علت العلل اختلافات اصولگرایان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) یک فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به نگرانی نسبت به عهدشکنی برخی اصولگرایان گفت: «علت اصلی عهدشکنی ها سهم خواهی است که هنگام تنظیم لیست ها روی می دهد. متاسفانه لیست ها بر اساس سهم خواهی بسته می شود نه شایسته سالاری.»

نبی حبیبی، دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی گفت: نگرانی از عهد‌شکنی برخی اصولگرایان، نگرانی درستی است اما نمی‌توان به خاطر این نگرانی دست از تلاش کشید.

همچنین احمد توکلی نماینده تهران در مجلس گفت: به نظر من پاشنه آشیل ائتلاف اصولگرایان، جبهه پایداری است که می‎تواند شب آخر لیستی بدهد که تعدادی را حذف و افراد مدنظر خودش را اضافه کند و موجب شکسته‌شدن آرای برخی و رأی نیاوردن برخی دیگر شود.

در این بین برخی اصولگرایان همچون علی دورانی قائم مقام جمعیت پیشرفت و عدالت معتقدند حضور علی اکبر ولایتی در ائتلاف اصولگرایان ضرورتی ندارد چراکه وی آورده ای برای اصولگرایان نداشته و حضورش بیشتر موجب شکاف در میان اصولگرایان می شود.

با این تفاسیر آیا وحدت در میان اصولگرایان امکان پذیر است؟ نگرانی اصولگرایان از عهدشکنی در میان خود ناشی از چیست؟

علت اصلی عهدشکنی ها سهم خواهی است
احمد کریمی اصفهانی دبیرکل  جامعه انجمن های اسلامی اصناف و بازار در گفتگو با فرارو گفت: «عقل حکم می کند اگر جریانی می خواهد در انتخابات توفیق پیدا کند وحدت کنند که این موضوع مستلزم این است که از جایگاهی که ایستادند پایین بیایند چراکه اگر قرار باشد هرکس در خواسته ها و چیزی که فکر می کند درست است پافشاری کند به وحدت نخواهند رسید.»

کریمی درباره اینکه چرا اصولگرایان حاضر به وحدت نمی شوند؟، گفت: «این موضوع ناشی از دو علت است. اول آنکه برخی ها گمان می کنند از دیگران یک سر و گردن بالاتر بوده و باید خواسته آنها حتما تامین شود.»

این عضو شورای مرکزی جبهه پیروان خط امام و رهبری ادامه داد: «دوم آنکه بعضی مواقع افراد منافع فردی و تشکلی را به منافع جمعی ترجیح می دهند.»

کریمی اصفهانی با بیان اینکه تمام اختلافات میان اصولگرایان در زمان تعیین مصادیق بروز می کند گفت: «علت این اختلافات نیز سهمی خواهی است. متاسفانه ما در این مرحله است که دچار این گرفتاری می شویم چراکه هر کس نظرش تامین نشود از فرایند وحدت خارج می شود.»

کریمی اصفهانی درباره برخی انتقادات نسبت به حضور ولایتی در ائتلاف اصولگرایان گفت: «بالاخره ممکن است همه تشکل ها اشکالاتی داشته باشند. در خود این افراد هم که انتقاد می کنند ممکن است مشکلی وجود داشته باشد. لذا باید چشم پوشی کرد و از بیان حرفهایی که وحدت را از بین می برد صرف نظر کرد.»

دبیرکل  جامعه انجمن های اسلامی اصناف و بازار گفت: «ما از خیلی ها گلایه داریم اما به دلیل مصلحت و اینکه رقیبی به نام اصلاح طلبان مقابل ماست چشم پوشی می کنیم.»

وی ادامه داد: «مسئله مهم در بحث انتخابات این است که کسانی که اینقدر فعالیت می کنند آیا برای رضای خدا و انجام تکلیف می آیند یا برای موضوعات دیگر. لذا باید گفت یک طرف اتوبان حضور در مجلس بهشت است و سمت دیگر آن جهنم است. یعنی اگر فردی برای استفاده از رانت ها و دیگر موضوعات قصد حضور در مجلس را دارد به سمت جهنم حرکت می کند.»

این فعال سیاسی اصولگرا درباره عهدشکنی برخی اصولگرایان گفت: «علت اصلی عهدشکنی ها سهم خواهی است که هنگام تنظیم لیست ها روی می دهد. متاسفانه لیست ها بر اساس سهم خواهی بسته می شود نه شایسته سالاری.»

کریمی در پاسخ به این سوال که آیا اصرار برخی اصولگرایان برای حضور در لیست های انتخاباتی ناشی از شیفتگی برای خدمت به مردم است؟، گفت: «شیفتگی برای خدمت اینقدر اصرار ندارد. اصرار برای این است که به صندلی قرمز مجلس برسند که همانطور که عرض شد معلوم نیست مسیر بهشت را طی کند یا جهنم. لذا بعید است فردی برای رضای خدا اینقدر اصرار کند که در لیست قرار بگیرد.»

در انتخابات مجلس نهم اصولگرایان رقیب نداشتند
اما محسن کوهکن رئیس ستاد انتخابات جبهه پیروان خط امام و رهبری در گفتگو با فرارو گفت: «اینکه اصولگرایان در دوره های اخیر انتخابات در رسیدن به وحدت موفق نبودند را من قبول ندارم؛ چراکه آثار عدم وحدت باید خود را در انتخابات نشان دهد. در حالی که اصولگرایان در انتخابات مجلس هفتم، هشتم و نهم و شوراهای شهر به وحدت رسیدند اما انتخابات ریاست جمهوری ماهیتا فرق می کند.»

وی ادامه داد: «لذا اگر گفته شود اصولگرایان به وحدت صد در صدی نرسیدند درست است.»

این فعال سیاسی اصولگرا درباره نگرانی از عهدشکنی برخی اصولگرایان گفت: «هر جریانی متشکل از سلایق مختلف است و وقتی به سمت همگرایی حرکت می کنند همیشه باید این نگرانی را داشته باشند که به همگرایی حداکثری می رسند یا خیر. لذا اگر در تهران یک لیست از اصولگرایان دیدیم نشان دهنده موفقیت صد در صدی در همگرایی است؛ هرچند حتی اگر دو یا چند لیست وجود داشته باشد ممکن است تعداد زیادی از کاندیداها در لیست ها مشترک باشد.»

کوهکن درباره صحبت های توکلی و نبی حبیبی گفت: «حرف این دو بزرگوار زیرکانه سیاسی است. اما به نظر من احتمال عهدشکنی در میان اصولگرایان کم است.»

وی ادامه داد: «در دوره قبل جبهه پایداری عنوان می کرد برای گرم کردن تنور انتخابات باید رقابت را به درون اصولگرایان بکشانیم. اما در این دوره آنها از ماهها قبل بحث وحدت را مطرح کردند که این به دلیل درک صحیح از شرایط موجود است.»

کوهکن در پاسخ به این سوال که شرایط انتخابات پیش رو با شرایط انتخابات مجلس قبلی چه تفاوتی کرده است؟، گفت: «به هر حال جبهه پایداری در انتخابات سال ۹۲ نتیجه عدم همگرایی خود را دیدند. در انتخابات مجلس دوره نهم نیز استنباط آنها این بود که چون رقیبی در برابر اصولگرایان وجود ندارد باید برای گرم کردن تنور انتخابات رقابت را به درون اصولگرایان بکشانیم. اما اکنون به یُمن دولت تدبیر جریان اصلاحات جان تازه ای گرفته است.»

کوهکن در پاسخ به این سوال که آیا شما نیز همچون آقای توکلی از عهدشکنی جبهه پایداری نگران نیستید؟، گفت: «بنای جبهه پایداری در این دوره بر اساس همگرایی بوده و اگرچه در دوره قبل آنها چنین خط مشی و رویکردی نداشتند اما انشالله اینبار آنها خط افتراق و جدایی را دنبال نخواهند کرد.»

بخش نظردهی بسته شده است..