتظار شفاف شدن شرایط اقتصادی برای تصمیم‌گیری و شروع ساخت و سازها هستند.
«مجید زرگرباشی» می‌افزاید: قطعا زمانی که ساخت و ساز در شهر رونق پیدا کند، تقاضا برای دریافت پروانه و در نتیجه پرداخت مطالبات و حقوق شهرداری از جمله عوارض ساخت و ساز نیز افزایش خواهد یافت.
وی ادامه می‌دهد: البته شهرداری هر ساله به مناسبت‌های مختلف تشویق‌ها و تسهیلاتی را برای افزایش تمایل مردم به دریافت پروانه ساختمانی در نظر می‌گیرد، اما به نظر می‌رسد آنچه بیش از همه در پررونق کردن ساخت و ساز در شهر تاثیر دارد، شرایط اقتصادی جامعه و شهروندان است.
این کارشناس شهرسازی اظهار می‌کند: شهرداری قطعا در ماه‌های پایانی سال به اعطای تخفیف و یا تقسیط کردن عوارض ساخت و ساز اقدام خواهد کرد اما قطعا این تسهیلات در رونق فضای ساخت و ساز تاثیر چندانی نخواهد گذاشت.
وی می‌گوید: عوارض شهرسازی از جمله ساخت و ساز، نقش قابل ملاحظه‌ای در تحقق بودجه شهرداری‌ها دارد و قطعا ناتوانی شهرداری در وصول آن، باعث بروز مشکلاتی در تحقق بودجه و اجرای طرح‌های شهری خواهد شد.
زرگرباشی راهکار مناسب برای رونق ساخت و ساز و افزایش وصول عوارض ساخت و ساز در شهر یزد را بعد از رونق یافتن صنعت ساختمان، جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز می‌داند.
وی با تاکید بر این‌که همزمان با رکود صنعت ساختمان، ساخت و سازهای غیرمجاز هم به مراتب کاهش یافته است، ادامه می‌دهد: در صورتی که شهرداری بتواند شرایط را برای دریافت پروانه ساختمانی تسهیل کند، قطعا توانایی وصول عوارض ساخت و ساز در موقع مناسب را پیدا خواهد کرد.
مشاور شهرسازی شهرداری یزد از جمله اقدامات شهرداری برای تسهیل در صدور پروانه ساختمانی را تک برگ کردن پروانه‌ها و صدور پروانه‌های ساختمانی در ۲ مرحله بیان می‌کند. وی می‌افزاید: به این ترتیب با اعلام تقاضای ساخت از سوی شهروندان، پروانه تک برگی بر اساس درخواست متقاضی منطبق بر ضوابط طرح جامع و تفصیلی شهر صادر می‌شود.
زرگرباشی ادامه می‌دهد: به این ترتیب شهروندان فرصت کافی برای تکمیل مراحل دیگر صدور پروانه ساختمانی از جمله تهیه نقشه و انتخاب مهندس ناظر را پیدا می‌کنند و همه تعلل‌ها به گردن شهرداری نخواهد افتاد.
وی دریافت پروانه نهایی را برای صدور پایان کار الزامی می‌داند و می‌افزاید: این مصوبه در سال آینده به اجرا درخواهد آمد و بازتاب آن در کاهش تخلفات ساخت و ساز رصد می‌شود تا در صورت موفقیت ادامه یابد.

ضرورت استفاده از ابزارهای تشویقی شهرداری
شهردار یزد هم با اشاره به تاثیر رکود ساخت و ساز بر کاهش درآمد شهرداری یزد می‌گوید: لازم است شهروندان از ابزارهای تشویقی شهرداری به عنوان فرصت ساخت مناسب در روزهای پایانی سال، بهره لازم را ببرند.
«محمدرضا عظیمی‌زاده» می‌افزاید: شهرداری مشوق‌های مناسبی به‌منظور تشویق شهروندان به پرداخت عوارض ساخت‌و‌ساز در ۳ماه پایانی سال در‌نظر گرفته است. وی ادامه می‌دهد: بخشی از درآمدهای شهرداری از ناحیه وصول عوارض است، در صورتی که شهرداری در وصول این درآمد، موفق نباشد، نمی‌تواند زیرساخت‌های توسعه‌ای مناسبی برای شهروندان فراهم کند.
این مسئول از شهروندان می‌خواهد از فضای ایجاد شده برای دریافت مجوزهای لازم برای ساخت و ساز استفاده کنند تا از مشوق‌هایی که قطعا بازه زمانی محدودی برای اعمال آن در نظر گرفته شده است، محروم نشوند.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..