لزوم نهادینه‌شدن فرهنگ گذشته یزد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) یاد گذشته‌ها به خیر که خانواده‌ها روزهای پایان هفته در خانه‌های حیاط مرکزی دور هم جمع می‌شدند، بر تخت‌های چوبی بزرگ می‌نشستند و با هم دیدار تازه می‌کردند.
قل قل سماور مادربزرگ، سفره بزرگ و ساده، بازی‌های کودکانه بچه‌های فامیل این روزها آرزویی بیش نیست و این سنت‌ها به تاریخ پیوسته است.
دید و بازدیدهای گذشته این روزها به شکل پیامکی و به شکل مجازی انجام می‌شود و اپلی‌کیشن‌های تلفن همراه هوشمند این روزها بهترین گزینه برای اتصال و ارتباط اقوام با یکدیگر است.

خداحافظی با احوال‌پرسی‌های گرم
یک پیرمرد میانسال که در کنار همسن و سال‌هایش در پارک نشسته است، می‌گوید: خانواده‌‌های قدیمی اگر هفته‌ای یک بار دور هم جمع نمی‌شدند، در زندگی احساس کمبود می‌کردند و انگار چیزی را از دست داده بودند. «رضا دهقان منشادی» می‌افزاید: البته خانه‌های قدیمی هم مانند دل ساکنان آن، بزرگ بود و همه اقوام در حیاط خانه دور هم جمع می‌شدند، گل می‌گفتند و گل می‌شنیدند. به گفته وی، امروزه دیگر دیدو بازدیدها رنگ باخته‌اند و خانواده‌هایی در شهرمان وجود دارند که حتی سالی یک بار هم نه مهمانی می‌گیرند و نه به مهمانی می‌روند.
یکی دیگر از پیرمردان هم وارد بحث می‌شود و می‌گوید: زندگی امروزی مانند یک مسابقه دو است که شهروندان برای برتری در مادیات زندگی و پیروی از تجملات، همواره در حال رقابت هستند.
«ابوالفضل ابویی» می‌افزاید: مناسبت‌ها به راحتی با یک پیامک به یکدیگر تبریک گفته می‌شود، احوالپرسی با پیامک انجام می‌شود، عیادت از بیماران با پیامک انجام می‌شود که این شیوه زندگی به شدت از رسوم و فرهنگ مردم استان فاصله دارد.
به گفته وی، در گذشته دید و بازدیدها با ساده‌ترین وسایل پذیرایی در حیاط خانه‌های قدیمی و با پهن‌شدن بساط شولی پزان، برگزار می‌شد اما امروز حتی مادر و فرزند هم از هم خبر ندارند.

لزوم نهادینه‌شدن فرهنگ گذشته یزد
یک دبیر بازنشسته هم می‌‌گوید: به نظر من رشد تکنولوژی، توسعه شبکه‌های مجازی و ارتباطات اجتماعی امری انکارناپذیر است و نباید به دید منفی به آن نگریست. «سارا خجسته» می‌افزاید:باید فرهنگ بهره‌گیری از این ابزار، در جامعه ایجاد شود، چرا که به عقیده من هیچ‌چیز نمی‌تواند جای یک نشست گرم و آداب و رسوم قدیمی‌ دید و بازدیدها را بگیرد. وی ادامه می‌دهد: دست‌اندرکاران و متولیان فرهنگ باید به معرفی فرهنگ قدیمی بپردازند و نسل امروز را با این فرهنگ غنی آشنا کنند تا این فرهنگ نهادینه شود. به گفته این بانوی فرهنگی، اگر این فرهنگ به درستی در جامعه معرفی شود، هر چه قدر هم سرعت اینترنت افزایش یابد و تجهیزات به روز شود، نشست‌های گرم و صمیمی، از جامعه حذف نخواهد شد. خجسته می‌افزاید: هر خانواده یزدی اعم از خانواده‌های قدیمی و جدید با هر فرهنگی به مهمانی دادن و مهمانی گرفتن عقیده دارند.

صله رحم و افزایش نشاط اجتماعی
یک کارشناس جامعه‌شناس می‌گوید: معاشرت‌های پیامکی، جای دید و بازدیدهای رایج گذشته را گرفته است و این تغییر شیوه ارتباط باعث شده که خانواده‌ها به انزوا کشیده شوند. «سیدحسن داوودی» می‌افزاید: انسان‌ها اجتماعی هستند و با ارتباط با یکدیگر نیازهای عاطفی و احساسی خود را با کلام و ارتباط با دیگران پاسخ می‌دهند اما رشد دنیای مجازی امروز این معاشرت را محدود و انسان‌ها را درونگرا کرده است. وی اظهار می‌کند: اگر خانواده‌ها می‌دانستند صله رحم چه آثار مثبتی دارد، آن را با شبکه‌های اجتماعی و پیامکی عوض نمی‌کردند و همچنان به آن پایبند می‌ماندند. به گفته این کارشناس، صله رحم بستر استحکام روابط اجتماعی است و این روابط باعث افزایش نشاط و پویایی خانواده‌ها می‌شود. داوودی می‌گوید: ارتباط مجازی امروز، دید و بازدیدهای چهره به چهره دیروز را کاهش داده و باعث افسردگی، انزواطلبی و درون‌گرایی خانواده‌ها شده است که برای رشد سالم اجتماع، مضر است. وی می‌افزاید: دین مبین اسلام به مناسبت‌ها و ارتباطات اجتماعی توجه ویژه‌ای دارد و بیشتر آیین‌ها و مراسم مهم آن به صورت گروهی و اجتماعی برگزار می‌شود و انجام آنها به صورت دسته‌جمعی توصیه شده است. این کارشناس اجتماعی می‌گوید: قطعا با گسترش ارتباطات خانوادگی و فرهنگ صله رحم، مردم احساس تعلق بیشتری به گروه اقوام و خویشاوندان خود پیدا می‌کنند و در مسیر رعایت هنجارهای پذیرفته‌شده میان خویشاوندان گام برمی‌دارند که در نهایت به کاهش ناهنجاری‌ها و بزهکاری‌ها می‌انجامد. وی می‌افزاید: صله رحم باعث پویایی و نشاط خانواده‌ها می‌شود و نشاط یک خانواده به نشاط و پویایی جامعه می‌انجامد از این رو برای داشتن شهروند، خانواده و جامعه سالم لازم است که آداب و رسوم گذشته احیا شوند.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..