عشایر، یادگاری ماندگار در خاتم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) شهرستان خاتم سرزمینی که در روستاهای اطراف مردمانی را در خود جای داده که با سخت کوشی و تلاش نیازهای روزانه خود را با دست رنج و مشقت به دست می آورند.

اینجا خبری از دود و دم و سیاست و سیاست زدگی و اقتصاد نیست اینجا دل مردمانش مهر است و جایگاه مهربانی و سادگی و سفره شان دست رنج خودشان است و پاکی نیت هایشان و زلالی نگاهشان.
مامن عشایر در خاتم روستاهای کندرباغ معدن، چالمه و بختیاری است ؛ کوچ نشینی کهن ترین شیوه زیست بشر است که پا برجا بودن آن تا عصر حاضر، از بزرگترین جاذبه های این شیوه زندگی است و همین شیوه خاص زندگی سبب شده است که زندگی ایلات و عشایر برای حاضران در عصر تکنولوزی دیدنی و بکر به نظر برسد و توجه بسیاری از مردم خسته از زندگی ماشینی را جلب کند.
این سبک زندگی با توجه به پیشرفت صنعت و تکنولوژی زندگی در دامان طبیعت می تواند برای بسیاری از مردم جالب و دیدنی باشد.
از آن جا که زندگی عشایری در بسیاری از کشورها از بین رفته، خود این موضوع کنجکاوی بسیاری از گردشگران را جلب می کند تا با این نوع زندگی آشنا شوند.
زندگی عشایری دنیایی هیجان انگیز و پر مشقت دارد آنها شیر می دوشند ، جاجیم و قالی می بافند و روغن می گیرند و مشک می زنند و نی می نوازند، دامداری شغل اصلی شان است و درآمدشان فروش لبنیات حاصل از گله و دام.
زندگی سراسر مشقت و سختی عشایر در عین سادگی خود یک جاذبه مهم گردشگری برای مردم شهرهاست چراکه با کمترین امکانات بیشترین تلاشها را در زندگی انجام می دهند و گاهی حتی گله ای کوچک نیز بر زبان نمی آورند.
خاتم شهرستان این غیور مردان و غیور زنان با افتخار این میراث را در دل خود جای داده است، زندگی در درون چادرهای سیاه و در میان کانون پر مهر خانواده.
بخشدار مرکزی خاتم در گفتگو با خبرنگار ایرنا گفت: شهرستان خاتم با جمعیتی در حدود ۸۵۰ خانوار یکی از شهرستان های مهم عشایری استان یزد به شمار می رود .ایجاد و راه اندازی اداره امور عشایری در شهرستان یکی از نیازهای ضروری عشایر جهت بررسی مسائل و مشکلات این قشر می باشد.
جواد میربهبودی اعلام داشت: بیشتر عشایر این شهرستان در حوزه بخش مرکزی ودرروستاهای کندر، باغ معدن ، چالمه و بختیاری ساکن هستند که در حال حاضر مسائل و مشکلات آنها از طریق اداره امور دام جهاد کشاورزی و دامپزشکی شهرستان پیگیری می شود.
وی همچنین دیگر نیازهای این قشر را اختصاص یک حلقه چاه جهت تامین آب دامداران در فصل چرا، ارائه تسهیلات کم بهره ،تامین علوفه یارانه ای ، تانکر ذخیره آب ، سهمیه آرد عشایری ، تسطیح و مرمت راه های عشایری و نیز خرید تضمینی فرآورده های دامی آنان و حذف دلالان را از عمده ترین نیازهای آنها برشمرد.
وی اجرای طرح های انرژی نو برای تامین روشنایی در مناطق عشایری را مهم خواند وافزود: این طرح در تامین روشنایی برای عشایر در زمانهای مختلف سال کمک شایانی می کند.
بخشدار مرکزی خاتم بیان داشت: با توجه به اینکه عشایر در مکانهای مختلف ساکن هستند لذا تامین کامیون تانکردار درحدکافی جهت آبرسانی در فصل بهار در مراتع یک ضرورت می باشد.
جواد میربهبودی این روستاها را یکی از مکان های مهم در حوزه گردشگری دانست و اذعان داشت: امید داریم با تخصیص اعتبارات گردشگری با همکاری اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تدابیر مهمی برای این مکانها اندیشیده شود.
خاتم در ۲۴۰ کیلومتری مرکز استان یزد واقع شده و به لحاظ جغرافیایی جنوبی ترین شهرستان استان به حساب می آید و شغل اغلب مردمان آن دامداری و کشاورزی است ضمن آنکه این منطقه از قطب های اصلی کشاورزی و دامداری استان یزد است.
 
منبع: ایرنا

بخش نظردهی بسته شده است..