ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی در بهاباد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) در شهرستان بهاباد، سالانه بالغ بر ۲۷۰۰  تن پسته و ۱۵۰۰  کیلوگرم زعفران، ۱۵۰ تن زیره سبز و۱۸۰ تن محصول  "به" تولید می شود ولی از صنایع تبدیلی بی بهره است.

 مدیر جهادکشاورزی شهرستان بهاباد گفت زعفران چند سالی است که در استان یزد به یکی از محصولات دارای رتبه تبدیل شده به نحوی که زعفران این استان بعد از خراسان رضوی و خراسان جنوبی در رتبه سوم به لحاظ میزان برداشت قرار دارد.

علی اکبر رحمتیان گفت شهرستان بهاباد ، شهرستان زرخیزی است که در زمینه تولید بسیاری از محصولات کشاورزی نه تنها در استان یزد بلکه در سطح کشور حرفهای زیادی برای گفتن دارد و اکنون در تولید کمی و کیفی دارای رتبه‌های برتر است.پسته، زیره سیاه، زیره سبز، به، گندم، جو، ارزن و به ویژه زعفران مهمترین محصولات کشاورزی بهاباد هستند که یا به لحاظ کمی و یا از نظر کیفی در زمینه تولید تمامی این محصولات رتبه‌های برتر را در سطح استان و کشور به خود اختصاص داده اند. زعفران از جمله محصولاتی است که به رغم تولید قابل توجه و البته کیفیت بسیار مرغوب آن، گمنام مانده و نتوانسته آنگونه که شایسته است در بازارهای داخلی و خارجی خودنمایی کند.
وی گفت: زعفران بهاباد در حال حاضر به صورت خام به فروش می‌رسد که این امر میزان ارزش افزوده ای که نصیب کشاورزان می‌کند را به حداقل رسانده است. فرآوری زعفران میزان درآمدزایی برای کشاورزان را به سه برابر رقم فعلی می‌رساند به طوری که اگر کارخانه فرآوری زعفران در بهاباد موجود بود، می‌توانستیم این محصول را دو تا سه برابر قیمت فعلی در بازار به فروش برسانیم. این در حالی است که اگر در صورتی که امکان فرآوری زعفران برای مصارف دارویی وجود داشته باشد، میزان درآمدزایی این محصول برای بهاباد به صد برابر قیمت فعلی می‌رسید.
وی بیان داشت: در حال حاضر ۲۶۸ هکتار از اراضی بهاباد به کشت زعفران اختصاص یافته است که از این میزان سطح زیرکشت، سالانه هزار و ۵۰۰ کیلوگرم زعفران برداشت می‌شود. صرف نظر از میزان ارزش افزوده زعفران در صورت فرآوری و عرضه آن در بازار برای کشاورزان، ایجاد واحدهای فرآوری این محصول می‌تواند اشتغالزایی بزرگی در این شهرستان ایجاد کند.
این مقام مسئول گفت فرآوری زعفران در حالی تاکنون در بهاباد انجام نشده که بسیاری از روستاهای این شهرستان به دلیل بیکاری مردم خالی از سکنه شده اند در حالی که ایجاد واحدهای فرآوری حتی واحدهای کوچک علاوه بر درآمدزایی بیشتر برای کشاورزان منطقه، به رفع مشکل اشتغال بسیاری از اهالی روستاهای این شهرستان نیز کمک خواهد کرد.
علی اکبر رحمتیان گفت نه تنها زعفران بلکه بسیاری دیگر از محصولات کشاورزی بهاباد به رغم برخورداری از کیفیت و کمیت بالا تنها به این دلیل که امکانات فرآوری این محصولات در این شهرستان مهیا نیست، گمنام مانده اند و شاید به همین دلیل باشد که کمتر کسی نام زعفران، پسته، یا زیره بهاباد را شنیده باشد.
 اینها همه در حالی است که به گفته مدیر جهادکشاورزی شهرستان بهاباد، سالانه بالغ بر ۲۷۰۰  تن پسته و ۱۵۰۰  کیلوگرم زعفران در این شهرستان برداشت می‌شود.ضمن اینکه بهاباد با ۲۰۰ هکتار اراضی زیرکشت، سالانه ۱۵۰ تن زیره سبز برداشت می‌کند و در این زمینه مقام نخست را در کشور به خود اختصاص داده است حال آنکه زیره نیز همواره نام کرمان را با خود به همراه داشته است. "به" بهاباد نیز همانند سایر محصولات آن گمنام مانده و به رغم اختصاص ۹۰ هکتار از اراضی باغی این شهرستان به محصول به و برداشت ۱۸۰ تن محصول در سال، این محصول نیز در غربت به سر می‌برد.
مدیر جهادکشاورزی شهرستان بهاباد در آخر با بر شمردن اولویت های سرمایه گذاری این شهرستان گفت با توجه به سیاست این شهرستان در استقبال از متقاضیان سرمایه گذاری صنایع تبدیلی و تکمیلی کم آبخواه، متقاضیان محترم می توانند در بخش بسته بندی خشکبار، حبوبات، غلات ، زعفران ، انواع آجیل ، چاشنی و ادویه جات به این مدیریت مراجعه فرمایند.

بخش نظردهی بسته شده است..