یک پیش بینی:

شاید استان‌ یزد خالی از سکنه شود/۸۰ درصد از آب در کشاورزی هدر می‌رود

پیش‌بینی می‌کنیم که استان‌هایی مانند یزد و کرمان خالی از سکنه شوند و پیش بینی می‌شود که حتی تا مرز کوه‌های زاگرس امکان سکونت وجود نداشته باشد یا در خطه باریکی از استان‌های شمالی یا غربی امکان سکونت داشته باشیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) حمیدرضا خانکه، رئیس مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا پیرامون برگزاری هفتمین کنگره سلامت درحوادث و بلایا گفت: «به همت بسیج جامعه پزشکی اولین کنگره سلامت در حوادث و بلایا قبل از وقوع زلزله بم برگزار شد که گواهی بر بینش و بصیرت بسیج دارد؛ خوشبختانه این کنگره که از پرمخاطب‌ترین کنگره‌ها بوده با حمایت بسیج تا به امروز به صورت دو سالانه برگزار شده است.

علاوه بر این برگزاری کنگره سلامت در حوادث و بلایا سبب شد که ادبیات علمی مدیریت بحران در کشور راه‌اندازی شود، همچنین این کنگره انگیزه‌ای برای تولید دانش شده و توانسته بسیاری از مشکلات را به خصوص در حوزه سلامت برطرف کند.

در همین راستا حاصل برگزاری این کنگره، سازمان مدیریت بحران و قوانین مربوط به آن و راه‌اندازی رشته دکترای سلامت در حوادث و بلایا بوده است. علاوه بر این حضور اعضای جامعه علمی نیز در این کنگره یکی از افتخارات علمی و پژوهشی نظام سلامت کشور است و در این کنگره به شکل خاص به بحث پیرامون همکاری، هماهنگی، انسجام و تاب‌آوری پرداخته‌ایم.»

تاب‌آوری اجتماعی و تاب‌آوری نظام سلامت، اصلی ترین اهداف کنگره
معاون پژوهشی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی درباره اهداف این کنگره گفت: «تاب‌آوری اجتماعی و تاب‌آوری نظام سلامت از اهداف اصلی کنگره هستند که پیشرفت خوبی هم داشته‌اند و همکاران زیادی از داخل و خارج از کشور در این زمینه با ما همکاری کرده‌اند. البته نمی‌توان گفت که به صددرصد اهداف رسیده‌ایم، زیرا اهداف برای زمان آینده و اقدام برای زمان حال تنظیم شده است، اما با توجه به کنگره‌هایی که در دانشگاه‌های متعدد در زمینه تروما، اورژانس و حوادث برگزار شده به جرات می‌توانم بگویم که این کنگره از موفق‌ترین آنها بوده است.

نمود این موفقیت نیز در ادبیات علمی سلامت در بلایا گسترش یافته و کارگروه سلامت رشد پیدا کرده است و دوره دکترای آن راه‌اندازی شده و در حال حاضر اکثر بیمارستان‌ها با این ادبیات آشنا شده‌ و با آن کار می‌کنند.»

خانکه، در پاسخ به این سوال که در صورت وقوع دو بحران همزمان در کشور چه باید کرد، گفت: «در صورت بروز چنین بحرانی در سطح کلان برنامه‌ریزی نداریم، اما در سطح سلامت می‌توانیم اقدامات بسیار خوبی داشته باشیم. کارگروه بهداشت و درمان با حمایت وزارت بهداشت از آمادگی بسیار خوبی برخوردار است بدین معنا که نقشه راه در این راستا برای آماده‌سازی دانشگاه‌ها طراحی شده است، البته این آمادگی کامل نیست زیرا مباحثی مانند کمبود پرسنل، ورودی بیمارستان‌ها از توان ما خارج است اما در مباحثی مانند برنامه‌ریزی، تمرین و آموزش که بر عهده ما است، توانمند هستیم.»

۸۰ درصد از آب در کشاورزی هدر می‌رود
به گفته رئیس مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا بزرگترین ضعف ما در این است که سازمان‌های ما به عنوان جزیره بی‌نظیر هستند اما هماهنگی و همراهی خوبی با یکدیگر ندارند. در همین زمینه باید به سازمان مدیریت بحران بودجه داده شود تا سازمان‌های دیگر از آن تبعیت استراتژیک داشته باشند و این سازمان به جای نقش فرماندهی ایفاگر نقش هماهنگ کننده خود باشد.

وی درباره اهمیت توجه به بحران اذعان داشت: «با توجه به اینکه ۹۳ درصد کشور ما لرزه‌خیز و ۵۰ درصد آن سیل‌خیز است و با پدیده‌هایی مانند توفان، گرد و غبار و آلودگی جوی روبه‌رو است و همچنین در معرض «لانینو» و «النینو» قرار گرفته و خشکسالی‌های متعددی داریم و بحران آب یکی از بحران‌های جدی برای کشور است، چگونه می‌توانیم بحران را نادیده گرفته و بودجه‌ای در سطح کلان برای بحران در نظر نگیریم؟

کشور ما در حال سپری کردن دوره «النینو» است و در حدود دو سال تغییرات جوی شدید همراه با بارندگی خواهیم داشت و بعد از آن با خشکسالی حداقل ۱۰ ساله روبه‌رو خواهیم شد. پیش‌بینی می‌کنیم که استان‌هایی مانند یزد و کرمان خالی از سکنه شوند و پیش بینی می‌شود که حتی تا مرز کوه‌های زاگرس امکان سکونت وجود نداشته باشد یا در خطه باریکی از استان‌های شمالی یا غربی امکان سکونت داشته باشیم.»

خانکه درباره نشانه‌های بحران آب در کشور نیز اظهار کرد: «میانگین دریافت آب در کشور ما حدود۱۵۰ متر است در حالی که قبلا ۱۰ متر بوده است همچنین در کرمان برای رسیدن به آب ۴۰۰ متر چاه می‌زنند در حالی که عمق لازم در آنجا ۱۰۰ متر بوده است. میزان سرانه مصرف آب برای ایرانیان سه‌هزار مترمکعب است که در دنیا این سرانه زیر هزار مترمکعب است.»

رئیس مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا در ادامه با اشاره به اینکه استراتژی ما در کشاورزی اشتباه است؛ گفت: «ما به کشت محصولات کشاورزی پرآب مشغول هستیم و در نتیجه حدود ۸۰ درصد از آب در کشاورزی هدر می‌رود، به عنوان مثال در اطراف دریاچه ارومیه قبلا انگور که آب زیادی نیاز نداشت کشت می‌شد، اما در حال حاضر سیر و چغندر که محصولات پرآبی هستند، کشت می‌شوند.

علاوه بر این آب‌های زیر زمینی اکثرا آلوده شده‌اند و استفاده از سموم آفت‌کش در کشاورزی نقش بسزایی در آلودگی آب‌های زیرزمینی دارند، به طوریکه هر لیتر آب آلوده حدود هشت لیتر آب زیرزمینی را آلوده می‌کند که در این زمینه نیاز به برنامه استراتژیک و بودجه داریم.»

داغ نیوز

بخش نظردهی بسته شده است..