آموزش سنتی رایگان بافت کاربافی در یزد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان از تمرکز این اداره کل برای احیای منسوجات سنتی استان با توجه به نامگذاری امسال به نام سال نساجی خبر می‌دهد.
 «محمدرضا دهقان» با بیان این‌که کاربافی از هنرهای نساجی رایج در شهرهای مختلف استان بوده است، خاستگاه این منسوجات را شهرهای میبد و اردکان معرفی می‌کند. وی از آموزش کاربافی به بیش از ۲۰۰ نفر از علاقه‌مندان در شهرهای میبد، اردکان و اشکذر خبر می‌دهد و می‌افزاید: در سال جاری کارگاه‌های کاربافی بسیاری در استان احیا شده است.
این مسئول ادامه می‌دهد: دوره‌های آموزشی سنتی رایگان بافت کاربافی در نقاط مختلف استان در حال برگزاری است و مورد استقبال بانوان شهرهای مختلف استان به ویژه روستاییان قرار گرفته است.
دهقان به تکمیل شدن چرخه آموزش، تامین دستگاه و مواد اولیه، تولید و فروش محصولات کاربافی در استان اشاره می‌کند ومی‌گوید: این منسوجات با استفاده از الیاف طبیعی به ویژه پنبه تولید می‌شود. معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان با بیان این‌که کاربافی در شهرهای کویری ایران رایج بوده است، ادامه می‌دهد: گذشتگان ما صنایع دارای توجیه اقتصادی در شرایطی بی‌آبی را شناخته بودند. «محمدرضا دهقان» می‌افزاید: آنها به این نتیجه رسیده بودند که صنایع پرآبخواه برای سرمایه‌گذاری مناسب نیستند؛ از این رو صنعت نساجی را به عنوان ظرفیت استان برای توسعه انتخاب کردند. وی می‌گوید: نتیجه این دیدگاه، کارگاه‌های نساجی بود که یکی پس از دیگری در استان ایجاد شد و کم کم رو به فراموشی رفت و اکنون احیای این کارگاه‌ها با جدیت از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان دنبال می‌شود.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..