اصلاح‌طلبان به انسجام تشکیلاتی بی‌سابقه‌ای رسیده اند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) «اصلاح‌طلبان از حیث انسجام سازمانی، مدیریتی و همگرایی نظری و تشکیلاتی در سال‌های اخیر در شرایط بی‌نظیری هستند. » این گفته حسن رسولی، رییس ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان است. او با بیان اینکه خوشبختانه اصلاح‌طلبان طبق زمانبندی از پیش تعیین شده تا به حال پیش رفته‌اند به شرح جزییاتی از حرکت اصلاح‌طلبان در این مقطع از زمانبندی انتخابات می‌پردازد. این عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان ضمن تاکید بر اینکه اصلاح‌طلبان رویه‌ای دموکراتیک را برای انتخابات مجلس دهم پیش‌بینی کرده‌اند معتقد است که تابعیت از رهبری کاریزما به عنوان یکی از ظرفیت‌های جریان اصلاحات در مواقع لازم و بحرانی کمک و یار اصلاح‌طلبان است.
           
   در مجموع شرایط اصلاح‌طلبان را در انتخابات مجلس چطور می‌بینید؟ آیا اصلاح‌طلبان طبق زمانبندی خود تاکنون پیش رفته‌اند؟
اصلاح‌طلبان برای ورود موفقیت آمیز در انتخابات مجلس پیش رو دو هدف کلیدی را مدنظر داشته و دارند. اول رسیدن به اجماع کامل بین همه بخش‌ها و ظرفیت‌های جریان اصلاحات و دوم رسیدن به لیست واحد و سراسری انتخاباتی بین نامزدهای تایید صلاحیت شده اصلاح‌طلب و حامیان دولت در سطح ٢٠٦ حوزه انتخابیه سراسر کشور. برای رسیدن به این دو هدف نقشه راه و سازمان مورد نیاز طراحی شده و مطابق برنامه زمانبندی انتخابات مرحله به مرحله در حال اجراست. در شرایط کنونی همه شیوه‌نامه‌ها، توافقنامه، روش‌های عملیاتی، جهت‌گیری‌های کلان و راهبردی و دستورالعمل‌های اجرایی برای شوراهای اصلاح‌طلبان مراکز استان‌ها و نیز برای مجامع اصلاح‌طلبان و حامیان دولت در شهرستان‌ها ارسال شده است. منتظر هستیم که نتیجه بررسی صلاحیت‌ها توسط هیات‌های اجرایی و نظارت اعلام شود تا پس از آن لیست انتخاباتی برای سراسر کشور تهیه و منتشر شود. خوشبختانه با مدیریت کارآمد آقای عارف و همراهی تمامی دبیران کل احزاب اصلاح‌طلب و سایر شخصیت‌های تاثیرگذار این جریان به برنامه زمانبندی رسیده‌ایم. رییس ستاد انتخابات ائتلاف اصلاح‌طلبان برای حوزه انتخابیه تهران، شمیرانات و اسلامشهر منصوب شده و مقدمات کار هم فراهم شده است. بر اساس اطلاعاتی که دارم نظر شخصی و کارشناسی بنده این است که اصلاح‌طلبان از حیث انسجام سازمانی، مدیریتی و همگرایی نظری و تشکیلاتی در سال‌های اخیر در شرایط بی‌نظیری هستند. امیدوار هستم با توجه به زمینه‌هایی که فراهم شده و اقبالی که دربدنه جامعه نسبت به گفتمان و کارنامه عملکردی اصلاح‌طلبان در دولت و مجالس گذشته در خاطرات مردم باقی مانده است، در مقام مقایسه با گفتمان و عملکرد جریان رقیب شاهد برگزاری انتخاباتی قانونی، آرام، رقابتی و با مشارکت بالای مردم باشیم و نظاره‌گر تغییر و نوسازی قوه مقننه و خانه ملت متاثر از احقاق حقوق ملت و رایی که مردم به صندوق‌ها می‌ریزند باشیم.
    واگذاری تصمیمات به شورای اصلاح‌طلبان هر استان تا به حال راهبرد موثری بوده است؟ وضعیت استان‌ها با استفاده از این راهبرد را چطور ارزیابی می‌کنید؟
مهم‌ترین مرحله اجرای برنامه انتخاباتی اصلاح‌طلبان شناسایی و انتخاب نامزدهای اصلاح‌طلب پاکدست، توانمند و تحصیلکرده است. این مرحله طبق سازمان و مدیریت به مجامع اصلاح‌طلبان و حامیان دولت در حوزه‌های انتخابیه و شوراهای اصلاح‌طلبان استان‌ها ابلاغ شده و در این مهم مداخله‌ای ندارند. چنانچه این روند با مشکلی در حوزه‌های انتخابیه مواجه باشد، شوراهای اصلاح‌طلبان استان اقدام به داوری و رایزنی می‌کنند. در صورتی که در مناطق این مرحله مهم با اخذ رای همه اعضای اصلاح‌طلب حوزه انتخابیه نهایی شود، از این تصمیم محلی و منطقه‌ای که به صورت غیرمتمرکز اتخاذ می‌شود، حمایت خواهد شد. شورای اصلاح‌طلبان استان‌ها و شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان این حمایت را انجام می‌دهند. هیچ گونه مداخله‌ای در اختیار و تصمیم‌گیری حوزه‌های انتخابیه رخ نخواهد داد.
    درباره انتخاب کاندیدا در هر استان شورای عالی سیاستگذاری برخی آیین‌نامه‌هایی را برای شورای اصلاح‌طلبان استان ابلاغ کرده است. مشخصا درباره مولفه‌ها و ویژگی‌هایی که کاندیدای اصلاح‌طلب باید داشته باشد نیز توصیه و سفارشی بوده یا خیر؟
سازمان و برنامه‌ای که به آن اشاره کردم با این مقصود طراحی و پیاده‌سازی شده که در جامعه اصلاح‌طلب ایران با یک نظریه واحد و یک رویه یکسان حرکت کنند. به این منظور همه اسناد مورد نیاز رسیدن به این همسویی قبلا تهیه و در اختیار استان‌ها و حوزه‌های انتخابیه قرار داده شده است. در بسیاری از حوزه‌های انتخابیه، تفاهمنامه و میثاق‌نامه رسیدن به لیست واحد به امضای داوطلبین بالقوه بسیاری از حوزه‌های انتخابیه رسیده است. باقی مانده حوزه‌های انتخابیه کشور هم طی روزهای آینده با تشکیل جلسات مشورتی و با تکیه بر خرد جمعی و مورد توجه قرار دادن ملاک‌هایی از قبیل سابقه اصلاح‌طلبی و حمایت از دولت، پاکدستی مالی، حسن شهرت اخلاقی، سوابق علمی و تجربی و مقبولیت عمومی و اجتماعی با لحاظ کردن اولویت زنان و جوانان پیش خواهد رفت. با استفاده از آیین نامه تدوین شده در مواردی که به صلاح باشد با توسل به روش‌هایی از قبیل نظرسنجی تلاش می‌کنند از بین ثبت‌نام‌کنندگان و تایید صلاحیت‌شدگان متناسب با تعداد کرسی‌هایی که هر حوزه انتخابیه در مجلس شورای اسلامی دارد، یک تابلوی روشن و شفاف در مقابل نظر رای‌دهندگان قرار ‌دهند. از این حیث تلاش شده که سردرگمی و ابهامی برای فعالان سیاسی اصلاح‌طلب در این زمینه باقی نماند.
    نظر سنجی‌ای که اشاره کردید در چه ارتباطی تنظیم شده است؟
ممکن است در حوزه انتخابیه‌ای تعداد بیش از حد مورد نیاز کرسی آن حوزه انتخابیه داوطلب داشته باشیم. اصلاح‌طلبان بنا دارند در این انتخابات همچون سال ٩٢ و با الگو گرفتن از رفتار اخلاقی دکتر عارف منافع ملی را بر منافع جریانی ترجیح داده و بین منافع جریان اصلاحات و منویات فردی از خواسته‌های فردی بگذرند. پالایش ثبت‌نام‌کنندگان از حیث میزان رای‌آوری در برخی حوزه‌ها ممکن است تشخیص داده شود که از ابزارها و روش‌هایی مانند نظرسنجی از اعضای شورای اصلاح‌طلبان استان بهره گیرند. این نظرسنجی با نظارت دقیق، مدیریت کارآمد و رعایت اصل بی‌طرفی خواهد بود. این سازوکار‌ها اکنون پیش‌بینی شده است و در اختیار تصمیم‌گیرندگان حوزه‌های انتخابیه قرار خواهد گرفت.
    درباره حضور جوانان و زنان در لیست انتخابات اصلاح‌طلبان که به عنوان شعار مطرح شده، سازوکار مشخصی نیز از طرف شورای عالی سیاستگذاری ابلاغ شده است؟
به اصلاح‌طلبان ابلاغ شده که در شرایط مساوی از حیث ملاک‌هایی که اشاره کردم و خصوصا مقبولیت و میزان رای‌آوری اجتماعی افراد در شرایط مساوی بین داوطلبان اصلاح‌طلب اولویت با جوانان و زنان است.
    عملکرد کارگروه تعامل در شورای عالی سیاستگذاری تا به حال در تعامل با نهاد‌های اجرایی و نظارتی موثر بوده است؟ در مجموع تعاملات را تا به اینجا مفید ارزیابی می‌کنید؟
این کارگروه نسبت به دو کارگروه سیاستگذاری و هماهنگی امور استان‌ها از نظر زمانی با تاخیر تشکیل شده اما خوشبختانه آقای رهامی و سایر اعضای این کارگروه توانستند در مدت زمان کوتاه با تهیه برنامه‌ها و محتواهای مورد نیاز این تاخیر را جبران کنند. اکنون این کارگروه دوشادوش دو کارگروه دیگر در حال فعالیت است. مهم‌ترین ماموریت این کارگروه تعامل و رایزنی با مراجع و متولیان امر انتخابات است و با هدف بستر‌سازی مناسب فعالیت‌های انتخابات اصلاح‌طلبان برای دفاع از حقوق قانونی اصلاح‌طلبان تشکیل شده است.
    با اعضای شورای نگهبان نیز جلساتی گذاشته شده است؟
 جزییات این مساله را اعضای این کارگروه اگر صلاح بدانند گزارش خواهند داد. شرایط برای فعالیت جدی این کارگروه همانند دو کارگروه دیگر فراهم است و ما از این حیث عقب نیستیم.
    به هر حال جریان اصلاحات در ادوار مختلف انتخابات با موانعی روبه رو بوده و تجربیاتی را به دست آورده است. به عقیده شما چه اتفاقاتی درون اردوگاه جریان اصلاحات و بیرون از مرزهای اصلاح‌طلبی می‌تواند برای پیروزی در انتخابات مجلس مشکل زا باشد؟
من فکر می‌کنم در شرایط مناسب صحنه انتخاباتی چند عامل نقش آفرین است. در وهله اول مردم که در صورت حضور جدی می‌توانند این صحنه را به صحنه‌ای باشکوه تبدیل کنند. در مرحله بعدی احزاب و گروه‌های سیاسی هستند که اصلاح‌طلبان آمادگی کامل برای ورود دارند. مجریان امر انتخابات در مرحله سوم و شورای نگهبان هم در مرحله چهارم قرار دارد. اگر هر کدام از این اضلاع چهارگانه به طرز مطلوبی  به نقش قانونی و کارآمد خود عمل کنند، انتخاباتی باشکوه را شاهد خواهیم بود. همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند برنده این انتخابات نظام جمهوری اسلامی خواهد بود.
    تابعیت از رهبری کاریزما در جریان اصلاحات که در مواقع بحرانی بتواند ورود کند چقدر وجود دارد؟
سازوکاری که طراحی شده کاملا دموکراتیک است. در عین حال شخصیت‌های با نفوذ اصلاح‌طلب هم که بخشی از توان و ظرفیت اصلاح‌طلبی هستند در این سازوکار در مواقعی که لازم باشد کمک می‌کنند تا نتایج مطلوب حاصل شود.
    اگر مجلس آینده با اکثریت اصلاح‌طلب روی کار‌ آید از نظر شما چه اولویت‌هایی را باید در دستور کار قرار دهد و کدام‌یک از حوزه‌های کشور نیازمند تغییر و تحول جدی است؟
در صورتی که اکثریت مجلس آینده اصلاح‌طلبان و حامیان دولت باشد بر اساس نقش و جایگاه مجلس و لحاظ کردن چالش‌ها و مشکلات اساسی کشور طبق برنامه‌ای که نهایی شده و به موقع اعلام می‌شود اولویت‌های مجلس آینده هم در حوزه قانونگذاری و هم در حوزه نظارت توسط شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان اعلام خواهد شد.
    نظر شما به عنوان فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این زمینه چیست؟
صلح در عرصه جهانی و منطقه، معیشت و اقتصاد مردم، مبارزه با رکود اقتصادی و ایجاد رونق در اقتصاد و در حوزه‌های اجتماعی بازآفرینی اعتماد عمومی و اعاده اخلاق در سیاست‌ورزی و نیز مبارزه با آسیب‌ها و تحلیل‌های اجتماعی، پدیده‌هایی از قبیل اعتیاد، فقر و بیکاری از سرفصل‌هایی است که اهمیت ویژه‌ای دارند.
اعتماد*

بخش نظردهی بسته شده است..