کاهش گردشگران اروپایی در سال نو میلادی به یزد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) در حالی که اقدامات گسترده‌ای برای بهره‌برداری از شرایط موجود در دنیا برای تقویت صنعت گردشگری و جذب گردشگران خارجی، برنامه‌ریزی شده است، تصویب طرح محدودیت صدور ویزا از سوی دولت آمریکا برای اشخاصی که به ایران سفر می‌کنند، قطعا آمار گردشگران اروپایی که قصد سفر به ایران دارند را کاهش خواهد داد.
دولت آمریکا با تصویب طرح محدودیت ویزا، سفر اتباع ۳۸ کشور را با چالش مواجه کرده که به طور قطع در تصمیم آنها برای سفر گردشگری به ایران تاثیر خواهد گذاشت اما فعالان صنعت گردشگری استان عقیده دارند که این تاثیر زیاد نخواهد بود.

پیگیری برای لغو محدودیت
دبیر شورای هماهنگی تشکل‌های گردشگری استان با بیان این‌که طرح محدودیت ویزا با اکثریت آرا در کنگره آمریکا به تصویب رسیده است، افزود: اتحادیه اروپا به شدت به این طرح اعتراض کرده و لغو آن را پیگیری می‌کند.
«احمدرضا موحد» گفت: این تسهیلات که در گذشته به مسافران برخی کشورهای اروپایی مانند هلند و فرانسه در سفر به آمریکا اختصاص یافته بود با نهایی شدن تصمیم دولت آمریکا، لغو خواهد شد. وی درباره تاثیر این طرح در میزان گردشگران خارجی که به ایران و استان یزد سفر می‌کنند، اظهار کرد: قطعا این طرح کاهش سفر گردشگران اروپایی به ایران را به دنبال خواهد داشت اما تاثیر آن زیاد نخواهد بود.
موحد ادامه داد: گردشگران خارجی که ایران را به عنوان مقصد سفر انتخاب می‌کنند، عمدتا گردشگران فرهنگی هستند که برای اهداف سفرشان ارزش قائل هستند و این محدودیت‌ها نمی‌تواند مانع سفر آنها به کشوری فرهنگی مانند ایران شود.
وی گفت: آمار گردشگران خارجی استان در هر سال متفاوت است و عمده گردشگران اروپایی که در سال گذشته به ایران سفر کرده‌اند از کشورهای اسپانیا، آلمان، فرانسه و ایتالیا بودند.
مسئول انجمن صنفی دفاتر خدمات گردشگری استان بیان کرد: سفر گردشگران ایتالیایی به کشورمان نسبت به سال‌های قبل افزایش یافته است و بیشترین جمعیت گردشگرانی که از قاره اروپا به ایران سفر می‌کنند، آلمانی هستند.
وی با بیان این‌که در ۲ سال گذشته تعامل خوبی بین سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری و بخش خصوصی فعال صنعت گردشگری برقرار شده است، ادامه داد: امیدواریم نتیجه این تعاملات به ویژه در سال خوش‌آمدگویی به یزد، جذب قابل ملاحظه گردشگران خارجی باشد.
موحد بر ضرورت زیرساخت‌های لازم برای رونق گردشگری استان به ویژه در سال خوش‌آمدگویی تاکید کرد و افزود: دید فرهنگی مردم و آمادگی چهره شهر برای جذب گردشگران خارجی لازم و ضروری است.

قوی بودن جنبه روانی مصوبه
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز گفت:  به نظر می‌رسد موضوع لغو روادید آمریکا بیشتر از جنبه اجرایی، جنبه روانی دارد.
«مصطفی فاطمی»  ادامه داد: این موضوع اعتراضات زیادی را از سوی اتحادیه اروپا و ایران به همراه داشته و به طور قطع وزارت خارجه ایران و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور تمهیدات لازم را برای مقابله با این موضوع اندیشیده است.
این مسئول افزود: ایران در ۲ سال گذشته افزایش حضور گردشگر اروپایی را در کارنامه خود دارد و این موضوع باعث شده تا مخالفان ایران به دنبال ایجاد این جو روانی باشند تا این ظرفیت را با چالش مواجه کنند.

کاهش گردشگران اروپایی در سال نو میلادی
یکی از راهنمایان گردشگری استان نیز با اشاره به این‌که تاثیر این محدودیت ویزا بر آمار گردشگران خارجی به این زودی قابل پیش بینی نیست ادامه داد: اما آنچه مسلم است، آمار گردشگران خارجی استان یزد نسبت به تعطیلات سال نو میلادی در سال گذشته، کاهش یافته است.
«محمدناصر پیروزی» ادامه داد: گردشگرانی که در حال حاضر به ایران سفر می‌کنند، قبلا در تورها ثبت نام شده‌اند اما برخی تورهای قبلی هم لغو شده است. وی گفت: ‌مسافران تعطیلات سال نو میلادی در استان به مراتب کاهش یافته و این نشان می‌دهد که احتمال کاهش مسافران خارجی اروپایی در ایام پیک گردشگری خارجی استان هم وجود دارد. این راهنمای گردشگری با اشاره به پیش‌بینی‌های صورت گرفته برای رونق گردشگری خارجی ایران، عقیده دارد که تصویب طرح محدودیت ویزا، همه پیش‌بینی‌ها را با چالش مواجه کرد.
وی با بیان این‌که عمده گردشگران خارجی که به ایران و استان یزد سفر می‌کنند، از کشورهای چین، فرانسه، آلمان، ایتالیا و اسپانیا هستند، ادامه داد: امیدوارم این طرح کمترین تاثیر را در جذب گردشگران خارجی در صنعت گردشگری کشور به جای بگذارد.

جزئیات طرح محدودیت صدور ویزا از سوی دولت آمریکا
طرح محدودیت ورود به آمریکا بدون هیچ تغییرى در قالب طرح بودجه آمریکا با ۶۶ رای موافق و ۳۳ رای مخالف در مجلس سنا مصوب شده و به امضای باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا هم رسید. این طرح آن دسته از شهروندان ۳۸ کشور از جمله بیشتر کشورهای اتحادیه اروپا را که به ایران، عراق، سوریه و سودان سفر کنند یا افرادی که تابعیت دوگانه داشته باشند را ملزم می‌کند تا برای ورود به خاک آمریکا ویزا بگیرند. تصویب اولیه این طرح در مجلس نمایندگان آمریکا با موجی از اعتراض‌های ایرانیان و ایرانی‌تبارها روبه‌رو شد و بیش از ۱۰۰ نماینده مجلس نسبت به این موضوع به شدت موضع گرفتند چراکه می‌گویند اجرا شدن این قانون، گردشگران اروپایی را از سفر به ایران منصرف می‌کند.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..