ضرورت ایجاد دسترسی ایمن به روستاهای یزد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) توسعه شهر یزد به سمت روستاهای بخش مرکزی، منجر به پیوستن معابر شهری به ورودی روستاها شده؛ از این رو ورودی بیش از نیمی‌ از روستاهای این بخش، نیازمند اصلاح است.
بخش مرکزی شهرستان یزد شامل شهر یزد و ۱۲‌روستا به نام‌های شحنه، محمودی، اکرم‌آباد، اکرمیه، عسکریه، حسین‌آباد ریسمانی، خویدک، فهرج، محمدآباد، سیدمیرزا، احمدآباد مشیر و دهنو است. این روستاها که با گسترش و توسعه بی‌رویه شهر، در همسایگی شهر و دیوار به دیوار این شهر قرار گرفتند، مسیر دسترسی مناسبی از سمت معابر شهری ندارند و همین موضوع ورودی بسیاری از آنها را به نقاطی حادثه‌خیز تبدیل کرده است.

ضرورت ایجاد دسترسی ایمن به روستاها
یکی از اهالی روستای محمدآباد با اشاره به حادثه‌خیز بودن مسیر دسترسی به این روستا می‌گوید: مردم روستا از یک بریدگی غیر اصولی در بلوار ورودی جنوبی شهر امکان ورود به روستا را دارند.
«محمدرضا ترابی» می‌افزاید: این ورودی نامناسب با توجه به حجم بالای ترافیک در این بلوار و نداشتن هیچ علامت و تجهیزات ترافیکی برای مشخص کردن مسیر بریدگی به سمت ورودی روستا، همواره حادثه‌ساز بوده است. وی بر ضرورت ساماندهی ورودی این روستا تاکید می‌کند و از مسئولان شهرستان می‌خواهد تا برای افزایش ایمنی جان روستاییان و جلوگیری از بروز حوادث ناگوار و غیرقابل جبران، به اصلاح ورودی اقدام کنند.
این ساکن روستای محمدآباد، ایجاد تقاطع غیرهمسطح را بهترین گزینه برای ایجاد دسترسی ایمن برای ساکنان روستای محمدآباد به معابر شهری می‌داند و بر لزوم تامین اعتبار این طرح با توجه به اولویت آن تاکید می‌کند.
یکی از ساکنان روستای شحنه نیز با اشاره به حل مشکل ورودی این روستا در روزهای اخیر، از مسئولان می‌خواهد تا با تامین روشنایی بلوار تازه تاسیسی که برای تردد خودروهای سنگین تعبیه شده، ایمنی این مسیر را افزایش دهند.
«سیدرضا موسوی» می‌افزاید: اهالی این روستا سال‌های سال برای اصلاح ورودی روستا تلاش کردند تا سرانجام موفق شدند مسئولان را به ساخت یک مسیر مجزا برای تردد خودروهای سنگین در روستا راضی کنند.
وی با اشاره به اهمیت ایمن‌سازی ورودی‌ روستاها برای حفظ جان روستاییان و کاهش بروز تصادفات از مسئولان می‌خواهد تا به همان اندازه که برای معابر شهری اهمیت قائل هستند، برای ایمن‌سازی معابر روستاها نیز طرح و اعتبار پیشنهاد کنند.
این ساکن روستای شحنه با بیان این‌که تردد خودروهای سنگین در بسیاری از روستاهای مجاور شهر یزد زیاد است، از مسئولان می‌خواهد تا با بازدید میدانی از وضعیت دسترسی به روستاهای استان به ویژه روستاهای بخش مرکزی، این وضعیت را سامان دهند.
یکی از اهالی روستای حسین‌آباد ریسمانی هم بر ضرورت ساماندهی ورودی این روستا تاکید می‌کند و می‌افزاید: راه دسترسی به روستاهای شمالی شهرستان یزد به دلیل قطع کردن مسیر ریل راه‌آهن باید به صورت تقاطع غیرهمسطح ایجاد شود.
«محمد میرابی» ادامه می‌دهد: این وضعیت به دلیل اعتبار سنگین مورد نیاز برای اجرای این تقاطع‌ها باعث کندی اصلاح ورودی بسیاری از روستاها شده است.
وی می‌افزاید: مسئولان باید بدانند که حادثه‌خیز بودن مسیر دسترسی به روستاها، بارها و بارها حادثه‌ آفریده و مردم روستاها را نسبت به عملکرد مسئولان گلایه‌مند کرده است.
این ساکن روستای حسین آباد ریسمانی اصلاح مسیر دسترسی به روستاها را با توجه به ازدیاد تردد روستاییان به شهر یزد برای دریافت خدمات، اشتغال و بهره‌برداری از خدمات آموزشی، لازم و ضروری می‌داند.

تلاش برای رفع حادثه‌خیزی ورودی‌ روستاها
بخشدار مرکزی یزد با اشاره به نیاز به اصلاح ورودی‌ روستاهای شحنه، فهرج، محمدآباد، ملاباشی، حسین‌آباد و دهنو می‌گوید: راه دسترسی به روستاهای فهرج و شحنه در حال اصلاح است.
«حسین عسکری‌زاده» می‌افزاید: مسیر دسترسی به روستای شحنه بعد از گذشت چندین سال با کمک مسئولان اداره کل راه و شهرسازی استان، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، معاونت عمرانی استانداری و فرمانداری یزد اصلاح شد. وی ادامه می‌دهد: نزدیکی این روستا به پایانه بار استان و رفت و آمد بسیار خودروهای سنگین در این محور، ایمنی جاده دسترسی روستا را به شدت کاهش داده بود.
این مسئول می‌گوید: این اصلاح با ایجاد یک بلوار جدید با لاین‌های تندرو و کندرو برای جداکردن ترافیک روستا از ترافیک عبوری با ایجاد یک زیرگذر انجام شد. وی با اشاره به رضایت ساکنان روستای شحنه از اقدامات انجام شده، درباره تامین روشنایی این بلوار جدید نیز می‌گوید: لازم است که عملیات روشنایی این بلوار با توجه به تردد خودروهای سنگین در این محور به زودی آغاز شود.
بخشدار مرکزی یزد همچنین درباره اصلاح ورودی روستای محمدآباد می‌گوید: ورودی این روستا در جنوب شهر یزد بسیار خطرناک و حادثه ساز است؛ از این رو اجرای تقاطع غیرهمسطح در این نقطه در شورای ترافیک استان مصوب شده است. وی ادامه می‌دهد: با توجه به قرار گرفتن ورودی این روستا در حوزه شهر یزد، شهرداری یزد باید اعتبار مورد نیاز برای ایجاد دسترسی مناسب به این روستا را تامین کند.
عسکری‌زاده می‌افزاید: البته شهرداری در سال گذشته نیز اعتباری برای اصلاح ورودی این روستا تعیین کرده بود که به دلیل نداشتن طرح، هزینه نشد. وی اظهار امیدواری کرد با تعامل و همکاری شهرداری و شورای شهر، ورودی این روستا اصلاح شود تا از حادثه‌خیز بودن آن کاسته شود.
بخشدار مرکزی یزد درباره اصلاح ورودی روستای فهرج می‌گوید: تقاطع غیرهمسطح ورودی روستای فهرج نیز از سوی اداره کل راه و شهرسازی استان در حال اجراست.
عسکری‌زاده با اشاره به برآورد اعتبار۱/۹ میلیارد تومانی برای ایجاد این دسترسی، ادامه می‌دهد: پیمانکار با روند مطلوبی در حال تکمیل این دسترسی است و امیدواریم این دسترسی تا پایان سال به بهره‌برداری برسد. وی همچنین از ضرورت اصلاح ورودی روستاهای محمدآباد و ملاباشی از جاده قدیم یزد- بافق خبر می‌دهد و می‌افزاید: اصلاح این ورودی‌ها نیز در سال آینده در دستور کار استان قرار می‌گیرد.
عسکری زاده درباره اصلاح ورودی روستاهای حسین‌آباد و چاه مدرسی نیز می‌گوید: با توجه به ۲‌خطه کردن خطوط ریلی استان، ایجاد ۲‌پل با دهنه ۱۳‌متر برای اصلاح ورودی این روستاها از سوی اداره کل راه آهن استان مصوب شده و در حال پیگیری است. بخشدار مرکزی یزد همچنین از تصویب ساخت پل خویدک برای اصلاح ورودی این روستا خبر می‌دهد و می‌افزاید: طرح اصلاح مسیر دسترسی به روستای دهنو از کنار اداره کل منابع طبیعی استان در خیابان آیت‌الله کاشانی با همکاری شهرداری منطقه ۲، دهیاری دهنو، در حال تهیه است.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..