تبلور معماری بومی با خشت زنی دانشجویان یزدی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) عضو هیات علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد گفت: ۴۰ نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی معماری این دانشکده در قالب درس آشنایی با معماری اسلامی، بخشی از کار واقعی معماری گلین را با خشت زنی تجربه کردند.

محسن عباسی افزود: در این کارگاه دانشجویان در چهار روز نزدیک به ۶۰۰ قطعه خشت زدند که این خشت ها برای ساخت بنایی گلین در دانشکده هنر و معماری استفاده خواهد شد.

وی ادامه داد: دانشگاه یزد با داشتن تنها پژوهشکده معماری بومی در کشور از پیشگامان این حوزه در ایران شناخته می شود، از این رو کارگاه ساخت خشت و بنای گلین در این دانشگاه برگزار شد.
یزد گنجینه ای از هنر، فرهنگ و تمدنی ایرانی را در خود دارد که از آن جمله می توان به بناهای مذهبی، بقعه، مساجد، حسینیه ها، زیارتگاههای زرتشتیان، خانه های تاریخی، آب انبارها، باغ های تاریخی، بادگیرها و بازارچه ها اشاره کرد.
این استان ۲۲۷۰ هکتار بافت تاریخی دارد که شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت عرصه ۷۴۳ هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
اکنون استانهای فارس، یزد و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران مقصد نخست گردشگران خارجی و اروپایی است.
عضو هیات علمی دانشکده معماری دانشگاه یزد گفت: این دانشکده سال ۱۳۶۸ تاسیس شده و چهارمین دانشکده معماری کشور و نخستین دانشکده خارج از تهران به شمار می اید.
عباسی افزود: رویکرد این دانشکده رجوع مجدد به بناهای تاریخی و معماری سنتی ایران و آموختن از آنها در راستای رسیدن به معماری مطلوب ایرانی اسلامی با توجه به شرایط زمانه است.
وی ادامه داد: دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد در آموزش معماری به ابعاد مختلف معماری اصیلی توجه دارد که حاصل عقل جمعی و خرد تاریخی ایرانیان در طول تاریخ و در حوزه معماری بوده است.
استاد دانشگاه یزد اضافه کرد: یکی از پیامدهای این رویکرد فعالیت عملی و آموزش عملی و ارتباط دانشجویان با شرایط واقعی کار معماری در عمل است؛ مساله ای که امروزه در دنیای پیشرفته قابل مشاهده و ملاحظه است.
عباسی با بیان اینکه نقشه برداری از بناهای تاریخی، مرمت ساختمان های قدیمی و برگزاری کلاس ها در فضاهای اصیل معماری ایران از جمله پیامدهای این رویکرد در دانشکده معماری دانشگاه یزد است، گفت: کارگاه خشت سازی نیز یکی دیگر از روشهای آموزش معماری در ساحت عمل است که دانشجویان درس معماری اسلامی آن را تجربه کردند.
سرپرست دانشجویان شرکت کننده در کارگاه معماری گلین دانشگاه یزد تصریح کرد: امروزه سازه های خشتی به دلایل متعدد مورد توجه معماران در سراسر جهان و به خصوص کشورهای توسعه یافته قرار گرفته و در این راستا مراکز پژوهشی مختلفی سعی بر شناخت این حوزه از معماری و ارتقای فناوری های معماری گلین دارند.
منبع: ایرنا
 

بخش نظردهی بسته شده است..