فوتسال یزدر سراشیبی سقوط

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) خیلی وقت است که حال فوتبال استان خوش نیست اما فوتسال هم حال و روز بهتری از فوتبال ندارد و تنها نماینده استان در رقابت‌های لیگ دسته یک کشور به رده پایین‌تر سقوط کرد تا فوتسال استان را نیز به قعر بکشد.

خبری که شوک بزرگی به فوتبال دوستان استان وارد کرد، سقوط تیم فوتسال «بازرگانی ایده‌آل یزد» از دسته اول به دسته دوم مسابقات کشوری بود؛ سقوطی که به دلیل پرداخت نکردن حق شرکت در مسابقات و حق عضویت باشگاه و بازیکنان و کادر فنی در مسابقات رقم خورد.
۷ لیگ در ۵ رده سنی در رشته فوتبال در استان در حال برگزاری است و ۹۲۸ بازیکن در این لیگ‌ها توپ می‌زنند، ولی با توجه به حمایت‌های ضعیف از این ورزش، امید زیادی به پیشرفت تیم‌هایی که در استان مشغول فعالیت هستند، وجود ندارد.

سقوط تنها نماینده استان از لیگ دسته‌یک کشور
دبیر کمیته فوتسال هیات فوتبال استان با بیان این‌که لیگ فوتسال استان در ۷ رده مختلف برگزار می‌شود، افزود: این لیگ‌ها به ترتیب، لیگ برتر بزرگسالان، لیگ دسته یک بزرگسالان، لیگ امید، لیگ جوانان، لیگ نوجوانان، لیگ برتر نونهالان و لیک دسته یک نونهالان است.
«سیدحمیدرضا حیدری» درباره تعداد بازیکنانی که در این لیگ‌ها بازی می‌کنند گفت: ۹۲۸ بازیکن در این لیگ‌ها توپ می‌زنند. البته تعداد بازیکنان فوتسال در استان بیشتر از این تعداد است که در مدرسه‌های فوتسال مشغول آموزش هستند اما جذب تیم‌های لیگ استان نشده‌اند.
وی گفت: حمایت نکردن هیات فوتبال، وزارت ورزش و جوانان و نهادهایی مانند استانداری از این ورزش و در نظر نگرفتن بودجه‌ای برای ارتقای آن، از مهم‌ترین دلیل‌های موفق نشدن فوتسال استان در عرصه کشوری است.
حیدری درباره سقوط تنها تیم استان که در لیگ یک فوتسال کشور حضور داشت اظهار کرد: تیم بازرگانی ایده‌آل یزد به دلیل مشکلات مالی از رقابت‌های لیگ یک کشور کنار گذاشته شد.
وی افزود: جلسه‌های بسیاری در هیات فوتبال استان برگزار شد اما کمک‌های مالی لازم برای نجات این تیم دریافت نشد.
حیدری درباره تامین هزینه‌های تیم‌های خصوصی از سوی حامیان مالی گفت: با توجه به این‌که حامیان مالی مشمول تخفیف‌های مالیاتی نمی‌شوند، مشوقی برای جذب حامیان و تبلیغات آنها بر روی پیراهن تیم و زمین بازی وجود ندارد در نتیجه حامیان مالی تمایلی به حضور در ورزش فوتبال استان ندارند.
دبیر کمیته فوتسال هیات فوتبال استان درباره استعدادهای استان در رشته ورزشی فوتسال گفت: سال گذشته بررسی استعدادهای فوتبال در سراسر کشور انجام شد که نتیجه آن شناسایی ۲۱ بازیکن توانمند استان بود که به تیم ملی دعوت شدند.
وی افزود: در زمینه‌های مربی‌گری و داوری نیز استعدادهای زیادی در استان وجود دارد.
حیدری با انتقاد از استاندار یزد گفت: استاندار تمایلی به کارهای ورزشی ندارد و از ورزش‌های استان که در سطح بالای کشوری رقابت می‌کنند، حمایت نمی‌کند.

ادعای بازار خرابی مسئولان و حمایت نکردن از تیم
سرپرست تیم سقوط کرده ایده‌آل یزد گفت: این تیم با اسامی مختلف در ۷ دوره از مسابقات لیگ یک کشور حضور داشت و آخرین شرکتی که این تیم را خریداری کرد شرکت بازرگانی ایده‌آل بود.
«ابوالقاسم میرزایی» که تجربه ۷ سال سرپرستی این تیم را دارد، ادامه داد: نبود حمایت‌های مالی و شرکت‌های بزرگ صنعتی از ورزش فوتسال استان، مهم‌ترین دلیل سقوط تیم است. وی درباره دلایل حذف تیم اظهار کرد: پس از این‌که شرکت بازرگانی ایده آل نتوانست هزینه‌های مالی تیم را تامین کند، ۳ ماه قبل از آغاز مسابقات نامه‌ای به تربیت‌بدنی کشور نوشت و از حضور در مسابقات لیگ به مدت یک سال انصراف داد.
این مسئول ادامه داد: با توجه به قوانین لیگ دسته یک در صورتی ‌که تیمی در مسابقه‌ها حاضر نشود، از لیگ حذف می‌شود و به دسته پایین‌تر سقوط می‌کند در نتیجه تلاش‌های ما برای نگه‌داشتن تیم در دسته یک بی‌فایده شد و سقوط کردیم.
وی با انتقاد شدید از مسئولان ورزشی استان گفت: آنها هیچ توجهی به قهرمان‌های ورزشی نمی‌کنند، حتی چندین بار برای جلب حمایت مالی از تیم برای باقی‌ماندن در لیگ دسته یک کشوربه مسئولان مراجعه کردیم، اما آنها همواره گفتند «بازار خراب است».
میرزایی تاکید کرد: اگر بازار خراب است چرا برای بقیه استان‌ها خراب نیست؟! وی گفت: تیم‌ها در لیگ دسته یک فوتسال کشور با هزینه‌ای حدود ۲۰۰ میلیون تومان به‌خوبی هدایت می‌شوند.
وی ادامه داد: تأمین این هزینه برای مسئولان استان، کار سختی نبود ولی همکاری لازم را با تیم انجام ندادند و تنها نماینده استان در لیگ دسته یک به دسته دوم سقوط کرد.

بی‌توجهی به استعدادهای فوتسال استان
یکی از مربیان فوتسال استان با بیان این‌که در فوتسال استان استعدادهای بسیار خوبی وجود دارد افزود: مسئولان فوتبال استان توجهی به استعدادهای بازیکنان نمی‌کنند و در نتیجه این استعدادها از ورزش فوتسال کنار گذاشته می‌شوند.  وی درباره راه‌های بهبود وضعیت ورزش فوتسال استان نیز گفت: یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای بهبود وضع تیم‌ها، حمایت‌های مالی است.
وی افزود: اداره ورزش و جوانان باید در سالن‌های هر محله شهر، سئانس‌هایی را برای تمرین فوتسال در اختیار تیم‌ها قرار دهد تا از مشکلات مالی آنها کاسته شود.
این مربی فوتسال همچنین تاکید کرد که کاهش مالیات تیم‌ها نیز می‌توانند نقش مؤثری در تأمین هزینه و کاهش چالش‌های تیم‌های فوتسال داشته باشد.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..