جاذبه‌های طبیعت‌گردی در استان یزد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) استان یزد  در کنار همه جاذبه‌های تاریخی، دارای جاذبه‌های طبیعی بکر و زیبایی از جمله کوهستان و کویر است که ظرفیت را برای تقویت اکوتوریسم فراهم کرده است از این رو برنامه ۵ ساله گردشگری استان بر همین محور، تدوین شده تا نمای دیگری از گردشگری در استان رونمایی شود.
اکوتوریسم یا طبیعت‌گردی با وجود ظرفیت‌های غنی موجود در مناطق مختلف استان به عنوان یکی از محورهای مهم رونق صنعت گردشگری تعریف شده است و تحقق این مهم به انسجام و همکاری بین اداره‌های کل میراث فرهنگی و حفاظت محیط زیست نیاز دارد.
قرار گرفتن استان در محل تلاقی کویر و کوهستان، جاذبه‌های زیبایی را رقم زده که قطعا برای بسیاری از گردشگران به ویژه گردشگران خارجی، بکر و وسوسه‌برانگیز است و شناسایی این ظرفیت‌ها در کنار معرفی و حفاظت از آنها، قطعا رونق گردشگری طبیعی را در استان رقم خواهد زد.

جاذبه‌های طبیعت‌گردی استان
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان می‌گوید: گردشگری طبیعی یکی از محورهای اصلی برنامه ۵ ساله گردشگری استان است چرا که این شاخه از گردشگری با توجه به جاذبه‌ها فرصت بسیاری برای رونق در استان دارد.
«محمدمهدی شرافت» می‌افزاید: برای تحقق این امر باید طرح‌های مطالعاتی و زیرساختی با هماهنگی، انسجام و همکاری دستگاه‌هایی همچون منابع طبیعی، محیط زیست و میراث فرهنگی تدوین و اجرا شود.
به گفته وی اگر برنامه‌ریزی دقیقی صورت گیرد، در آینده شاهد تقاضای گردشگران برای بازدید از مناطق کویری، ییلاقی و کوهستانی استان خواهیم بود از این رو برای رسیدن به این توسعه در صنعت گردشگری به تبلیغات، مدیریت صحیح و سرمایه‌گذاری در صنعت اکوتوریسم نیاز داریم.
این مسئول اظهار می‌کند: کویرهای وسیعی استان را احاطه کرده که قطعا بازدید از آنها برای گردشگران خارجی جذاب خواهد بود و می‌توان با ایجاد تاسیسات گردشگری در این بسترهای طبیعی و اجرای طرح‌های شترسواری، موتور سواری و کویرنوردی، فرصت بهره‌برداری از این ظرفیت گردشگری را دوچندان کرد.
شرافت با تاکید بر ضرورت بهره‌برداری از این ظرفیت‌های طبیعی برای رونق صنعت گردشگری در کنار حفاظت از آنها، می‌افزاید: امکانات موجود در مقاصد گردشگری و احساس راحتی گردشگران در این سایت‌ها بسیار حائز اهمیت است و لازم است که این مهم در بهره‌گیری از ظرفیت‌های طبیعی استان، مورد توجه قرار گیرد.
به گفته وی، برای تحقق برنامه ۵ ساله‌ گردشگری استان، توجه‌ ویژه‌ای به گردشگری طبیعی و زیرشاخه‌های آن معطوف شده اما تحقق این برنامه‌ها نیازمند همکاری بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است. مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، «یزد» را امن‌ترین منطقه برای سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری معرفی می‌کند و می‌افزاید: جذب سرمایه‌گذار برای بهره‌برداری از ظرفیت‌های گردشگری استان نیازمند همکاری و ارتباط دستگاه‌های مختلف استان است.

بوم‌گردی؛ مهم‌ترین زیرساخت طبیعت‌گردی
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان می‌گوید: بوم گردی یا اکوتوریسم در تعریف خلاصه به معنای احترام به طبیعت، احترام به فرهنگ گذشته و مردمانی است که از سال‌ها قبل در یک زیست‌بوم خاص زندگی ‌کرده‌اند و می‌کنند. وی می‌افزاید: از این رو می‌توان گفت که رشد طبیعت‌گردی به شدت به زیرساختی به نام بوم‌گردی وابسته است و باید برای رونق گردشگری طبیعی، اقامتگاه‌های بوم‌گردی تقویت شوند.
شرافت ادامه می‌دهد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایجاد ۹۰ اقامتگاه بوم‌گردی را برای رونق صنعت طبیعت‌گردی و گردشگری در روستاهای استان پیش‌بینی کرده است که ۳۰ اقامتگاه آن تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.
به گفته وی، تقویت گردشگری طبیعی و روستا‌گردی با توجه به مخاطرات آلایندگی هوا ناشی از توسعه صنعتی استان، بهترین الگو برای رشد و توسعه استان محسوب می‌شود.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان عقیده دارد که با توجه به مواجهه استان با چالش بی‌آبی، این شاخه از صنعت گردشگری در کنار سایر شاخه‌های این صنعت، توسعه پایدار را برای استان رقم خواهد زد. وی می‌گوید: طبیعت‌گردی، ایجاد اشتغال برای ساکنان بومی منطقه محسوب می‌شود و آنها را به حفاظت و زنده نگه‌داشتن محیط زیست، آداب و رسوم قدیمی برای جذب گردشگران ترغیب می‌کند. شرافت تاکید می‌کند: این شاخه از صنعت گردشگری می‌تواند به حفظ و پاسداری محیط زیست طبیعی و انسانی و همچنین توسعه پایدار منجر شود.

تقویت گردشگری با جاذبه‌های جانوری و گیاهی
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان می‌گوید: استان به دلیل قرار گرفتن بین کویر و کوهستان، تنوع آب و هوایی پرجاذبه‌ای دارد.
«سیدمصطفی فاطمی» می‌افزاید: جنوبی‌ترین نقطه استان در کویر دمای ۵۰ درجه سانتی‌گراد بالای صفر و کوهستانی‌ترین نقطه استان در ارتفاعات شیرکوه، دمای ۵۰ درجه زیر صفر را در کارنامه خود دارد که نشان‌دهنده ظرفیت‌های مطلوب استان در حوزه گردشگری طبیعی است.
وی ادامه می‌دهد: می‌توان از این بستر طبیعی برای اجرای ورزش‌هایی مانند شترسواری، موتورسواری، اسکی، یخ نوردی، صخره نوردی و غیره بهره گرفت و گردشگری طبیعی استان را شکوفا کرد. به گفته این مسئول، یکی از تجربه‌های موفق استان در بهره‌گیری از ظرفیت‌های طبیعی، مناسب‌سازی پیست اسکی سخوید برای گردشگری کوهستانی است. وی با بیان این‌که این پیست هنوز به استانداردهای کامل نرسیده است، اظهار می‌کند: استقبال مردم از این فضای طبیعی، نشان‌دهنده علاقه آنها به طبیعت‌گردی است.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تنوع گیاهی و جانوری طبیعت استان را نیز از ظرفیت‌های قابل توجه برای رونق گردشگری طبیعی می‌داند. وی می‌افزاید: معاونت گردشگری استان با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست برنامه‌های متنوعی را برای بازدید گردشگران از مناطق حفاظت شده و آشنایی آنها با تنوع گیاهی و جانوری استان دنبال می‌کند. معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان از برنامه‌ریزی برای معرفی این جاذبه‌های طبیعی به گردشگران علاقمند در ایام نوروز امسال خبر می‌دهد. وی می‌گوید: گردشگران در نوروز امسال از جنگل باغ شادی و گونه‌های خاص جانوری آن از جمله گوزن زرد، خرس قهوه‌ای و پرندگان نادر از جمله هوبره و مرکز تحقیقاتی هوبره و گورخر ایرانی بازدید خواهند کرد.
فاطمی می‌افزاید: شهرستان خاتم شاخص‌ترین شهرستان استان در تنوع اکوتوریستی است و تقویت گردشگری طبیعی در این شهرستان به هیچ زیرساختی نیاز ندارد چرا که توسعه زیرساخت‌ها، طبیعت بکر این منطقه را تخریب خواهد کرد.

ظرفیت طبیعت‌گردی در مناطق حفاظت‌شده استان
معاون محیط طبیعی اداره کل محیط زیست استان می‌گوید: گونه‌هایی از جانوران و گیاهان در استان یافت می‌شود که در کشور و حتی دنیا کم‌نظیر است. «حسن اکبری» تاکید می‌کند: می‌توان با تقویت گردشگری طبیعی، فرصت بازدید گردشگران از این گونه‌ها را در مناطق حفاظت شده استان فراهم کرد. وی با اشاره به اهمیت حفاظت از این گونه‌های کمیاب، ادامه می‌دهد: تماشای آهوان، گوزن زرد و دیگر جانواران برای گردشگران و محققان بسیار جذاب است. این مسئول می‌گوید: متاسفانه ظرفیت گردشگری طبیعی در استان مغفول مانده و لازم است مسئولان و متولیان صنعت گردشگری برای بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها برنامه‌ریزی کنند.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..