ضرورت ساخت سرویس‌های بهداشتی جدید در بافت تاریخی:

کمبود سرویس بهداشتی در بافت تاریخی یزد/استفاده گردشگران از سرویس‌های بهداشتی هتل‌ها

شاید مانند یک شوخی به نظر برسد، اما کمبود سرویس بهداشتی این روزها به یکی از چالش‌های جدی صنعت گردشگری استان به ویژه در بافت تاریخی مبدل شده است و مقاومت ساکنان بافت تاریخی در برابر ساخت سرویس‌های بهداشتی عمومی این معضل را پیچیده کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) بسیاری از گردشگرانی که از بافت تاریخی یزد بازدید می‌کننداز کیفیت نامطلوب و همچنین تعداد کم سرویس‌های بهداشتی موجود در این بافت گلایه دارند. این مشکل در اطراف بافت تاریخی در کنار مسجد جامع کبیر یزد بیش از نقاط دیگر دردسرساز شده است.
تنها سرویس‌ بهداشتی به ظاهر عمومی بافت تاریخی در کنار مسجد جامع کبیر یزد ساخته شده و مورد استفاده اهالی بازار و گردشگرانی است که از این سایت بازدید می‌کنند اما در مسیر مسجد جامع به سایر نقاط بافت تاریخی، سرویس بهداشتی وجود ندارد. از سوی دیگر شهروندان ساکن بافت قدیم هم علاقه‌ای به ساخته شدن سرویس بهداشتی عمومی در کنار منازلشان را ندارند و این گونه است که رفع این نیاز و مطالبه به حق گردشگران، برای شهرداری ناحیه تاریخی بسیار دشوار شده است.

ارتقای کیفیت سرویس‌های بهداشتی بناهای تاریخی
یکی از ساکنان بافت قدیم عقیده دارد که سرویس‌های بهداشتی به جای قرار گرفتن در مسیر گردشگران باید در سایت‌های تاریخی از جمله داخل محوطه بناهای تاریخی ساخته شوند تا مدیریت آنها ممکن شود.
«صادق درستکار» می‌افزاید: برخی از سرویس‌های بهداشتی عمومی که در بافت تاریخی ساخته شده‌اند، به‌درستی مدیریت نمی‌شوند  از این رو مردم به دلیل این‌که ممکن است این وضعیت در مجاورت محل سکونتشان روی دهد با ساخت سرویس بهداشتی عمومی مخالفت می‌کنند. این شهروند با تاکید بر این‌که سرویس‌های بهداشتی باید در داخل محوطه بناهای تاریخی ایجاد و مدیریت شوند، ایجاد سرویس‌های بهداشتی در پارک‌های واقع در بافت تاریخی را نیز پیشنهاد می‌دهد.

رفع نیاز بدون ایجاد مزاحمت برای ساکنان بافت
یکی دیگر از ساکنان بافت قدیم با بیان این‌که سرویس‌های بهداشتی یکی از ملزومات صنعت گردشگری و یکی از خواسته‌های گردشگران خارجی است، بر لزوم برنامه‌ریزی برای رفع این نیاز بدون ایجاد مزاحمت برای ساکنان بافت تاکید می‌کند. «رضا احمدی» می‌افزاید: سرویس بهداشتی عمومی باید در شهر و به ویژه بافت تاریخی ایجاد شود اما مکان‌یابی، معماری و مصالح کاربردی برای ساخت و نحوه مدیریت و نگهداری آن از مواردی است که متولیان ساخت باید به آن توجه کنند. وی با اشاره به مدیریت نامناسب سرویس‌های بهداشتی موجود در شهر اظهار می‌کند: مردم با مشاهده وضعیت موجود از ساخت سرویس بهداشتی در مجاورت منازلشان استقبال نمی‌کنند. این شهروند می‌گوید: در صورتی که شهرداری این سرویس‌های عمومی را به درستی مدیریت کند، شهروندان هم مخالفتی با ساخت آن نخواهند داشت. احمدی با تایید کمبود سرویس‌های بهداشتی عمومی در شهر گردشگرپذیر یزد به ویژه در بافت تار یخی، از شهرداری می‌خواهد با شناسایی نقاط مناسب و دور از محل سکونت مردم به ساخت سرویس‌های بهداشتی عمومی اقدام کند.

اما یکی از فعالان صنعت گردشگری نیز از گلایه گردشگران به ویژه گردشگران خارجی از کمبود سرویس بهداشتی در بافت تاریخی می‌گوید و خواستار برنامه‌ریزی مدیران شهری برای رفع این نیاز می‌شود.
«اکبر زارعیان» می‌افزاید: گردشگرانی که وارد بافت تاریخی می‌شوند، ساعت‌ها برای بازدید از این بافت، زمان صرف کرده و قطعا به استفاده از سرویس بهداشتی نیاز پیدا می‌کنند از این رو برخی از راهنمایان این گردشگران را به سرویس‌های مراکز اقامتی و پذیرایی راهنمایی می‌کنند. وی با بیان این‌که تاسیسات گردشگری مطابق با رونق این صنعت، در بافت تاریخی یزد شکل نگرفته است، ادامه می‌دهد: تنها سرویس بهداشتی عمومی مناسب واقع در بافت قدیم یزد در کنار مسجد جامع قرار دارد.
این شهروند یزدی با اشاره به این‌که این سرویس عمومی هم مورد استفاده مغازه‌داران و هم گردشگران است، بر ضرورت ارتقای کیفیت این سرویس عمومی به ویژه برای استفاده گردشگران خارجی تاکید می‌کند.

مسئول عمران شهرداری ناحیه تاریخی یزد با تایید کمبود سرویس بهداشتی در بافت تاریخی یزد می‌گوید: حدود ۱۲‌چشمه سرویس بهداشتی در بافت تاریخی ایجاد شده است. «حسین حکیمی‌زاد» با اشاره به ساخت سرویس بهداشتی عمومی در برخی از نقاط بافت تاریخی ادامه می‌دهد: شهرداری ناحیه تاریخی در حال ساخت سرویس بهداشتی عمومی در محله آبشور، پارک شهدا و بقعه شیخ احمد در محله فهادان، میدان خان و غیره است. وی می‌افزاید: مشکل شهرداری برای ایجاد سرویس‌های بهداشتی عمومی، یکی تملک زمین برای ساخت و دیگر جلب رضایت ساکنان و همسایگان است.
این مسئول با اشاره به مقاومت‌های مردمی در برابر ساخت سرویس‌های بهداشتی عمومی در بافت تاریخی، می‌گوید: در برخی از نقاط بافت تاریخی از جمله بازار سنتی شهر، نیاز به ساخت سرویس بهداشتی احصا شده اما مخالفت‌ ساکنان مانع ساخت سرویس بهداشتی عمومی است.
حکیمی‌زاد ادامه می‌دهد: این در حالی است که شهرداری برای ساخت هر چشمه سرویس بهداشتی اعم از تملک زمین و ساخت نزدیک به ۱۵۰ میلیون تومان هزینه می‌کند. وی با اشاره به مکاتبات گسترده برای جلب رضایت مردم برای ساخت سرویس بهداشتی در محورهای گردشگری بافت تاریخی، اظهار می‌کند: متاسفانه هنوز نتوانسته‌ایم ساکنان برخی از نقاط بافت را برای ساخت سرویس بهداشتی عمومی راضی کنیم. مسئول عمرانی شهرداری ناحیه تاریخی درباره تاثیر کیفیت نگهداری از سرویس‌ها برای جلب رضایت ساکنان بافت نیز می‌گوید: سرویس‌های بهداشتی عمومی ساخته شده با مدیریت پیمانکاران به خوبی مدیریت خواهد شد. وی با اشاره به تامین امنیت و نظافت سرویس‌های بهداشتی عمومی بافت تاریخی بیان می‌کند: یکی از سیاست‌های شهرداری ناحیه تاریخی برای رفع این نیاز، نصب کانکس‌‌های سیار سرویس بهداشتی در مواقع شلوغی بافت تاریخی است.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..