محمدرضا عارف:

مجلس آینده مهم‌ترین دغدغه‌اش «رونق اقتصادی» باید باشد/در قاموس اصلاح‌طلبی، تخریب وجود ندارد

«امید، آرامش و رونق اقتصادی» سه گانه ای است که اصلاح طلبان ایران برای شعار انتخاباتی خود برای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی انتخاب کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) این شعار در جلسه شورای عالی سیاست گذاری انتخاباتی اصلاح طلبان که ریاست آن بر عهده دکتر عارف است انتخاب و به تصویب اکثریت اعضاء رسید . رئیس شورای عالی سیاست گذاری انتخاباتی اصلاح طلبان امیدوارانه درباره انتخابات مجلس و پیروزی اصلاح طلبان صحبت می‌کند و بر این باور است که« امید» برند اصلاح طلبان است.او در گفت وگو با «امید ایرانیان» به تشریح جزییات شعار انتخاباتی اصلاح‌طلبان می‌پردازد و می‌گوید با انتخاب شعار« امید، آرامش و رونق اقتصادی» به مطالبات مردم پاسخ گفتیم.

 
 
 
*آقای عارف کمی درباره شعار انتخاباتی اصلاح‌طلبان یعنی «امید، آرامش و رونق اقتصادی» صحبت کنید؛ چرا امید و چرا آرامش و چرا رونق اقتصادی؟
 
ما در این خصوص در شورای‌عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان بحث‌های زیادی کردیم و حدود ۵۰پیشنهاد در کارگروه مربوطه مورد بررسی قرار گرفت. این‌بار مبنا این بود که شعارها مربوط به مطالبات مردم و شرایط موجود کشور باشد. احساس می‌کردیم که قبل از برگزاری انتخابات، کشور باید در فضای «امید» قرار گیرد و بر این باوریم که «امید» یک واژه ارزشی است و اصلاح‌طلبان با همه پتانسیلی که دارند، «امید» را به‌ویژه در نسل جوان باید احیا کنند. دستاوردهای ارزشمندی هم در سال‌های قبل داشتیم، مهم‌ترین جهت‌گیری انتخابات ۹۲ هم «امید» بود، حداقل در اردوگاه ما و آقای روحانی شعار مشترک «امید» بود و فکر می‌کنیم که مردم به این واژه علاقه‌مند هستند چرا که «امید»برند اصلاح‎‌طلبی است. از طرفی «امید» برای ما اعتماد عمومی، مشارکت عمومی، یکپارچگی جریان اصلاحات و دانایی و خردورزی را هم در واژه‌اش به همراه داشت که ازاین‌رو گزینه مناسبی به نظر می‍‎رسد.
 
شعار دیگر که «آرامش» است بیشتر مربوط به شرایط منطقه است. اینکه باتوجه به شرایط و مسایل منطقه ایجاب می‌کند که آرامش کشور را حفظ کنیم که نمود آن در انتخابات است. یعنی برای اینکه ما انتخاباتی پر شور برگزار کنیم نیازمند فضایی آرام هستیم. از طرف دیگر هم طی سال‌های اخیر مناقشات زیادی بین مجلس و دولت بود که فضای کشور را متشنج کرد. اگر مجلس بخواهد در پیشرفت و توسعه تاثیرگذار و در جایگاه واقعی‌اش باشد، نیازمند «آرامش» است. به همین دلیل این شعار را انتخاب کردیم که به شرایط کشور و اعتقاد ما یعنی اخلاق بازمی‌گردد. من بارها تاکید کردم که حتی اگر بداخلاقی هم دیدیدم جواب نخواهیم داد چراکه حس می‌کنیم که کشور نیازمند آرامش است و این آرامش به نفع همه است.
 
از سوی دیگر در مقطع فعلی مردم در شرایطی هستند که می‌خواهند مطالبات آنها در اولویت باشد، یکی از مطالبات جدی مردم رسیدگی به وضعیت معیشت آنهاست که از طریق رونق اقتصادی بهبود پیدا می‌کند. دولت دستاوردهایی در زمینه مهار تورم داشته اما در بهبود اقتصادی خیلی باید کار کنیم که اگر ما بهبود اقتصادی را مبنا قرار دهیم، ثروت ایجاد می‌شود و طبیعتا نرخ بیکاری هم کاهش پیدا می‌کند و این مهم باعث می‌شود که بخشی از دغدغه مردم مرتفع شود.
 
 
 
در زمینه‌های غیراقتصادی هم برنامه‌ای دارید؟
 
بله. ما در همه زمینه‌ها از اجتماعی گرفته تا فرهنگی و اقتصادی برنامه داریم. الان در زمینه اجتماعی وضعیت ازدواج نگران‌کننده است چراکه سن ازدواج در دختران و پسران بالا رفته است. وقتی این معضلات ریشه‌یابی می‌شود عموما به مساله اقتصادی می‌رسیم. بنابراین می‌توان گفت که مجلس آینده مهم‌ترین دغدغه‌اش «رونق اقتصادی» باید باشد. خوشحالم که در نهایت بین شعارهای مختلف شعار «امید، آرامش و رونق اقتصادی» را انتخاب کردیم وان‌شاءالله بتوانیم در این مسیر حرکت کنیم.
 
 
 
برنامه اصلاح‌طلبان برای نحوه اداره مجلس چه زمانی منتشر می‌شود؟
 
ان‌شاءالله در نزدیک‌ترین زمان ممکن منتشر می‌شود. برنامه جامعی تهیه می‌شود که جزییات جهت‌گیری‌ها را نشان می‌دهد و اگر عمومی شود، کاندیداها متعهد می‌شوند که در این مسیر حرکت کنند.
 
 
 
خبری در برخی رسانه‌ها منتشر شده مبنی بر اینکه در شورای‌عالی اصلاح‌طلبان ستادی برای رصد و عملیات روانی جریانی و فردی اصولگرایان تشکیل شده است…
 
به‌شدت تکذیب می‌کنم. اینگونه اخبار جعلی از آن دست بداخلاقی‌هاست که هر از گاهی با آن روبه‌رو هستیم. در قاموس اصلاح‌طلبی، تخریب وجود ندارد. نگاه ما به رقبا مثبت است. ما هم با احزاب همسو تعامل داریم و هم با احزاب رقیب. موضع ما به هیچ‌وجه حذف و تخریب نیست و یکی از راهبردهای ما تعامل با همه گروه‌های سیاسی است.
 
 
 
درباره شعاری که انتخاب کرده‌اید برخی می‌گویند که این شعار با اهداف دولت همپوشانی دارد.
 
یکی از اهداف جدی ما حمایت از دولت است. البته از جایگاه قانونی هم برای نظارت قوی برخوردار خواهیم بود و از آن استفاده می‌کنیم. از سوی دیگر در آستانه تدوین برنامه ششم هستیم، به نظر می‌رسد که تصویب برنامه ششم به مجلس بعد موکول می‌شود و این فرصت خوبی است که از ابتدا باتوجه به سیاست‌های کلی برنامه‌ها را تعیین کنیم. ما دو رویکرد را در برنامه ششم داریم؛ یکی سند چشم‌انداز است که باید در ۱۰ سال آینده به جایگاه خوبی برسیم و دیگری هم سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی که همه برنامه‌ها باید در آن لحاظ شود و در این صورت ما را می‌تواند به اقتصادی پویا باتوجه به اتکای به سرمایه‌های داخلی برساند.
 
 
 
درخصوص جزییات امضای مشترک اصلاح‌طلبان و حامیان دولت هم توضیح دهید؟
 
در این خصوص هم بحث‌های مفصلی صورت گرفت که بنرها با چه امضایی منتشر شود. حتی بحث‌هایی مثل امید هم مطرح بود که ما آن را در شعار خود آوردیم اما بحث اصلی این است که باید با مردم شفاف باشیم. ما منادی گفتمان اصلاحات هستیم بنابراین ما اصلاح‌طلب هستیم و آن چیزی که قطعی شد اینکه حتما در امضاء باید واژه «اصلاحات» یا «اصلاح‌طلبی» بیاید. بعد هم ائتلاف ما سیاسی است، تشکل‌هایی که با ما هستند ۱۰۰درصد هم‌طیف و هم‌نظر نیستند و ائتلاف براساس مشترکات است بنابراین هم واژه ائتلاف و هم اصلاح‌طلبان باید در امضاء می‌آمد. واقعیت این است که این‌بار ما به یک ائتلاف فراگیر رسیدیم، همه جریان‌های اصلاح‌طلب و حتی حامیان دولت در این ائتلاف هستند. درست است که در سازوکار شورای‌عالی سیاست‌گذاری برخی احزاب نیستند اما ما در استان‌ها این مساله را جبران کردیم. الان در شورای اصلاح‌طلبان استان‌ها همه احزاب اصلاح‌طلب و حامیان دولت می‌توانند حضور داشته باشند. بنابراین از واژه ائتلاف استفاده کردیم. به نظرم تاکنون هم خوب پیش رفتیم، عملا گام اول این ائتلاف در انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۲ خودش را نشان داد و پیروز رقابت انتخاباتی شدیم و گام دوم همین است که از تجربه گام اول استفاده کنیم.
 
 
 
میثاق‌نامه هم باید با امضای همه باشد؟
 
بله. همه باید آن را امضا کنند. این میثاق‌نامه هم قبل از شرکت در انتخابات امضا می‌شود و هم بعد از آن.

بخش نظردهی بسته شده است..