کمبود پارکینگ و پارک درون‌محله‌ای دردولت آباد یزد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) محله «دولت‌آباد» از محله‌های قدیمی‌شهر یزد است که باغ زیبا و جهانی «دولت‌آباد» هم در آن قرار دارد. ساکنان این محله از کمبود پارکینگ و پارک درون‌محله‌ای رنج می‌برند.
این محله که در یکی از محورهای گردشگری استان قرار گرفته است، از شمال به محله‌های نصرآباد، سیدصحرا، شیخداد و باغ‌صندل و از جنوب به محله‌های کوچه‌بیوک و چهارمنار منتهی می‌شود. بقعه شاه سیدرضا، میان ۲ محله چهارمنار و باغ دولت‌آباد قرار دارد. مسیرهای عبوری محله چهارمنار و باغ دولت‌آباد با عبور یک مسیل به ۲ قسمت تقسیم شده است.
محله دولت‌آباد جاذبه‌هایی مانند باغ دولت‌آباد، آب‌انبار دولت‌آباد، قنات دولت‌آباد و بقعه شاه سیدرضا را در دل خود جای داده است.
نام این محله برگرفته از قناتی است که از سوی محمدتقی‌خان بافقی، پیش از احداث باغ دولت‌آباد ساخته شده است. زمانی مردم این محله و همچنین مردم محله چهارمنار از آب این قنات استفاده می‌کردند، اما اکنون بیش از ۴۰ سال است که این قنات غیرفعال شده است. ساکنان این محله در نزدیکی باغ بزرگ دولت‌آباد هستند، اما باز همین مردم محله، ایجاد پارک درون‌محله‌ای را یکی از بزرگ‌ترین مشکلات محله می‌دانند. به‌گفته آنها، یکی از دیگر مشکلات محله، به‌ویژه در روزهای نوروز، نبود پارکینگ برای پارک خودروهای شخصی است.

خواسته‎‎های ساکنان محله

نبود پارکینگ
یکی از ساکنان قدیمی‌این محله می‌گوید: نبود پارکینگ درون‌محله‌ای یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ما به‌ویژه در فصل‌های گردشگرپذیر است؛ به‌طوری‌که گاهی اوقات مجبور به پارک وسیله نقلیه خود در بیرون از محله می‌شویم. «علیرضا افشار» می‌افزاید: در حالی‌که زمین برای ساخت پارکینگ در مجله وجود دارد، نبود پارکینگ در محله گردشگرپذیری مانند دولت‌آباد سوال برانگیز است. از این‌رو لازم است شهرداری برای ساخت پارکینگ اقدام‌کند.

فرسودگی آسفالت معابر
یکی دیگر از ساکنان این محله می‌گوید: آسفالت معابر این محله فرسوده است و با این‌که درخواست‌های بسیاری در این خصوص به شهرداری داده‌ایم، هنوز برای مرمت آسفالت اقدام نشده است. «رضا مومنی» می‌افزاید: بارها چاله‌های معابر برای خودروهای گردشگران مشکل‌ساز شده است و شایسته نیست که مسئولان شهری به این مشکل بی‌توجه باشند. خانم مسنی‌ که وی نیز ساکن این محله است، با اشاره به آب‌های جمع‌شده در معابر محله، می‌گوید: بارندگی‌های اخیر موجب آبگرفتگی معابر شده است. «سیده رقیه حاجی‌حسینی» می‌افزاید: ما بارها برای رفع این مشکل با شهرداری صحبت کرده‌ایم، اما این گفت‌وگوها نتیجه‌بخش نبوده است. به گفته حاجی‌حسینی، کمترین بارندگی، موجب آبگرفتگی معابر می‌شود و شهرداری باید برای این مشکل چاره‌ای بیندیشد.

نبود سرویس بهداشتی
به گفته یکی از ساکنان محله، نبود سرویس ‌بهداشتی در محله بارها مشکل‌ساز شده است؛ در حالی‌‌که این محله به‌عنوان محله‌ای گردشگرپذیر شناخته شده است. «مهربانو ملازینلی» هم به معضل آبگرفتگی معابر اشاره می‌کند و می‌افزاید: در کوچه‌ها باید چاه‌ جذبی وجود داشته باشد. در حال حاضر روان‌شدن آب‌ باران در معابر، یکی از اساسی‌ترین مشکلات در هنگام بارندگی است. ملازینلی با اشاره به وجود مسجد علوی در این محله، می‌گوید: در بارندگی اخیر آب‌هایی از محله سیدصحرا به مسجد سرازیر و برای خانه‌های اطراف مسجد مشکل‌ساز شد. «عصمت سبحانی» دیگر ساکن این محله نیز می‌گوید: برخی دیوارهای محله فرو ریخته است. این دیوارها قدیمی ‌هستند و نیاز به مرمت دارند. وی می‌افزاید: نبود پارکینگ در این محله موجب شده است که در روزهای گردشگرپذیر، فرزندانم خودروی خود را در فاصله‌ای بسیار دور پارک کنند. به‌نظرم وجود پارکینگ در این محله ضروری است.

نبود پارک درون محله‌ای
بقال محله با اشاره به نبود پارک درون‌محله‌ای می‌گوید: یک سرسره و میز پینگ‌پنگ در پل فردوس قراردارد، اما سقف‌دار نبودنِ پل باعث‌شده که این وسایل به ‌دلیل بارندگی و تابش خورشید فرسوده شوند. «سیدرضا دهقان‌طزرجانی» با تاکید بر ضرورت تغییر کاربری پل «فردوس» ادامه می‌دهد: این پل و زمین‌هایی مانند آن، ظرفیت تبدیل‌شدن به پارک درون‌محله‌ای یا پارکینگ را دارند. دهقان می‌گوید: ساکنان محله از نبود پارکینگ نیز رنج می‌برند. استقبال گردشگران از جاذبه‌های این محله زیاد است و این در حالی است که محلی برای پارک خودروی آنها وجود ندارد و ترافیک محله نیز در ایام نوروز مشکل‌ساز است. این شهروند در ادامه می‌افزاید: آسفالت محله مشکل دارد و به نظر می‌رسد گردشگرپذیر بودن محله، تاثیری در ارتقای امکانات محله نداشته است. یکی از نوجوانان ساکن در این محله می‌گوید: این محله ‌جز پل «فردوس» که ۲ وسیله فرسوده بازی در آن قرار دارد، فضای‌سبزی برای گذراندن اوقات‌فراغت و محلی برای بازی‌کردن کودکان ندارد. «علی مزیدی» همچنین به کیفیت نامطلوب آسفالت کوچه‌ها و خاکی بودن برخی از کوچه‌های این محله اشاره می‌کند و آبگرفتگی معابر به دلیل بارندگی را باعث دشوار شدن رفت‌و آمد دانش‌آموزان به مدرسه می‌داند.

خواسته‌های گردشگران
یکی از گردشگران پس از بازدید از باغ دولت‌آباد می‌گوید: این باغ جاذبه کم‌نظیری دارد، اما هیچ سرویس ‌بهداشتی‌ای در اطراف آن دیده نمی‌شود. «سارا روزبهانی» می‌افزاید: راهنمای توری که ما را همراهی می‌کرد به وجود قنات مهمی‌ در این باغ اشاره کرد که سال‌هاست غیر فعال مانده است. این گردشگر می‌گوید: قطعا این قنات برای باغ دولت‌آباد جاذبه گردشگری و منبع آبی خوبی محسوب می‌شود که شایسته است مسئولان این شهر برای احیای آن فکری کنند.

پاسخ مسئولان

قرارگیری محله باغ دولت‌آباد در محور گردشگری
معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان می‌گوید: محله باغ دولت‌آباد با توجه به قرار گرفتن در مسیر باغ دولت‌آباد، به‌عنوان یک محور مهم گردشگری تعریف شده است. «محسن ذاکری‌نیا» می‌افزاید: امسال ۴ محور گردشگری دیگر هم تعریف شده که شامل محله شیخداد، گازرگاه، فهادان و محله باغ دولت آباد تا امتداد چهارمنار است. به گفته وی، برنامه‌های مرمتی و بهسازی برای محله دولت‌آباد و باغ دولت‌آباد در نظر گرفته شده است. ذاکری‌نیا ادامه می‌دهد: اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیون تومان، از محل اعتبار ثبت‌جهانی برای احیا و حفظ باغ دولت‌آباد اختصاص یافته و تاکنون بخشی از آن در باغ هزینه شده است.

احیای قنات دولت‌آباد
معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با بیان این‌که متولی باغ همکاری خوبی با اداره میراث فرهنگی دارد، می‌گوید: احیای قنات دولت‌آباد یکی از مهم‌ترین اهدافی است که متولی باغ نیز به آن توجه دارد. به گفته ذاکری‌نیا، این قنات ۴۰ سال غیرفعال بوده است و با توجه به خشکسالی‌های اخیر در استان می‌تواند منبع مناسبی برای تامین آب آشامیدنی محله‌های اطراف باغ باشد. وی می‌افزاید: البته باید در نظر داشت که احیای این قنات دشوارتر از قنات‌هایی مانند قنات زارچ است؛ چرا که این قنات بسته شده است.

لزوم قانونی‌بودن ساخت‌وساز در حریم باغ‌دولت‌آباد
معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان می‌گوید: کوچه‌های اطراف باغ، تعیین حریم شده است و هرگونه ساخت‌وساز باید مطابق با ضوابط خاص میراث‌فرهنگی باشد. به گفته ذاکری‌نیا، باغ‌های ایرانی دولت‌آباد و پهلوان‌پور مهریز در سال ۲۰۱۱ ثبت جهانی شدند و با توجه به تعیین حریم مصوب برای آنها، هرگونه ساخت‌وساز در حریم آنها باید طبق قانون باشد. وی می‌گوید: آب‌انبار باغ جهانی دولت  آباد یکی از جاذبه‌های این بنای تاریخی برای بازدیدکنندگان است که پس از تخلیه مخزن و مرمت و آبگیری آن، برای بازدید گردشگران، در تابستان سال گذشته آماده‌سازی شد. ذاکری‌نیا ادامه می‌دهد: عمارت تالار آیینه باغ دولت‌آباد یزد با عمارت طهرانی این باغ قرینه است و در سال‌جاری سقف عمارت تالار آیینه از سوی یکی از معماران قدیمی‌به نام استاد «خلیل کارگر» قرینه با سقف عمارت طهرانی بازسازی شد. وی با اشاره به موقوفه بودن باغ دولت‌آباد، می‌افزاید: قرار است با هماهنگی با متولی باغ، برای این باغ جهانی، یک مرکز توریستی بزرگ و زیبا در نظر بگیریم.

اختصاص ۵۰ میلیون تومان برای ایجاد فضای ورزشی
مسئول امور عمرانی شهرداری ناحیه تاریخی می‌گوید: ۵۰ میلیون تومان اعتبار برای فضای‌سبز و فضای‌ورزشی محله باغ دولت‌آباد اختصاص داده شده است. «حسین حکیمی‌زاد» می‌افزاید: تاکنون ۳۰ میلیون تومان برای اجرای این طرح‌ها هزینه شده که به پیشرفت ۳۰ درصدی طرح انجامیده است. وی درباره مرمت معابر و آسفالت کوچه‌های خاکی محله نیز می‌گوید: برخی زمین‌های خاکی این محله مانند کوچه «سبحانی» ساماندهی شده است.  این مسئول ادامه می‌دهد: در کوچه سبحانی، ۲ حلقه چاه حفر شده است تا مشکل آبگرفتگی در برخی معابر مشرف به آن حل شود. حکیمی‌زاد با اشاره به برنامه‌های شهرداری برای روکش‌شدن آسفالت بیشتر کوچه‌های این محله می‌گوید: در نظر داریم بخشی از آسفالت‌ کوچه بهشتی را نیز روکش کنیم. مسئول امور عمرانی شهرداری ناحیه تاریخی می‌افزاید: برای ساخت سرویس ‌بهداشتی در نزدیکی مسجد علوی نیز برنامه‌هایی در دستور ‌کار است. وی تاکید می‌کند: اگر درخواست مشارکت برای ساخت سرویس بهداشتی در محله وجود دارد، ۲ میلیون تومان از طرف مسجد محله به متقاضی طرح تسهیلات پرداخت خواهد شد.

باز پیرایی رودخانه مشرف به محله
مدیر منطقه یک شهرداری یزد با اشاره به قدمت محله دولت‌آباد می‌گوید: بخشی از این محله که در انتهای خیابان انقلاب و چهارراه دولت‌آباد است، به شهرداری ناحیه یک پیوسته است. «سید ابوالفضل کشفی» می‌افزاید: بنا به درخواست ساکنان محله دولت‌آباد مبنی بر ایجاد پارکینگ درون محله‌ای، پارک درون‌محله‌ای و فضای‌سبز، رودخانه که بخشی از آن به این محله مشرف است، برای ایجاد پارکینگ بازپیرایی خواهد شد. به گفته وی، این طرح از سال گذشته با طراحی و مشاوره معاونت عمرانی و شهرسازی شهرداری آماده شده است و اکنون در شرف تصویب نهایی برای ایجاد پارک و پارکنیگ است. کشفی با بیان این‌که عملیات عمرانی پارک و پارکینگ تا سال ۹۵ انجام خواهد شد، می‌گوید: به‌دستور شهردار یزد و با پیگیری شورای‌شهر، عملیات عمرانی با محور عدالت‌محوری تا قلب محله‌های قدیمی‌در دستورکار قرار گرفته است.وی می‌افزاید: در صورتی‌که ساکنان محله زمین‌ ملکی یا زمینی که وارث داشته باشد به شهرداری  معرفی کنند، پس از کار کارشناسی، برای ساخت پارکینگ و پارک درون محله‌ای در این محله و محله‌های قدیمی‌دیگر اقدام خواهد شد. کشفی می‌گوید: عمده مشکل این محله نبود چاه جذبی، جمع‌شدن آب‌های‌سطحی، روکش‌نشدن آسفالت و نبود فضای سبز است و ساکنان محله نیز از شهرداری منطقه یک درخواست پیگیری داشته‌اند. به گفته شهردار منطقه یک، ایجاد فضای‌سبز و پارک درون محله‌ای در محله‌های قدیمی‌به‌سادگی محله‌های تازه‌ساز نیست.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..