فعالیت ۴ هزار ورزشکار بدن‎‎سازی در یزد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) ورزش با واژه‌هایی همچون سلامتی و تندرستی مأنوس است و این ذهنیت زمانی خدشه‎‎دار می‎‎شود که تغذیه ورزشکار به‌صورت خودسرانه با مواد نیرو زا در هم آمیخته شود و اینجاست که پای مواد نیروزایی که در واقع نیروکاهند به میان می‌آید.
بیشتر مواد نیرو‎‎‌زا به دلیل حجم بالایی از برخی عناصر غذایی مانند مواد پروتئینی خاص، خطرناک هستند و عوارض جبران‌ناپذیری را برای مصرف‌کنندگان دارند.
این در حالی است که در دهه‎‎های اخیر به دنبال کمرنگ شدن هویت‎‎های فردی، افراد خود را درگیر تعریف‎‎های جدیدی از جذابیت‎‎های شخصی کرده‎‎اند به نحوی که براساس این تعاریف، خوش اندامی در مردان و زنان به یک مشخصه برای جذابیت افراد تبدیل شده است.
بسیاری از این ورزشکاران در مورد عوارض قطعی لاغر یا چاق شدن سریع بی‎‎اطلاع هستند به نحوی که نمی‎‎دانند مکمل‎‎های ورزشی را مگر در مورد ورزش‎‎های سنگین نباید مصرف کرد یا در صورت تمایل به استفاده از آنها حتماً این اقدام باید زیر نظر مشاور تغذیه انجام شود.

فعالیت ۴ هزار ورزشکار بدن‎‎سازی
به گفته‎‎ رئیس هیات پزشکی ورزشی استان یزد، متاسفانه این عوارض به ویژه در مورد ورزشکاران استان که در رشته‎‎ پرورش اندام فعالیت می‌کنند، مشاهده می‎‎شود ولی تاکنون به صورت رسمی آماری در این مورد منتشر نشده است.
«حمیدرضا فلاح‎‎نژاد» با بیان این‌که امسال ۳۷۴۱ ورزشکار بدن‌‌ساز به بیمه ورزشی خود اقدام کرده‎‎اند، گفت: تاکنون اخباری در مورد بیماری یا احیاناً فوت ورزشکاران در اثر عوارض مصرف این قبیل مواد دریافت نشده است ولی بی‎‎‎‎شک مواردی از این نوع آسیب‌ها به دلیل مصرف این مواد در استان وجود دارد.
وی اظهار کرد: موادی که در ورزش پرورش اندام استفاده می‌شوند شامل داروهای نیروزا و مکمل‎‎های ورزشی هستند که دسته‎‎ اول یعنی داروهای نیرو زا همان‌طور که از نامشان برمی‎‎آید برای افزایش قدرت بدنی افراد هستند و مصرف آنها ممنوع است و دسته‌‌ دوم مکمل‌های ورزشی هستند که مصرف آنها باید زیر نظر مشاور تغذیه انجام شود.
فلاح‎‎نژاد درباره داروهای نیروزا تصریح کرد: این داروها که باعث افزایش حجم عضلات ورزشکار می‌شوند معمولاً برای درمان بعضی بیماری‌ها همچون ناتوانی جنسی و پوکی استخوان استفاده می‌شوند و مصرف آنها حتماً باید به مقدار مشخص و در محدوده زمانی تعیین شده توسط پزشکان انجام شود. وی ادامه داد: متاسفانه این داروها از سوی ورزشکاران بدون توجه به این شرایط و در مقادیر بسیار زیاد و در مدت زمان اندک مصرف می‎‎شود، ضمن این‌که برخی از این داروها نیز مختص درمان بیماری‎‎های حیواناتی همچون سگ و اسب است ولی ورزشکاران از آنها استفاده می‌کنند.
فلاح‎‎نژاد در مورد عوارض مصرف این داروها عنوان کرد: این عوارض براساس نوع دارویی که مصرف می‎‎شود، متفاوت است به عنوان نمونه در مورد داروهای مربوط به افزایش توان جنسی به طور قطع منجر به عقیم شدن فرد می‌شود یا دیگر داروها می‎‎توانند باعث تیرگی پوست، ظهور جوش‎‎های پوستی روی صورت، پوکی استخوان و غیره شوند.

ممنوعیت و محرومیت‎‎های داروهای نیروزا
رئیس هیات پزشکی ورزشی استان با تاکید مجدد بر ممنوع بودن مصرف این داروها، گفت: ورزشکاران حرفه‌ای در صورت مصرف این مواد، علاوه بر ابتلا به عوارض آنها، در صورت شناسایی در جریان مسابقات از فعالیت‌های ورزشی منع یا برای مدتی محروم می‌شوند.
فلاح‎‎نژاد درباره مصرف مکمل‌های ورزشی از سوی برخی ورزشکاران نیز بیان کرد: در این مکمل‎‎های غذایی، ‎‎پروتئین‌ها و ویتامین‌ها به صورت فشرده و با حجم زیاد وجود دارد.
فلاح    نژاد درباره عوارض این مکمل‌ها عنوان کرد: تمام مکمل‎‎های ورزشی دارای عوارض هستند و مکمل‌های ورزشی از نوع پروتئینی می‌‌تواند منجر به نارسایی‎‎های کلیوی ‌شود.

عوارض بلند‎‎مدت مصرف مکمل‎‎های ورزشی
مدیر نظارت بر امور داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی نیز در این مورد با تاکید بر پرهیز از مصرف مکمل‌های ورزشی تا حد ممکن، اظهار کرد: ورزشکاران در صورت تمایل به استفاده از مکمل‎‎ها حتماً باید این کار را زیر نظر پزشک و مشاور تغذیه انجام دهند.
دکتر «مجید رجایی» در ادامه تاکید کرد: مصرف این مکمل‌ها زیر نظر مربی باشگاه به دلیل ناآشنایی این افراد با متابولیسم بدن ورزشکاران می‎‎تواند عوارض زیاد و جبران ناپذیری را برای ورزشکار به دنبال داشته باشد و به هیچ وجه توصیه نمی‎‎شود. وی با بیان این‌که در مورد بدن نمی‎‎توان راه ۱۰۰ ساله را یک روزه پیمود، تصریح کرد: بسیاری از افراد برای چاق یا لاغر شدن سریع به باشگاه‌های بدن‎سازی می‌روند و این در حالی است که این تصمیم تنها با استفاده از مکمل‌های ورزشی و آن هم به ‌صورت مقطعی اتفاق خواهد افتاد ولی در مقابل عوارض بلندمدتی را نیز به دنبال خواهد داشت.
رجایی به این قبیل افراد توصیه کرد: این افراد باید زیر نظر مشاور تغذیه اقدام به ورزش و فعالیت‎‎های جسمی منظم کنند تا به وزن ایده‌آل خود برسند.
وی افزود: افرادی که تا به حال ورزش نکرده‌اند، به هیچ‌وجه نباید از مکمل‌های ورزشی استفاده کنند چرا که استفاده از این مکمل‌ها تنها برای افرادی توصیه می‎‎شود که مبادرت به ورزش    های سنگین می‎‎کنند که در این صورت تمام مواد جذب ‌شده می‎‎تواند به انرژی تبدیل شود.

ممنوعیت فروش مکمل‎ها در باشگاه‎‎ها
کارشناس مسئول بازرسی اداره کل ورزش و جوانان استان هم با بیان این‌که خرید و فروش هر نوع مکملی در باشگاه‌های ورزشی ممنوع است، گفت: این ممنوعیت حتی در مورد نگهداری قوطی‎‎های خالی مکمل‌های ورزشی نیز لحاظ می‎‎شود چرا که می‎‎تواند جنبه‎‎ تبلیغی داشته باشد.
«مجید روحانی» درباره نحوه برخورد با باشگاه‌هایی که اقدام به فروش این مکمل‌ها ‌کنند، گفت: گزارش تخلف این باشگاه‌ها به اداره کل اماکن نیروی انتظامی ارجاع داده می    شود تا برای پلمب این باشگاه‌ها اقدام شود.
وی با تاکید بر این‌که مربیان باشگاه‌ها در هر صورت توان دور زدن قوانین نظارتی را دارند، اظهار کرد: ورزشکاران شخصاً باید از خرید این مکمل‌ها به ویژه از سوی افراد نامعتبر خودداری کنند.
روحانی درپاسخ به این‌که ورزشکاران در صورت نیاز این مواد را از کجا می‎‎توانند تهیه کنند، گفت: تنها مکانی که به لحاظ قانونی حق فروش مکمل‌های ورزشی را دارد، داروخانه‌ است چرا که مکمل‌های عرضه شده از سوی داروخانه‎‎ها تحت نظارت معاونت غذا و داروی استان و پزشکان داروساز هستند.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..