معاون فنی مدیرکل حفاظت محیط زیست خبر داد:

غیر بومی بودن تعداد قابل توجهی شکارچیان استان یزد/وجود ۸۰۰ گونه گیاهی در محیط زیست یزد/سرشماری گونه های حیات وحش در یزد

معاون فنی مدیرکل حفاظت محیط زیست یزد گفت: ایجاد قرق های اختصاصی برای جلب مشارکت و حفظ تنوع زیست محیطی ضروری است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) حسن اکبری در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به درخواست های متعدد در زمینه قرق های اختصاصی در استان یزد افزود: این در خواستها در سازمان محیط زیست در حال پیگیری است و جزو نخستین استانهای کشور خواهیم بود که رسما قرق اختصاصی داشته باشیم.
وی با بیان اینکه اجرای طرح قرق های اختصاصی باعث احیای جمعیت گونه ها در طبیعت، حفظ زیستگاه و جمعیت آنها می شود افزود: در این طرح بخش خصوصی به کمک سازمان محیط زیست می آید و حفاظت و بهره برداری منطقی از برخی زیستگاه های آزاد را با نظارت سازمان محیط زیست بر عهده می گیرد.
**۳۰ درصد شکارچیان استان همیار محیط زیست
اکبری همراه کردن شکارچیان در امر حفاظت از عرصه محیط زیستی را مهم خواند و افزود: در طی پنج سال گذشته جلسات توجیهی و آموزشی با شکاچیان استان برگزار شدو خوشبختانه تعداد قابل ملاحظه ای از شکارچیان به این جنبش پیوسته اند.
وی اظهار کرد: تاکنون ۳۰ درصد از شکارچیان استان به عنوان همیار محیط زیست در امر حفاظت از عرصه های محیط زیست همکاری دارند.
اکبری با بیان اینکه همکاری شکارچیان استان موفقیت های خوبی در عرصه های حفاظت از محیط زیست برای استان رقم زدند افزود: اگر این امر به خوبی مدیریت شود و پایدار بماند آینده خوبی برای محیط زیست خواهیم داشت.
وی با بیان اینکه با توجه به اینکه هر روز تعداد اسلحه شکاری در اختیار مردم ، بیشتر می شود گفت: همچنین تجهیزات شکار و شکارچیان در حال افزایش است باید تلاش بیشتری کنیم که از این تجهیزات کمتر برای کشتن حیوانات استفاد شود در غیر این صورت می تواند تهدیدی برای تنوع گونه های محیط زیست باشد.
معاون فنی مدیرکل حفاظت محیط زیست یزد تعداد شکارچیان مجاز صاحب دفترچه شناسایی در استان را حدود دو هزار نفر بیان و خاطر نشان کرد: حداقل معادل این تعداد هم شکارچیانی وجود دارند که دفترچه دریافت نکردند.
وی اظهار کرد: سازمان محیط زیست در صدور مجوز حمل سلاح شکاری نقشی ندارد و دستگاههای دیگر صادر می کنند مراجعه شکارچیان برای صدور دفترچه محیط زیست هم اجباری نیست.
** غیر بومی بودن تعداد قابل توجهی شکارچیان استان
معاون فنی مدیر کل محیط زیست استان یزد گفت: در شش ماهه نخست امسال ۶۷ شکارچی متخلف که در شکارگاههای استان اقدام به شکار غیر مجاز کرده بودند دستگیر شدند.
وی با اشاره به اینکه تعدادی از آنها غیر بومی و از استان فارس بودند افزود: تعداد کل تخلف صورت گرفته توسط این افراد ۴۲ مورد می باشد.
اکبری گفت: در این زمینه ۱۴ قبضه سلاح غیر مجاز و مقادیری زیادی ادوات شکار و صید کشف و ضبط شد.
**وجود ۸۰۰ گونه گیاهی در محیط زیست استان یزد
اکبری با بیان اینکه بیش از ۸۰۰ گونه گیاهی، ۱۷۰ نوع پرنده، ۷۰ نوع پستاندار وحشی و بیش از۴۸ نوع خزنده در مناطق حفاظت شده استان شناسایی شده است افزود: قطعا تعداد گونه های استان بیشتر از این این است که برخی از گونه ها هم هنوز شناسایی نشده اند.
وی اظهار کرد: اهمیت این تنوع گونه های استان، فقط تعدادشان نیست بلکه گونه های خاص آن است و این گونه ها از ارزش حفاظتی بالایی برخوردار هستند و اهمیت زیست محیطی استان به خاطر این گونه ها است.
معاون فنی مدیرکل حفاظت محیط زیست یزد اضافه کرد: یوزپلنگ، هوبره، کاراکال، شاه روباه، روباه شنی، گربه شنی، آهو، جبیر، گور خر ایرانی، عقاب طلایی ، گربه پالاس و بالابان از جمله گونه های با ارزش استان است البته این گونه ها در معرض تهدید قرار دارند.
اکبری جمعیت گونه هوبره در استان را به دلیل زاد و ولد آنها خوب ارزیابی کرد و افزود: این گونه به علت زادآوری و جمعیت مطلوب، نماد حیات وحش استان نام گرفته است.
وی در ادامه با بیان اینکه ۸.۶۵ درصد مساحت استان در قالب مناطق چهارگانه محیط زیست توسط محیط زیست استان مدیریت می شود خاطر نشان کرد: با در نظر گرفتن مناطق شکار ممنوع مجموعا یک میلیون و ۲۷۰ هزار هکتار مناطق حفاظت شده استان توسط محیط بان محافظت می شود.
وی افزود: با این حال حراست از حیات وحش و برخورد با متخلفین شکار و صید در تمام سطح استان صورت می پذیرد.
**وجود سه مرکز تحقیقات واحیاء گونه های درمعرض خطر دراستان یزد
اکبری از وجود سه مرکز تحقیقات و احیا گونه های در معرض خطر چون گورخر در ابرکوه و مهریز و گوزن زرد در منطقه حفاظت شده باغ شادی خاتم خبر داد و گفت: این مراکز
با هدف تکثیر و تقویت جمعیت این گونه ها و بازگشت به طبیعت راه اندازی شدند.
وی اظهار کرد: مرکز تحقیقات احیای گونه گورخر در مهریز موفقیت های خوبی در زمینه این گونه بدست آورده و بخشی از این گونه از این مرکز به طبیعت بازگشتند.
** سرشماری گونه های حیات وحش استان
اکبری گفت: در سرشماری گونه های برجسته و مهم حیات وحش استان ، شش هزار راس کل و بز، دو هزار و ۴۰۰ راس قوچ و میش، ۱۵۰ راس جبیر و ۸۰۰ راس آهو در سال جاری در مناطق حفاظت شده تحت مدیریت آمار برداری شد.
معاون فنی مدیرکل حفاظت محیط زیست یزد اظهار کرد: به طور متوسط با رشد ۱۵ درصدی جمعیت این گونه ها نسبت به سال قبل روبرو بوده ایم.
وی اضافه کرد: برای حفظ تمام گونه های حیات وحش باید برای تمام زیستگاههای استان برنامه ریزی مناسب داشته باشیم تا به بتوانیم سرمایه های زیستی استان را بهتر حفاظت نماییم.

بخش نظردهی بسته شده است..