تشکیل کمیته ویژه مبارزه با بیماری سالک در یزد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد، بر تشکیل کمیته ویژه مبارزه با بیماری سالک توسط شورای سلامت هر شهرستان تاکید کرد.

محمدعلی طالبی  در کارگروه کنترل و کاهش بیماری سالک استان یزد افزود: یک ماه آینده باید برنامه های مدون هر شهرستان توسط کمیته یاد شده در زمینه مبارزه با بیماری سالک با همکاری مراکز بهداشتی تدوین شود.
وی اظهار کرد: تمام دستگاههای که در زمینه مبارزه با بیماری سالک ذینفع هستند در این برنامه مشخص و همکاریهای لازم را باید داشته باشند.
طالبی با بیان اینکه رشد بیماری سالک در برخی شهرستانهای استان نگران کننده است خاطرنشان کرد: همگان وطیفه داریم در بحث سلامت استان توجه و دقت لازم را داشته باشیم.
این مسئول با بیان اینکه هر چند در زمینه مبارزه با این بیماری مشکل کمبود اعتبار وجود دارد گفت: مشکل اصلی و ضعف در بحث مدیریت است به این معنا نیست که مدیران در این زمینه ضعیف عمل می کنند بلکه آن هماهنگی و تعاملی که بین دستگاههای باید صورت می گرفت انجام نشده است.
معاون استاندار با بیان اینکه مبارزه با بیماری سالک نیازمند یک کار فرابخشی است افزود: دستگاههای درگیر این بیماری چون شهرداریها، منابع طبیعی، میراث فرهنگی ، جهاد کشاورزی و سایر دستگاهها باید تعامل خود را در این زمینه بیش از بیش تقویت نمایند.
طالبی با اشاره به اینکه کمبود اعتبارات در این زمینه مبارزه با این بیماری مهم است اما مشکل اصلی نیست گفت: باید با تعامل و همکاری بین بخشی با دستگاهها اعتبارات لازم را جذب کنیم.
وی مشارکت مردم در نقاط آلوده به بیماری سالک را مهم خواند و ادامه داد:جای تاسف است در شهرستانهای اردکان و بافق صنایع و معادن بزرگی وجود دارد از منابع مالی آنها برای سلامتی مردم این منطقه کمک گرفته نمی شود.
معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد گفت: امیدواریم فرمانداران از صنایع و معادن شهرستانها مربوطه منابع مالی جذب کنند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی با اشاره به افزایش بیماری سالک در سالجاری نسبت به سال قبل گفت: در زمینه این بیماری نیازمند اعتبارات هستیم.
محمد حسن لطفی آموزش و اطلاع رسانی مردم، توزیع توری های آغشته به حشره کش ، سم پاشی مناطق آلوده از جمله اقدامات برای مبارزه با سالک در استان بیان کرد.
وی اظهار کرد: بافت های فرسوده، نخاله های ساختمانی ، وجود دهانه قنوات ، آب انبارها ، سگهای ولگرد زباله ها محل بسیار مناسبی برای تخم گذاری پشه های خاکی است .
لطفی تصریح کرد: در روستاها علت اصلی بیماری سالک جوندگان چون موش صحرایی و در شهر انسانها به علت رعایت نکردن برخی نکات بهداشتی است به همین دلیل مبارزه با این بیماری در شهر و روستا تفاوت دارد.
بیماری سالک از راه گزش نوعی پشه خاکی که در مکانهای گرم و مرطوب مانند زیرزمین خانه ها، فضاهای متروک، پشت لوازم و اشیای ثابت منزل زندگی می کند به انسان منتقل می شود.
ایجاد برجستگی قرمز رنگ روی پوست که عموما درد ندارد با مختصری خارش که با گذشت چند هفته اطراف آن ملتهب و قرمز شده از نشانه های این بیماری است.
عامل بیماری سالک انگلی به نام لیشمانیا است که در زخم های سالک وجود دارد و با خونخواری پشه از محل زخم سالک وارد بدن پشه شده و چرخه انتقال آن طی می شود.
مهمترین منبع بیماری سالک مرطوب جوندگانی مثل موش های صحرایی هستند.
رعایت نکردن بهداشت محیط به ویژه دفع و انهدام نامناسب زباله ها یکی از عوامل بروز این بیماری است و رعایت بهداشت فردی و عمومی بهترین راهکار پیشگیری از سالک است .

منبع: ایرنا

 

بخش نظردهی بسته شده است..