نواصولگرایان چه کسانی اند؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) «روزنامه قانون» در گزارشی با عنوان «کهنه اصولگرا علیه نواصولگرایان» می نویسد: «انتخابات ۷ اسفند و ماجرای لیست‌ها و ائتلاف های آن هر روز ابعاد تازه‌ای پیدا می‌کند. پس از آنکه طی ۲روز گذشته نتایج نخستین مرحله از بررسی صلاحیت ها اعلام شد، به نظرمی‌رسد موضوع لیست‌های انتخاباتی وارد مرحله جدیدی شده است. با نزدیک شدن به انتخابات پایان سال مانند کارزار سال ۹۲ اکنون اختلاف درونی اصولگرایان آشکارتر شده است.

ایستادگی توکلی مقابل نواصولگرایان

این اختلاف در حالی نمایان شد که احمدتوکلی درنشست هماندیشی با اعضای شورای مرکزی جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی، طی سخنانی بااشاره به وضعیت اصولگرایان درانتخابات مجلس دهم گفت: به نظرمن پاشنه آشیل ائتلاف اصولگرایان، جبهه پایداری است و میتواندشب آخرلیستی دهد که تعدادی را حذف و افراد مد نظر خودش را اضافه کند و موجب شکسته‌ شدن آرای برخی ورأی نیاوردن برخی دیگر شود.

این نماینده مجلس دربخش دیگری ازسخنانش بااشاره به وضعیت ائتلاف اصولگرایان گفت: جلسه‌های اینچنینی بیشتر محل چانه‌زنی‌ها و سهمخواهی‌های سیاسی است و نتیجه نیز آن می شودکه سرانجام نمایندگانی انتخاب می شوند و درراستای مبارزه بافساداقدام موثر و مهمی انجام نمی‌دهند!

وی باتاکیدبراینکه از ائتلاف،گریزی نیست اظهارکرد: مادرمقابل رقیبی قرارگرفتهایم که سکولارها در میان‌شان موجود و موثرند؛ هرچند که در بین آنها متدینین و افراد پایبند به اصول انقلاب هم وجود دارند، اما دربرابر اقدامات این افراد سکوت میکنند.

ظهور لایه‌های اختلاف

سخنان توکلی و واکنش سریع حداد عادل به عنوان سخنگوی ائتلاف اصولگرایان بیش از هر چیز نشان از آن دارد که با همه تلاش‌های اعضای ائتلاف، آنان نمی توانند براختلافات عمیق دراین ائتلاف سرپوش بگذارند. اختلافاتی که به نظرمی رسد بر دو محور حلقه پایداری و شخص احمدی نژاد تکیه زده است.

اشاره توکلی که آشکارا از جبهه پایداری به عنوان پاشنه آشیل نام می برد نشان از اختلافاتی دارد که باعث شد علی لاریجانی خود را مستقل اعلام کند و باهنر از پیوستن به ائتلاف سرباز زند و در نهایت طیف نزدیک به قالیباف نیز خود را از این ائتلاف خارج بداند.

از سویی دیگر اصرار موتلفه به حضور و همراهی با جبهه پایداری مشخصا به واکنش اعضای دیگر ائتلاف چون احمدتوکلی منجر شده است که اعتقاد دارند پایداری درنهایت به جای همراهی لیست نهایی رابه مسیری که خود می‌خواهد، می برد.

از سویی دیگر توکلی در حالی از جبهه یکتا یاد می کند که اعضای آنان را اصولگرا می داند اما معتقد است که تفکر این حلقه بر مبنای تفکرات احمدی نژاد است. توکلی مشخصا اشاره دارد که این گردهمایی اعضای یکتا دور هم به مدد نزدیکی آنان به احمدی‌نژاد است و اینکه در ائتلاف حضور دارند چندان مورد قبول نیست.

اینکه از بزرگان و اصلی ترین مهره های اصولگرایان در ائتلاف حاضر نمی شوند و اعضای ائتلاف سخنان ناهماهنگ و ناهمگون می زنند خبر از حال خراب این جناح دارد. سخنان توکلی نشان می دهد که اگر جبهه پایداری را عامل اصلی مشکل بدانیم حزب یکتا نیز تکمیل کننده پازل اختلاف اصولگرایان است، جریانی که آبشخور تفکر آن به احمدی نژاد_ مشایی نزدیک است. دو نامی که اصولگرایان قدیمی‌تر و اصیل‌تر با آنان چالشی جدی دارند».

بخش نظردهی بسته شده است..