شایع‌ترین بیماری ارتوپدی در کشور

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز)  در ایران مفصل زانو نسبت به سایر مفاصل درگیری بیشتری دارد و بیشترین درد مفاصل در میان افراد مختلف به شمار می‌رود، که شیوه نشستن بر روی زمین، برخواستن همچنین افزایش سن عوامل تاثیرگذار بر این موضوع هستند.


وی افزود: استئوآرتریت بیماری بسیار شایعی است که در تمام مناطق جغرافیایی دیده می‌شود. نام دیگر این بیماری آرتروز است و بعضی دیگرمعتقدند که استئوآرتروز نام بهتری برای این بیماری است. استئوآرتریت یک بیماری تخریبی در مفصل است (تخریب غضروف مفصل) که پیشرونده بوده ولی علی‌رغم نامگذاری آن، یک بیماری التهابی نیست چون التهاب در این بیماری یک عارضه ثانویه است.
این متخصص ارتوپد ادامه داد: در استئوآرتریت تحلیل غضروف مفصلی و درگیری استخوان زیر غضروفی داریم که باعث التهاب بافت‌های اطراف می‌گردد. این عارضه ممکن است هر یک از مفاصل را درگیر سازد ولی شایع‌ترین مفاصل درگیرعبارتند از مفاصل دست، پا،زانو، ران و ستون فقرات. این بیماری بسیارشایع است و در ۲۵ درصد ویزیت‌های پزشکان عمومی و ۸۰ درصد رادیوگرافی افراد بالای ۶۵ سال دیده می‌شود البته فقط ۶۰ درصد آنان علامت دارند.
ایرجیان بیان داشت: راه‌های پیشگیری از بروز آتروز، ورزش و رژیم غذایی سالم، رعایت نکات فرهنگی درباره نشستن و برخواستن فرد، شیوه مطالعه بر روی زمین یا صندلی، استفاده از نوع دستشویی بر بروز بیماری‌های ارتوپدی تاثیرگذا است وبهتر است از دستشویی فرنگی استفاده شود.
وی تاکید کرد: استفاده کمتر از پله همچنین تشخیص برخی بیماری‌هایی که می‌توانند عامل بروز آرتوروز باشند و در گذشته تشخص داده نمی‌شدند درپیشگیری از بروز این بیماری موثر است.
این متخصص ارتوپد افزود: در گرایش‌های مختلف رشته ارتوپدی از جمله فوق تخصص‌های زانو، لگن،شانه، مچ پا، پا، دست وپیوند اعضا در کشور جراحی انجام می‌شود و برخی استان‌ها در رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی این رشته پیشرو هستند.
ایرجیان با اشاره به این که اکثر اعمال جراحی به روز دنیا در حوزه ارتوپدی  با کمک اساتید دولتی و خصوصی داخلی در کشور انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: تعویض مفاصل زانو، شانه، لگن همچنین اخیرا تعویض آرنج، مچ پا وجراحی با تهاجم کمتر به عنوان مثال جراحی آرتروز کپی که شانه، آرنج، لگن و قسمت‌های مختلف را شامل می‌شود هم‌اکنون در کشور رو به گسترش است.

شفاآنلاین

بخش نظردهی بسته شده است..