ثبت یک آب انبار استان یزد در فهرست آثار ملی

no-thumbs

آب انبار خونی ندوشن متعلق به دوره قاجار به شماره 31354 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) ، این آب انبار تاریخی در شهرستان میبد و شهر ندوشن واقع شده است و باتوجه به شواهد، قدمت بنا حداقل به دوره قاجار بازمی گردد.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی این اداره کل عنوان کرد: این آب انبار که مالکیت وقفی دارد ازجمله آب انبارهایی است که در کشتخوان ندوشن به منظور تامین آب مصرفی و شرب کشاورزان و عابران طراحی و احداث گردیده است.
محسن ذاکری نیا افزود: آب انبار خونی تا زمان پهلوی به صورت دستی بوده ولی در آن زمان با مسدود ساختن مخزن در بخش انتهایی پلکان و نصب شیر به آب انبار شیردار تبدیل گردیده است.
این مقام مسئول تصریح کرد: ایوان ورودی در جهت غرب و بادگیر در جهت جنوب از جمله سازه هایی است که در آن دوره به آن اضافه گردیده است.
ذاکری نیا خاطرنشان ساخت: این بنا جهت استفاده آب شرب و مصرفی عابران و کشاورزان طراحی و احداث گردیده ولی در حال حاضر بلااستفاده می باشد ولی باتوجه به موقعیت آن در صورت مرمت و احیا می تواند به یکی از اماکن تفریحی و استراحت در ایام تعطیلی تبدیل شود .
وی اظهار داشت: قدمت بنا، نزدیکی به بافت تاریخی ندوشن، وجود طاق و قوس سردر ورودی و پلکان کوتاه آب انبار که نشان دهنده کاربری کشتخوانی آن می باشد از ویژگی های شاخص بنا محسوب می شود.
ایرنا

 

بخش نظردهی بسته شده است..