یزد، میناتوری از بافت تاریخی گردشگری ایران است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد از شهر یزد به عنوان مینیاتوری از بافت تاریخی گردشگری ایران یاد کرد و گفت: پیوند میان گردشگری و میراث‌فرهنگی به طور کامل در یزد قابل مشاهده است.


 "محمدمهدی شرافت" شهر یزد را مینیاتوری از بافت تاریخی گردشگری ایران توصیف کرد و گفت: فضای تاریخی استان یزد در حد خود بی‌نظیر است و پیوند دو حوزه‌ی بزرگ "میراث فرهنگی" و "گردشگری" به ویژه در هتل‌ها و اقامتگاه های سنتی استان چشمگیر است.

وی با اشاره به معرفی بافت تاریخی یزد برای ثبت‌جهانی در سال ۲۰۱۶میلادی، به آغاز سیاستی جدید در حوزه میراث فرهنگی اشاره و عنوان کرد: با ثبت این بافت ارزشمند در فهرست جهانی یونسکو، شهر یزد می تواند به عنوان الگو و نمونه‌ای شایسته‌ در سطح جهانی مطرح شود.

این مقام مسئول ارائه کاربری مناسب و در خور، پس از حفظ و مرمت بناها را از مباحث قابل تامل خواند که می‌تواند ‌برطرف کننده مسایل و مشکلات این بافت تاریخی و منحصر شود.

وی سیاست واگذاری امور و تقسیم فعالیت‌ها و بهینه کردن در حوزه میراث فرهنگی را از اولویت کاری این اداره کل معرفی کرد و گفت: مشارکت مردمی و بخش خصوصی در اولویت برای نجات میراث فرهنگی کشور مطرح است.

شرافت افزود: میراث فرهنگی استان یزد از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار است که با ویژگی‌های اقلیمی خاص و مردمان سخت‌کوش و تلاش‌گر در تعامل با طبیعت توانسته‌اند، آثاری کم‌نظیر و درخور توجه را خلق کرده و آنها را به عنوان میراثی گرانبها برای نسل حاضر به یادگار بگذارند.

مدیر کل میراث فرهنگی استان از انجام عملیات مرمت ۱۶۷ اثر تاریخی در شهر یزد از سال ۹۲ تاکنون که با مشارکت مردم، مالکان و دولت صورت گرفته خبر داد و خاطرنشان کرد: از میان یک هزار و ۵۸۹ اثر ثبت شده استان، یک هزار و ۵۳۴ اثر غیرمنقول، ۲۷ اثر طبیعی، پنج اثر منقول و ۳۲ مورد به آثار ناملموس تعلق دارد.

این مقام مسئول از اقدامات انجام شده در حوزه صنایع دستی استان را نیز آموزش و تجهیز کارگاه‌های هنرآموزان و صنعتگران صنایع دستی برای جلوگیری از منسوخ شدن رشته‌‌های صنایع دستی و احیای رشته‌ های بومی از جمله دارایی‌بافی و کاربافی عنوان و ابرز امیدواری کرد که با برنامه‌ریزی و هماهنگی، کارگاه‌های زنده آموزش رشته‌های بومی استان راه‌اندازی و علاقمندان بتوانند مهارت‌های لازم را در این کارگاه‌ها کسب کنند.
 

منبع: ایسنا

 

بخش نظردهی بسته شده است..