ضرورت بالگرد امدادی در استان یزد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) امدادرسانی همواره به تجهیزات و تعامل دستگاه‌های مختلف نیاز دارد. جمعیت هلال احمر استان یکی از دستگاه‌های امدادرسان در مواقع بحران است. کمیت و کیفیت تجهیزات مورد نیاز برای امدادرسانی در استان همواره مورد انتقاد بوده که مهم‌ترین آن مستقر نبودن بالگرد امدادرسانی در استان است.
در ادامه گفت‌وگوی روزنامه همشهری را با «حمید‌پارسائیان» مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان درباره استقرار بالگرد امدادرسانی در یزد می‌خوانید.

  • یکی از مشکلات استقرار بالگرد امدادرسانی نبود آشیانه آن است. آیا محلی برای استقرار بالگرد مشخص شده است؟

۴۰ هزار مترمربع فضای آشیانه در پایگاه پشتیبانی هلال احمر در مجاورت فرودگاه شهید صدوقی یزد ساخته شده است اما نقایصی دارد که باید برطرف شود. این آشیانه به باند فرود هم نیاز دارد که در صورت تخصیص بودجه، اجرا خواهد شد.

  • پیش از این محل استقرار بالگرد کجا بود؟

در گذشته بالگرد امدادرسانی هر ۱۵ روز یکبار در استان مستقر می‌شد و به صورت مشترک با استان کرمان مورد بهره‌برداری قرار می‌گرفت اما به دلیل بروز مشکلات، زیرساخت‌هایی برای استقرار دائم بالگرد در استان در نظر گرفته شد که امیدواریم به نتیجه برسد. سازمان مدیریت و برنامه ریزی‌استان نیز قول تخصیص اعتبار برای تکمیل آشیانه و استقرار بالگرد را به جمعیت هلال احمر استان داده است.

  • مزایای استفاده از بالگرد برای انجام عملیات امدادی چیست؟

این بالگرد با داشتن ۱۵ تا ۲۰ نفر ظرفیت، توانایی جابه‌جایی ۶ تن بار را هم دارد و در واقعی پهن‌بالی است که می‌تواند در مواقع بحرانی، خدمات خوبی را به استان ارائه کند. پوشش امدادرسانی و اورژانس هوایی با این بالگرد مورد توجه است و ما می‌خواهیم از امکانات آن در جمعیت هلال احمر استان استفاده کنیم.

  • استان از امتیاز خاصی برای بهره‌مند شدن از بالگرد برخوردار است؟

خیر، سیاست‌ کلی اعطای بالگرد امدادی برای همه استان‌های کشور اجرا می‌شود. استان یزد کمترین میزان حوادث را در کشور دارد اما به دلیل امکان بروز حوادث از جمله زلزله و آسیب‌های احتمالی، تجهیز جمعیت هلال احمر استان به بالگرد امری ضروری بود.

  • چرا تا به امروز برای تجهیز استان به بالگرد اقدام نشده است؟

به توجه به دسترسی استان به امکانات جمعیت هلال احمر سایر استان‌ها، تاکنون بالگردی به استان اختصاص نیافته است و فعلا برخی از استان‌های فارس، کرمان و تبریز به بالگرد مجهز شده‌اند. البته یزد معین اول استان‌های همجوار و معین دوم استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان است و می‌تواند حوادث این استان‌ها را نیز پشتیبانی کند. از این رو تجهیز استان به بالگرد می‌تواند در مدیریت حوادث در استان‌های همجوار نیز کارایی داشته باشد.

  • وضعیت ایستگاه‌ها و تجهیزات امدادرسانی جمعیت هلال احمر استان چگونه است؟

استان دارای ۹ پست جاده‌ای است که راه‌های اصلی را پوشش می‌دهد و ۲۲ قلم کالای امدادی ضروری نیز در انبارهای استان موجود است تا در مواقع ضروری به کار گرفته شود.

  • برای انجام عملیات امدادی به چه تجهیزاتی نیاز دارید؟

تعداد خودروهای امدادی استان کم است و با توجه به گرانی تجهیزات، این مشکل کشوری است. البته ۵ دستگاه خودروی نجات برای استان خریداری شده است.

  • آماری از اعضای جمعیت هلال احمر استان بیان کنید.

۱۶ هزار و ۲۳۰ نفر عضو امدادگر و نجات‌ درجه‌بندی‌شده در استان وجود دارد که در مواقع بحرانی در عملیات مختلف به کار گرفته می‌شوند.

بخش نظردهی بسته شده است..