زخم معده و غذاهای تند، درست یا غلط؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) به نظر می رسد باورهایی در مورد تعدادی از خوردنی ها و نوشیدنی ها وجود دارد که مردم هنوز هم به آنها معتقدند. از جمله بعضی ها که به خصوص مربوط می شود به این زمان از سال، مانند آنچه در مورد مواد غذایی موثر بر سرماخوردگی گفته می شود. در این مطلب به صورت متمرکز در مورد ۵ ماده غذایی و تاثیرات آنها صحبت می کنیم.ممکن است با شنیدن بعضی از آنها متعجب شوید. برخی از آنچه در گذشته شنیدید وافعیت دارد، اما در برخی موارد کمی اغراق شده است. بعضی موارد هم کلا اشتباه است.

 
 
این افسانه ریشه در این واقعیت دارد که، بوقلمون حاوی تریپتوفان است، یک آمینو اسید که سروتونین در مغز را افزایش می دهد و ملاتونین می سازد که این ها هر دو برای خواب مفید هستند، اما این ارتباط آنقدر ها هم ساده و مستقیم نیست.این تنها بوقلمون نیست که حاوی تریپتوفان است، این آمینو اسید در جوجه، ماهی، لبنیات و تخم مرغ هم وجود دارد. (و شما احتمالا پس از خوردن یک املت احساس خواب آلودگی ندارید) . بدون کمک بزرگ کربوهیدرات ها، که تریپتوفان را در مغز شما افزایش می دهد، شما احساس خواب آلودگی نخواهید داشت.
 
bbnhzrn.jpg
 
واقعیت: سوپ مرغ در زمان سرماخوردگی به شما کمک می کند
 
این باور ریشه علمی دارد. تحقیقاتی که بر روی ۲۰۰۰ نفر در مرکز پزشکی نبراسکا انجام شده است، نشان داده است که سوپ مرغ خاصیت ضد التهابی دارد، که باعث کاهش درد و یا ناراحتی در افراد سرماخورده می شود.سوپ مرغ همچنین حرکت خلط ها را از طریق بینی برای رفع گرفتگی سرعت می بخشد. نوشیدنی های سرد باعث کند شدن تخلیه خلط ها می شوند، اما نوشیدنی های داغ از آنجا که باعث رقیق شدن آنها می گردند، باعث سریع خارج شدنشان شده و شما را تسکین می دهند.علاوه بر همه آنچه گفته شد، درزمانی که بیمار هستید بدن شما از طریق عطسه، سرفه و خارج کردن خلط و تعریق بدن آب از دست می دهد. اما نمک موجود در سوپ با توجه به آنکه محرک جذب آب است، بدن شما را از بی آبی نجات می دهد.اگر مرغ دوست ندارید، یک سوپ گیاهی هم می تواند ایده خوبی باشد، تا ضمن افزایش مصرف مواد مغذی، سیستم ایمنی بدن خود را هم تقویت کنید.
 
 
واقعیت: عسل برای سرفه خوب است
 
عسل شامل مواد ضد میکروبی و ضد التهابی طبیعی است. در یک پروژه تحقیقاتی به ۱۰۰ کودک که مشکل عفونت دستگاه تنفسی داشتند، قبل از رفتن به رختخواب عسل داده شد. این عسل نه تنها بر روی سرفه های شبانه این کودکان تاثیر گذاشته و خواب آرام تری را به بچه ها داد، بلکه بر حال کلی افراد نیز تاثیرخوبی داشت.مرتبه بعد که دچار گلودرد شدید، این ناراحتی را با مخلوط آب گرم، لیمو و عسل درمان کنید. حتی می توانید تنها یک قاشق عسل میل کنید.( نکته: به دلیل مشکل مسمومیت های غذایی که می تواند برای نوزادان ایجاد شود، به نوزادان زیر یک سال عسل ندهید).
 
bbnhuex.jpg
 
افسانه: غذاهای تند باعث زخم معده می شوند
 
امروزه محققان معتقدند، زخم معده با استرس، نگرانی و یا خوردن غذاهای تند ایجاد نمی شود.۸۰ تا ۹۰ درصد زخم ها توسط هلیکوباکتر پیلوری (گونه‌ای از باکتری هلیکوباکتر بوده و شایع‌ترین موجود ذره‌بینی است که انسان‌ها را در بُعد جهانی مبتلا به عفونت ساخته‌است. بیش از نیمی از مردم دنیا آلوده به این باکتری هستند) ایجاد شده که پزشکان توانسته اند، با استفاده از درمان ترکیبی آنتی بیوتیک بر این مشکل فائق آیند.اما چنانچه به تازگی این مشکل را داشته اید، بهتر است تا درمان کامل این بیماری و اجازه پزشک تان از مصرف غذاهای تند صرفه نظر کنید.اما در مواقع عادی قراردادن فلفل تند در رژیم غذایی تان می تواند مزیت های زیادی را هم برای شما داشته باشد.افزایش متابولیسم، رقیق شدن خون که خطر سکته مغزی را کاهش می دهد، کاهش خطر برخی سرطان ها، تقویت سیستم ایمنی و کاهش التهاب، جلوگیری از پیری زودرس و بیماری های مزمن.
 
 
 
واقعیت: نوشیدن آب کافی به کاهش وزن شما کمک می کند
 
البته که با هر جرعه آب که می نوشید، وزن کم نمی کنید. اما امروزه تحقیقات انجام شده ازارتباط بین آب و کنترل وزن حمایت می کند. نتایج این تحقیقات حاکی از آن است که، هنگامی که بزرگسالان دو فنجان آب را درست قبل از خوردن یک وعده غذایی می نوشند، آنها بین ۷۵ تا ۹۰ کالری کمتر می خوردند. همچنین درتحقیقات مشابه دیگری مردم به دوگروه تقسیم شدند که، از همین روش برای ۱۲ هفته پیروی می کردند. آن گروه که قبل از غذا ۲ فنجان آب می نوشیدند، حدود ۱۵.۵ پوند وزن کم کردند و گروه دیگر که نوشیدنی هایی به جز آب ولی همین مقدار را می نوشیدند، ۱۱ پوند وزن از دست دادند. به علاوه تحقیقاتی انجام شده است که نشان می دهد،آب باعث افزایش ( البته به میزان کم) سوخت و ساز بدن می شود.نوشیدن ۲ فنجان آب تا ۳۰ درصد سوزاندن کالری را بالا می برد، این تاثیر پس از ۱۰ دقیقه شروع شده و تا یک ساعت باقی می ماند.اگرچه این تاثیر کوچک است، اما روز به روز می توانید به مقدار کلی آن بیفزایید.

بخش نظردهی بسته شده است..