مشکلات آب‌های سطحی در یزد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) ابرکوه با چالش دفع آب‌های سطحی مواجه است. آب‌های سطحی این شهر به کویر نمک ابرکوه هدایت می‌شود اما مسیل‌های این شهر که دچار دخل و تصرف شده‌اند، توان مقابله با این آب‌ها را ندارد.

ابرکوه در عمیق‌ترین ناحیه چاله سیرجان واقع شده است. این شهر حوزه آبریزی وسیع از شمال فارس تا جنوب اصفهان و غرب یزد را مشمول می‌شود. این ویژگی باعث شده آب‌های شمال استان فارس نیز از محدوده شهری ابرکوه عبور کند و به کویر ابرکوه هدایت شود.
مورفولوژی ابرکوه به‌خوبی نشان می‌دهد که این شهر در مسیر عبور سیلاب بوده است. شیب‌عمومی منطقه ابرکوه از غرب به شرق است و شهر ابرکوه نیز در این آبراه وسیع قرار دارد.

مشکلات آب‌های سطحی
مسئول عمران و شهرسازی شهرداری ابرکوه با بیان این‌که اکنون این شهر شاهد معضل بزرگ دفع‌نشدن آب‌های سطحی و عبور سیلاب است، می‌گوید: بارش‌های پراکنده کویری به‌صورت رگبار تند و مقطعی، موجب بروز مشکلات بسیاری شده است؛ چراکه آب‌های سطحی ناشی از این بارش‌ها به دشواری در زمین نفوذ می‌کند و موجب بروز سیل می‌شود.
«احمدرضا اسدی» می‌گوید: دخل و تصرف در مسیل‌های طبیعی این شهر از دیگر عواملی است که دفع آب‌های سطحی این شهر را با مشکل مواجه کرده است.
وی می‌افزاید: خشکیدن مزارع و باغ‌ها و جایگزینی ساختما‌ن‌ها نیز موجب از بین رفتن مسیل‌ها شده و به این مشکلات افزوده است.
به گفته اسدی، رودخانه دولت‌آباد و بخش جنوبی مسیل گل‌کاران از باقیمانده‌های این مسیل‌ها در حاشیه شهر هستند که دچار دخل و تصرف شده‌اند.
مسئول عمران و شهرسازی شهرداری ابرکوه می‌گوید: دفع آب‌های سطحی به‌وسیله قنوات و استفاده از باغ‌ها و مزارع درون شهر، از دیگر مشکلات دفع آب‌های سطحی در بخشی از مناطق تاریخی ابرکوه است که به خشکیدگی قنوات و نابودی باغ‌ها منجر شده است. وی می‌افزاید: خیابان صاحب‌الزمان(عج) و خیابان ایثارگران از مناطقی هستند که دفع آب آنها به همین روش بوده است؛ از این‌رو، این خیابان‌ها اکنون دچار مشکل اساسی در دفع آب‌های سطحی هستند.
اسدی می‌گوید: همراه با گسترش شهر به‌سمت شرق و آسفالت شدن معابر، سطح زیر پوشش آسفالت‌ها و ساختمان‌ها نیز به سطوح نفوذناپذیر تبدیل و موجب کاهش نفوذ آب به درون خاک شده‌اند. به گفته وی، وجود تاسیساتی مانند باغچه‌ها، کانال‌ها و جوی‌ها که به‌دلیل گستردگی خطی شهر و درگیرشدن با حوزه وسیع، جوابگوی حجم دفع آب‌های سطحی نیستند نیز به این مشکلات افزوده است.
مسئول عمران و شهرسازی شهرداری می‌گوید: درصورت آسفالت یا ساختمان‌سازی در زمین‌های بکر، بیش از ۹۰ درصد بارش‌ها تبدیل به آب‌های‌سطحی شده است و در زمین نفوذ نمی‌کنند که این بحران باعث تشدید نفوذناپذیری آب در زمین شده است.

آب گرفتگی تقاطع‌ها و معابر شهر
اسدی می‌گوید: در ساخت‌وسازهای جدید شهر به‌ویژه توسعه معابر، توجه خاصی به تکمیل سیستم دفع آب‌های سطحی نشده و عمده شیوه دفع آب‌های‌سطحی در حاشیه خیابان در نظر گرفته شده است که این شیوه باعث آب‌گرفتگی تقاطع‌ها و معابر شهر در زمان بارندگی می‌شود.
وی می‌افزاید: نبود ظرفیت کافی در سیستم دفع آب‌های‌سطحی موجب می‌شود هنگام بارندگی‌های شدید خانه‌های زیادی به‌ویژه در بافت تاریخی تخریب شوند.
مسئول عمران و شهرسازی شهرداری می‌گوید: در حال حاضر طرح دفع آب‌های سطحی ابرکوه تهیه شده و به تصویب رسیده است که بر اساس این طرح، در حوزه شرقی شهر که منطقه برخورد چند مسیر اصلی از معابر شهر است، کانال‌هایی طراحی شده است که دفع ایمن آب‌های‌سطحی و انتقال آن به مسیل دولت‌آباد را ممکن می‌کند.
اسدی می‌افزاید: شهرداری همچنین با ایجاد سدهای خاکی انحرافی و مخازن ذخیره، از بروز سیلاب در شهر جلوگیری کرده تا به این ترتیب سیلاب‌های شرق شهر و منطقه فراغه که از ارتفاعات فارس شکل گرفته‌اند به سمت کویر ابرکوه هدایت نشود.
به گفته مسئول عمران و شهرسازی شهرداری، البته سیلاب‌های ایجادشده در حوزه زیردست سدهای یاد شده باید به‌درستی مدیریت شوند.
اسدی می‌گوید: جنوب شهر ابرکوه گاه در بارش‌های شدید، دچار سیلاب می‌شود. از این‌رو، پیش‌بینی مخزن ذخیره سیلاب در مرکز شهر تنها تمهیدی است که توانسته سیلاب جنوب شهر را کنترل و از واردشدن خسارت به خانه‌های پایین‌دست مخزن جلوگیری کند.
وی درباره این مخزن توضیح می‌دهد: این مخزن درحال‌حاضر به‌صورت مزارع در انتهای خیابان شهید باهنر قرار دارد اما به‌دلیل ایجاد موانع فیزیکی مانند دیوار باغ‌ها یا ساخت‌وساز در حاشیه آن، در آینده قابلیت خود را از دست خواهد داد.
مسئول عمران و شهرسازی شهرداری ابرکوه می‌افزاید: لازم است مسئولان برای حفظ این مخزن به‌صورت طبیعی و کنترل ساخت‌وسازها تلاش کنند.
عمده مشکل دفع آب‌های سطحی در ابرکوه، فرسودگی تاسیسات مانند باغچه‌ها، کانال‌ها، چوب، افزایش حوزه شهری از سمت شرق و افزایش روان‌آب‌های سطحی است.
برای تکمیل کانال‌ها و جوی‌های اصلی هدایت آب‌های سطحی در معابر اصلی ابرکوه، دست‌کم به ۳ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
به گفته وی، نبود بودجه کافی برای اجرای طرح دفع آب‌های سطحی و مدیریت درست پروژه‌های آبخیزداری در طول زمان از مهم‌ترین دغدغه‌هایی است که به مشکل دفع‌نشدن آب‌های سطحی افزوده است.

از بین رفتن لایه‌های رسوبی ابرکوه و تشدید سیلاب
به گفته مسئول عمران و شهرسازی شهرداری ابرکوه، از نظر زمین‌شناسی آخرین لایه رسوب‌گذاری در دشت ابرکوه، سنگ‌های کونگلومرای بختیاری است. شواهد حاکی از این است که این سنگ‌ها یکی از عوامل زمینه‌ساز برای ساخت‌وساز در این شهر بوده است.  «احمدرضا اسدی» می‌گوید: اکنون لایه‌های کونگلومرا به‌صورت لایه‌ای موازی از غرب به شرق ابرکوه گسترده شده است که بخشی از شهر تاریخی ابرکوه نیز روی آن قرار دارد.  وی می‌افزاید: در میان این لایه‌های موازی، بسترهایی وجود دارد که در گذشته مسیر عبور سیلاب بوده و در زمان شکل‌گیری شهر تاریخی ابرکوه به دلیل قابلیت خوب خاک، به مزارع و باغ‌ها تبدیل شده است. به گفته اسدی، از بین رفتن این لایه‌ها که مسیر اصلی عبور سیلاب در این شهر بوده‌، بحران‌های بسیاری مانند دفع‌نشدن آب‌های سطحی و بروز سیل را ایجاد کرده است.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..