تشکل‌های گردشگری در ابرکوه آغاز به کار می‌کنند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) کارگاه آموزشی و توان‌افزایی در زمینه جایگاه، نقش و فعالیت‌های تشکل‌های فعال در حوزه گردشگری پایدار و میراث فرهنگی با هدف توسعه فعالیت‌های تشکل‌های گردشگری امروز در ابرکوه برگزار شد.

این کارگاه آموزشی یک‌روزه که تا ساعتی پیش ادامه یافت، با همت شهرداری و میراث فرهنگی ابرکوه با حضور تشکل‌های غیردولتی، علاقه‌مندان به فعالیت و تأسیس تشکل‌ها، مسئولان و مدیران محلی، فعالان جامعه محلی و افراد اثرگذار محلی در سالن اداره ارشاد اسلامی ابرکوه برگزار شد.

هدف از برگزاری این کارگاه آموزشی دو روزه، تلاش در راستای توسعه پایدار و تبیین نقش تشکل‌ها در این امر، ارتباط گردشگری با توسعه، مفهوم گردشگری پایدار و تفاوت آن با شکل ناپایدار و گشت‌وگذار، نقش تشکل‌ها در این امر و پایداری منابع از جمله حفظ و احیای میراث فرهنگی و محیط‌ زیست، تفاوت تشکل‌ها و فعالیت‌های مدنی با دیگر سازمان‌های اقتصادی و صنفی موجود عنوان‌ شده است.

جایگاه تشکل‌ها در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری پایدار، اصول گردشگری پایدار و نقش تشکل‌ها در این زمینه و ارتباط با جامعه و صندوق‌های توسعه محلی، مشارکت در توسعه و حفظ میراث فرهنگی و همکاری تشکل‌ها و جامعه محلی باهم و تشکیل کمیته اقدام مشترک، بخش دیگری از محورهای این کارگاه آموزشی دو روزه است.

به گفته برگزارکنندگان، ضرورت چنین برنامه‌هایی با توجه به فعالیت سازمان‌های غیردولتی و فعالان اجتماعی در این حوزه بیش ‌از پیش احساس می‌شود تا در شرایط فعلی و گام‌های اولیه این تلاش‌ها، تشکل‌ها و دیگر بخش‌ها با جایگاه اصلی این نهادها در فضای کلی اجتماعی بیشتر آشنا شوند و بتوانند در کنار و همراه با دیگر بخش‌های اجتماعی از جمله دولت، بخش خصوصی، جوامع محلی، نهادهای علمی و دانشگاهی نقش اصلی و پراهمیت خود را به‌عنوان یک‌ نهاد اثرگذار اجتماعی ایفا کنند و تعامل سازنده‌ای نیز با دیگر بخش‌ها داشته باشند.

در این کارگاه آموزشی، تشکل‌های غیردولتی با تبیین نقش‌های اثرگذارتر، جایگاه خود را ارتقا خواهند داد و سازمان‌های اجتماع‌محور محلی شکل یافته‌تر خواهند شد و به سمت ثبت و رسمیت پیش می‌روند.

در این کارگاه مسئولان محلی ابرکوه نیز با فرآیند و تأثیر تشکل‌ها بیشتر آشنا می‌شوند و اثرگذاری و همراهی تشکل‌ها با جوامع محلی افزایش می‌یابد.

فضای این کارگاه آموزشی، فضای میدانی، بازدید و کار میدانی است و مهمانان ویژه این برنامه بابک مغازه، محمدصادق اسحاقی و سعیده شهبازیان هستند.

به گزارش فارس، شهرستان ابرکوه با دارا بودن حدود ۴۰۰ اثر تاریخی که ۱۱۹ اثر آن در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است و برخی از آنها در کشور و جهان شناخته ‌شده است، پتانسیل‌های ارزنده‌ای برای گسترش گردشگری دارد و تنوع آداب و رسوم محلی نیز بر این قابلیت‌ها می‌افزاید.

سرو ۴۵۰۰ ساله ابرکوه، گنبد عالی به عنوان نخستین اثر ثبت شده تاریخی استان یزد و خانه آقازاده از مهم‌ترین آثار تاریخی این شهرستان کهن به شمار می‌روند.

منبع: فارس

بخش نظردهی بسته شده است..