۱۰ هزار تماس اعلام کودک‌آزاری طی یک سال

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) رئیس مرکز فوریت‌های اجتماعی بهزیستی کشور حدود ۱۰ هزار تماس به اورژانس اجتماعی طی سال گذشته را مربوط به کودک‌آزاری اعلام کرد و گفت: کودک‌آزاری روانی و روانشناختی مثل توهین به کودک، اسم‌گذاری برای کودک مثل دست‌ و پاچلفتی هم کودک‌آزاری روانی محسوب می‌شود اما متاسفانه بسیاری از خانواده‌ها به دلیل ترس از ریختن آبرو این موارد را به ما گزارش نمی‌دهند.

حسین اسدبیگی، رئیس مرکز فوریت‌های اجتماعی بهزیستی کشور در مورد عملکرد اورژانس اجتماعی اظهار کرد: در همه کشورهای جهان به ویژه کشورهای پیشرفته خط تماسی به نام HOT LINE برای موارد بحرانی وجود دارد که این خط بحران به مراکز بحران متصل است تا افرادی که در معرض بحران‌هایی مثل خودکشی، همسرآزاری و کودک‌آزاری هستند، شناسایی شوند.
اسدبیگی یادآور شد: سال گذشته حدود ۶۰۰ هزار نفر با سامانه اورژانس اجتماعی ۱۲۳ تماس گرفتند که تعداد ۱۴۸ هزار تماس با این مرکز مرتبط بوده است به طوری که هم در مورد قسمت‌های مختلف سازمان بهزیستی سوال داشتند و هم اینکه مشکلات و معضلات اجتماعی خود را با کارشناسان این مجموعه مطرح کرده‌اند.
وی حدود ۱۰ هزار تماس به اورژانس اجتماعی را مربوط به کودک‌آزاری اعلام کرد و گفت: خدمات سیار ما با ماشین‌های اورژانس اجتماعی به ۱۲۰ هزار نفر از افراد مستقر در خیابان‌ها و مناطق خدمات روانشناسی و مددکاری ارائه کرده‌اند که از این ۱۲۰ هزار مورد، ۹ هزار مورد حدودا مربوط به موضوع کودک‌آزاری بوده و ۳۲ هزار مورد از نزدیک به مراکز مداخله حضوری سازمان بهزیستی مراجعه کردند.
وی بدترین نوع خشونت را خشونت جنسی دانست و گفت: متاسفانه بسیاری از افراد به دلیل ترس از ریختن آبرو و حجب و حیا موارد خشونت جنسی را اعلام نمی‌کنند بنابراین وقتی چنین موضوعاتی پیش آید خانواده ممکن است از سازمان‌ بهزیستی کمک نخواهد زیرا ممکن است در صورت افشای این خبر در محیط زندگی و اقوام؛ آبروی این خانواده آسیب ببیند.
اسدبیگی نوع دیگری از آسیب‌های اجتماعی را که کمتر افشا و بیان می‌شود، سهل‌انگاری، غفلت یا مسامحه دانست و گفت: بسیاری از خانواده‌ها شاید ندانند که باید چیزهایی مانند بهداشت، سرپناه، محبت یا سرپناه روانی و یا امنیت جسمانی را برای فرزندشان تامین کنند و در صورت عدم تامین این موارد برای فرزند، اینها از مصادیق کودک آزاری محسوب می‌شود، به عنوان مثال اگر فردی، کودک خود را در صندلی جلوی ماشین یا جایی قرار بدهد که خطر آسیب و مرگ وجود داشته باشد این به عنوان سهل انگاری یا کودک آزاری قلمداد می‌شود.
رئیس مرکز فوریت‌های اجتماعی بهزیستی کشور ادامه داد: از طرف دیگر کودک‌آزاری روانی و روانشناختی مثل توهین به کودک، اسم‌گذاری برای کودک مثل دست‌ و پاچلفتی اگر زیاد تکرار شود این هم کودک‌آزاری روانی محسوب می‌شود بر همین اساس چهار نوع کودک‌آزاری از قبیل کودک آزاری جسمانی، جنسی، روانی یا عاطفی و سهل‌انگاری داریم اما کودک‌آزاری جسمی مثل شکنجه کودک، شکستن دست و پا یا سوختگی بیشتر گزارش می‌شود.
وی ادامه داد: برخی از تماس‌ها با اورژانس اجتماعی مربوط به اختلافات خانوادگی است و در مورد کودک‌آزاری حدود هشت درصد، همسرآزاری هفت درصد و خودکشی یک‌درصد تماس‌ها را شامل می‌شود و این آمار مربوط به تماس‌های تلفنی است.
اسدبیگی درمورد تعداد مراکز مداخله در بحران سازمان بهزیستی کشور گفت: در حال‌حاضر در ۱۹۰ شهر کشور مراکز مداخله در بحران‌های اجتماعی وجود دارند و مردم با گرفتن شماره ۱۲۳ می‌توانند در ۱۷۰ شهر از این ۱۹۰ شهر از خدمات اورژانس اجتماعی بهره‌مند شوند. این مراکز حدود ۳۰۰ خودروی خدمات سیار دارند که در هر خودرو یک مددکار و یک روانشناس به همراه راننده حضور دارند و در صورت نیاز در بحران‌هایی مانند خودکشی، کودک آزاری و یا همسر آزاری به محل وقوع آسیب اجتماعی و بحران مراجعه و خدمات لازم را ارائه می‌کنند.
رئیس مرکز فوریت‌های اجتماعی بهزیستی کشور یادآور شد: مراکز مداخله در بحران، در ساختمان‌های ثابت واقع شده است که مردم در صورت نیاز به این مراکز مراجعه می‌کنند، فعالیت سه مرکز خط ۱۲۳، خودروهای خدمات سیار و مرکز مداخله در بحران به هم پیوسته است و با همکاری یکدیگر فعالیت و تحت لوای اورژانس اجتماعی کار می‌کنند.
وی ادامه داد: در کنار اینها ساختمان‌هایی با نام پایگاه خدمات اجتماعی هم در مناطق حاشیه‌ای و سکونتگاه‌های غیررسمی قرار دارد که زیر نظر اورژانس اجتماعی بهزیستی استان‌ها فعالیت می‌کنند و کارهایشان اجتماع‌محور و در راستای اورژانس اجتماعی است. در هر یک از مراکز و پایگاه‌های خدمات اجتماعی یک مددکار و یک روانشناس مشغول ارائه خدمات اجتماعی هستند.
اسدبیگی گروه‌های تحت پوشش اورژانس اجتماعی را شامل افرادی دانست که دچار خشونت‌های خانگی مانند همسرآزاری، کودک‌آزاری، معلول‌آزاری سالمندآزاری شدند و افزود: کسانی که در معرض خودکشی هستند یا خانواده کسانی که خودکشی و فوت کردند همچنین دختران و پسران فراری از منزل نیز از خدمات اورژانس اجتماعی بهره‌مند می‌شوند. علاوه بر این کارشناسان اورژانس اجتماعی در بحران‌ها و فجایع اجتماعی مانند زلزله تبریز، ورزقان و مرند یا زلزله ایلام نیز خدمت رسانی به خانواده‌های قربانیان و یا افرادی را که در این بحران‌ها آسیب روحی روانی ‌دیده‌اند، در اولویت کاری خود دارند.
رئیس مرکز فوریت‌های اجتماعی بهزیستی کشور در مورد نحوه حمایت از افراد در معرض آسیب و یا آسیب دیده گفت: چه در مورد تماس‌های تلفنی چه حضوری و چه مواردی که خودروهای ما مراجعه می‌کنند اولین استراتژی سازمان بهزیستی کشور بر این است که فرد آسیب دیده باز هم در خانواده به زندگی خود ادامه دهد و انسجام خانواده برهم نخورد، برهمین اساس گاهی همکاران، راهنمایی و نیز گاهی مداخله می‌کنند اما در مواردی که صلاح بر این باشد که فرد در خانواده نماند و یا با ماندنش در خانواده آسیب‌های بیشتری مانند آسیب جنسی می‌بیند سازمان بهزیستی این فرد را با حکم قاضی از خانواده جدا می‌کند و این افراد در مراکزی مانند مراکز شبانه روزی برای کودکان بدون سرپرست و یا بد سرپرست نگهداری می شوند.

بخش نظردهی بسته شده است..