ایجاد شق و نشست زمین در دشت یزد – اردکان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) مدیر حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای یزد با اشاره به فقر بارندگی در این استان، اظهار کرد: برداشت‌های بی‌رویه و افت سطح آب زیرزمینی به ویژه در دشت یزد – اردکان موجب نشست زمین، ایجاد شق و شکستگی‌ها در این منطقه شده است.

 "محمدرضا حکیمی" در نشست مشترک مسئولان و نمایندگان چاه‌های کشاورزی شهرستان اشکذر ضمن اعلام این خبر، از عمده عوامل کمبود آب را قرار گرفتن کشور در منطقه جغرافیایی خشک و نیمه خشک، بارش‌های کم و نداشتن آب‌های سطحی  برشمرد و تصریح کرد: استان یزد یکی از فقیرترین استان‌های کشور به لحاظ بارندگی است.

وی ابراز کرد: برای استفاده بهینه از آب کشاورزی باید روش‌های آبیاری از سیستم سنتی به مدرن و الگوی کشت از گیاهان پر آبخواه به کم آبخواه تغییر کند.

وی همچنین نصب کنتورهای هوشمند  آب را یکی دیگر از راه‌های مؤثر در مصرف بهینه از آب کشاورزی خواند.

مدیر حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای یزد ادامه داد: با ادامه‌ی روند کنونی، آبی برای نسل‌های آینده باقی نمی‌ماند لذا باید برای حفظ منابع آب موجود تلاش کنیم و برای رسیدن به این هدف به همکاری و مشارکت کشاورزان نیاز است.

"محمد‌علی شاه حسینی"  فرماندار شهرستان اشکذر نیز در این نشست در مورد سیاست‌های سخت‌گیرانه دولت برای مصرف بهینه آب، اظهار کرد: سیاست های سختگیرانه وزارت نیرو جهت حفظ منابع آب برای نسل‌های آینده و حفظ منافع کشاورزان است.

وی با اشاره به استقبال خوب مردم شهرستان خاتم در نصب کنتور هوشمند آب، افزود: مردم شهرستان خاتم به این نتیجه رسیده‌اند که سیاست‌های وزارت نیرو جهت مصرف بهینه آب و در جهت منافع کشاورزان است و کشاورزان اشکذری نیز باید بدانند نصب کنتور هوشمند آب برای آنان ضرر و زیانی ندارد.

فرماندار تاکید کرد: اگر دولتمردان قولی می‌دهند باید به آن عمل کنند تا شروعی برای یک همکاری، همدلی و تعامل باشد و اگر به کشاورزان قول داده‌اند که میزان آب صرفه‌جوئی شده را به خودشان می‌دهند، باید این قول را عملی و آن را تضمین کنند.

"عباس بشارتی" مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اشکذر هم با اشاره به  بیانات مقام معظم رهبری در سفر به یزد باعنوان "من می‌دانم، مهم‌ترین مسئله استان یزد مسئله آب است"، عنوان کرد: یک نهاد و سازمان نمی‌تواند به تنهایی این بحران را مدیریت کند و لازم است که به عنوان یک کار دینی همانند هشت سال دفاع مقدس،  همه با هم، همدل و همراه این بحران را حل و با استقبال از نصب کنتور هوشمند در امر مدیریت مصرف آب مشارکت کنیم.

وی اعلام کرد: برای استفاده از روش‌های نوین آبیاری به کشاورزان، تسهیلاتی ارائه می‌شود و تا فرصت استفاده از این تسهیلات است، کشاورزان اقدام کنند.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان همچنین در مورد برگزاری کلاس‌های آموزشی برای افزایش سطح آگاهی کشاورزان و ترویج و فرهنگ‌سازی آنان، قول مساعد داد.

"عبدالرسول زرنگار" دبیر هیئت اجرایی خانه کشاورز استان هم تأکید کرد: شرکت آب منطقه‌ای در اجرای قانون، عدالت را رعایت می کند  ولی مشکل کشاورزان استان یزد، برداشت‌های غیرمجاز از منابع آب توسط استان‌های همجوار است که باید رسیدگی شود .

 وی بیان کرد: خانه کشاورز، یک نظام صنفی و سیاسی است و کشاورزان با انتخاب یک فرد آگاه و آشنا به مشکلات خود به مجلس شورای اسلامی، دردهای انباشته شده خود را به گوش مسئولین برسانند.

دبیر هیئت اجرایی خانه کشاورز استان در مورد نصب کنتورهای هوشمند آب نیز خاطرنشان کرد: نصب کنتورهای هوشمند آب به نفع کشاورزان است و کشاورزان باید در نصب آن داوطلبانه اقدام کنند تا در آینده بتوانیم پاسخگوی آیندگان باشیم و تمدن هزاران ساله کشور را ازبین نبریم.

"رضا ملکی" دادستان دادسرای عمومی و انقلاب اشکذر نیز تغییر کاربری اراضی را جرم دانست و گفت: افرادی که باغات خود را به کاربری دیگر تغییر می‌دهند، شاه‌راه حیات جامعه را از بین می‌برند و با آنها برخورد قانونی و قاطعانه می‌شود.

وی افزود: اصل بقاء زندگی و محور توسعه در جوامع امروزی آب است که متأسفانه در کشور با مشکل کمبود آب  و خشکسالی روبرو هستیم، در دین مبین اسلام از ما خواسته شده است تا اسراف نکنیم و هر چیزی را در جای خود مصرف کنیم که این دستور الهی را غربی‌ها بیشتر عملی کرده‌اند وشبکه‌های آب شرب و بهداشت آنها از هم جداست و ما هم باید به همین سمت حرکت کنیم.

دادستان دادسرای عمومی و انقلاب اشکذر با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری به مصرف اسلامی، یادآورشد: مصرف آب شرب برای مصارف غیرشرب، خارج از عدالت است و باید هر چیزی را به جای خود استفاده کنیم.

ملکی گفت: آب برای دولتمردان اهمیت دارد و سرمایه ملی محسوب شده و قانون توزیع عادلانه آب تصویب شده و قانون، مجازات‌هایی رابرای افراد متخلف و متجاوز به منابع آب تعیین کرده است.

این مسئول خواستار توجه بیشتر مسئولین به مشکلات و مسائل کشاورزان شد و از کشاورزان نیز خواست که آبیاری‌های سنتی خود را به مدرن تبدیل کنند تا از آب بهره بیشتری برده شود چرا که حفر غیرمجاز و برداشت بی رویه از چاه‌های آب کشاورزی آسیب زیادی به سفره‌های آب زیرزمینی رسانده و موجب شده حق افراد جامعه ضایع شود.
 

منبع: ایسنا

بخش نظردهی بسته شده است..