فعالیت ۱۵۰ واحد تولید محصولات کنجدی در استان یزد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) بازار فروش محصولات کنجدی در فصل سرد سال گرم می‌شود به‌حدی که فروش این محصولات در سرمای هوا تا ۴ برابر افزایش می‌یابد و فشارهای اقتصادی هم بر ذائقه شهروندان یزدی برای خرید این خوراکی‌های‌ خوشمزه تاثیر منفی نگذاشته است.
شهرت شیرینی‌های یزدی به یک طرف اما نمی‌توان از شیرینی محصولات کنجدی به ویژه حلوا ارده و  ارده چشم پوشید. به ویژه این‌که این روزها انواع محصولات کنجدی از جمله ارده شکلاتی و ارده شیری نیز به جمع این محصولات پیوسته تا ذائقه‌های متنوع را راضی کند.
این خوراکی‌‌های خوشمزه که بیشتر برای وعده صبحانه و شام تدارک دیده می‌شوند، خواص بسیاری برای سلامتی دارند و خوردن آنها حتی از سوی اطبای طب سنتی نیز توصیه می‌شود.
خوشه محصولات کنجدی هم به کمک تولیدکنندگان این مواد غذایی مقوی آمده تا با انسجام، افزایش تعداد و توان تولید آنها، نیاز بازار زمستان برای خرید محصولات کنجدی را تامین کند. هدف اصلی از ایجاد خوشه‌ها توسعه همه‌جانبه واحدهای تولید محصولات کنجدی برای شناسایی نقاط ضعف و قوت و تقویت واحدهای زیر مجموعه خوشه است.

تنوع و قیمت محصولات کنجدی استان
مسئول اتحادیه صنف عصار و حلواساز یزد می‌گوید: بیشترین فروش محصولات کنجدی در فصول سرد سال یعنی پاییز و زمستان است به طوری که فروش این محصولات در نیمه دوم سال ۴ برابر افزایش می‌یابد.
«علی آب‌حیات» کاهش دمای هوا را تشدید کننده تمایل شهروندان یزدی به خرید محصولات کنجدی به ویژه حلوا ارده و ارده می‌داند و می‌افزاید: طبیعت گرم این خوراکی‌ها دلیل این انتخاب است. وی می‌افزاید: از آنجا که فراورده‌ها و محصولات کنجدی جزو محصولات پایه غذایی هستند، کاهش توان اقتصادی مردم بر عرضه و تقاضای آنها تاثیر نداشته است.
آب‌حیات قیمت هر کیلوگرم حلوا ارده ممتاز را بین ۸‌تا‌10‌هزار تومان اعلام می‌کند و می‌گوید: هر کیلوگرم ارده ممتاز نیز ۱۲‌هزار تومان است که معمولا با شیره شکر یا شیره خرما مصرف می‌شود. وی سایر فراورده‌های کنجدی را نیز روغن کنجد، کنجد خام و کنجد پوست کنده معرفی می‌کند و می‌افزاید: هر کیلوگرم از این محصولات کنجدی به ترتیب با قیمت۲۰‌هزار تومان، ۵۲۰۰ تومان و ۹ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود.

فعالیت ۱۵۰ واحد تولید محصولات کنجدی در استان
عامل توسعه خوشه محصولات کنجدی استان با اشاره به آغاز فعالیت این خوشه از سال‌90 به عنوان سومین خوشه صنعتی اولویت‌دار استان، می‌افزاید: پس از انجام دو فاز مطالعه امکان‌سنجی ، برنامه‌های اجرایی برای فعالان خوشه ترسیم و این خوشه در سال‌94 به‌‌عنوان سومین خوشه توسعه‌یافته استان معرفی شد.
«سیدعلیرضا طباطبایی» می‌گوید: در حال حاضر بیش از ۱۵۰ واحد صنفی و صنعتی در حال تولید محصولات کنجدی هستند که بیش از ۳۰ واحد آنها در شهرک‌های صنعتی استان مستقر هستند. وی با بیان این‌که ۸۰‌درصد واحدهای تولید محصولات کنجدی در شهرستان اردکان مستقر هستند، ادامه می‌دهد: این شهرستان قطب تولید محصولات کنجدی ایران است.
عامل توسعه خوشه محصولات کنجدی استان اعلام می‌کند: بزرگ‌ترین مجتمع تولید محصولات کنجدی کشور به همت خوشه محصولات کنجدی با بیش از ۵۷ واحد تولیدی در شهرک صنعتی اردکان در حال ساخت است. وی با بیان این‌که این واحد تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد، اظهار می‌کند: این مجتمع مشتمل بر واحدهای انتقالی از داخل شهر و واحدهای جدید تولیدی است.

ظرفیت قابل توجه صنعت کنجد در استان
طباطبایی با اشاره به ظرفیت‌های استان برای تولید محصولات کنجدی و رشد مثبت این صنعت، می‌گوید: روند افزایشی تعداد بنگاه‌های تولید محصولات کنجدی، موید این ظرفیت است. وی می‌افزاید: نتیجه فعالیت‌های خوشه در طول این سال‌ها، افزایش تعداد واحدهای تولید محصولات کنجدی است به طوری که در سال سوم فعالیت خوشه، شاهد رشد ۶ برابری تعداد واحدهای تولیدی محصولات کنجدی هستیم.
این مسئول با بیان این‌که بسیاری از واحدهای راه‌اندازی‌شده بزرگ و دارای ظرفیت تولید قابل توجهی هستند، می‌گوید: جابه‌جایی واحدهای تولیدی از داخل شهر به شهرک صنعتی نیز بر افزایش ظرفیت تولید موثر بوده است. وی بابیان این‌که فراورده‌های مطرح کنجدی استان، کنجد فراوری شده، ارده، حلواارده، روغن کنجد، روغن ارده، انواع ارده‌های طعم‌دار، حلوا کنجدی و… است، می‌گوید: بیشترین محصول کنجدی تولیدی استان حلوا ارده است. طباطبایی با بیان این‌که روزانه ۱۰۰تن حلواارده در استان تولید می‌شود، ادامه می‌دهد: ارده به ویژه ارده‌های طعم‌دار، روغن کنجد و روغن ارده نیز در جایگاه بعدی تولید ومصرف محصولات کنجدی استان قرار دارند. وی با بیان این‌که روزانه به طور متوسط ۱۰۰‌تا‌150‌تن کنجد در استان به فراورده‌های کنجدی تبدیل می‌شود، تاکید می‌کند: حدود ۸۰ درصد این کنجد در اردکان فراوری می‌شود.
عامل توسعه خوشه محصولات کنجدی استان درباره مصرف محصولات کنجدی در خارج از استان نیز اظهار می‌کند: حدود ۹۰ درصد محصولات کنجدی تولیدی در خارج از استان مصرف می‌شود. وی استان‌های تهران، خراسان رضوی و قم را بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان محصولات کنجدی استان معرفی می‌کند و می‌افزاید: حلواارده به‌عنوان پرمصرف‌ترین و محبوب‌ترین محصول کنجدی استان در کشور شناخته می‌شود.
طباطبایی می‌گوید: در سالیان اخیر تولید ارده فراوری‌شده افزایش‌یافته و مورد اقبال مردم قرارگرفته و در حال حاضر محصولاتی چون ارده شکلاتی، کرم ارده، کرم کنجد و… مصرف افزاینده داشته است. وی افزود: صادرات محصولات کنجدی اکنون از سوی برخی از واحدها شروع شده و کشورهای روسیه و عراق از عمده کشورهای هدف صادرات این محصولات هستند اما با توجه به این‌که صادرات این محصولات به صورت غیرمستقیم انجام می‌شود، آماری از میزان صادرات در دست نیست.

عملکرد خوشه محصولات کنجدی
عامل توسعه خوشه محصولات کنجدی استان مهم‌ترین دستاوردهای این خوشه صنعتی را برگزاری تورهای صنعتی داخلی و خارجی بیان می‌کند و می‌گوید: تاکنون بیش از ۲۰ تور داخلی و خارجی به کشورهای آلمان، فرانسه، ترکیه، امارات متحده عربی، مالزی و سنگاپور و بازدید از واحدهای صنعتی و نمایشگاه‌های مختلف انجام شده است. «سیدعلیرضا طباطبایی» می‌گوید: این بازدیدها علاوه برگشودن دریچه جدید به روی صنعتگران، حس مثبت در کنار هم بودن را برای آنها به همراه داشت که باعث هم‌افزایی و همکاری بین اعضا شد.  وی می‌افزاید: با توجه به این‌که صنایع غذایی به جهش‌های علمی، فنّاورانه و نوآوری نیازمند است، خوشبختانه با شروع فعالیت طرح توسعه خوشه محصولات کنجدی، بسیاری از تولیدکنندگان انگیزه لازم را برای حرکت به سمت صنعتی شدن پیدا کردند. این مسئول ادامه می‌دهد: از مهم‌ترین برنامه‌های خوشه بنا کردن و ایجاد یک شبکه همکاری میان افراد فعال در این حوزه برای خرید مشترک مواد اولیه بود بود؛ چرا که تامین کنجد یکی از مشکلات اصلی واحدهای تولیدی اعم از صنفی و صنعتی بود. وی اضافه می‌کند: خرید کنجد به عنوان ماده اولیه تولید محصولات کنجدی با توجه به ماهیت وارداتی آن و نوسان بالای قیمت به دلیل تغییر نرخ دلار، مشکلات بسیاری برای تولیدکنندگان ایجاد کرده بود. طباطبایی می‌افزاید: پس از همفکری و بررسی کلیه جوانب کار و جلب مشارکت و اعتماد فعالان خوشه، یک شرکت تخصصی با هدف تامین مواد اولیه برای اعضای خوشه و سهامداران تشکیل شد. عامل توسعه خوشه محصولات کنجدی استان می‌گوید: خوشه همچنین حمایت مالی و پشتیبانی فنی از طراحی و ساخت ماشین‌آلات مکانیزه برای بهبود فرایندهای دستی و سنتی در تولید محصولات کنجدی را با جدیت دنبال کرد. وی می‌افزاید: تاکنون خرید یک دستگاه پر کن حلواارده، خرید یک دستگاه پرکن ارده، انجام ۲ طرح پژوهشی برای رفع ۲ فاز شدن تولید حلوا و تدوین استانداردهای تولید انواع روغن کنجد از سوی خوشه دنبال شده است.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..