فعال بودن ۲۰ معدن در شهرستان بهاباد

شهرستان بهاباد یکی از شهرستان‌های برخوردار از منابع طبیعی استان است که خام‌فروشی منابع آن و ایجاد نکردن واحدهای فراوری، این شهرستان را در عین ثروتمندی، محروم نگه‌داشته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) این شهرستان ید طولایی در تولید محصولات کشاورزی به ویژه زعفران دارد و حدود ۷۰ درصد زعفران تولیدی استان با بهترین کیفیت در بهاباد تولید می‌شود اما زمان فروش سر از استان‌های همجوار در می‌آورد بدون این‌که نام و نشانی از بهاباد داشته باشد.
بهاباد همچنین منابعی غنی از خاک‌های معدنی دارد که در سایر استان‌های کشور فراوری می‌شوند از این رو محصولات معدنی این خطه محروم هم نشانی از این دیار ندارند و به کام سایر استان‌ها در بازار عرضه می‌شوند.
سهم این شهرستان از صنعت، تنها ۳‌واحد صنعتی است که کمترین نقش را در ایجاد ارزش افزوده و بهره‌برداری از منابع و ظرفیت‌های شهرستان دارند و به‌قولی می‌توان گفت که شهرستان اصلا دارای واحد فراوری در حوزه صنعت و معدن نیست.
این در حالی است که هزینه جابه‌جایی منابع و محصولات این شهرستان به شهرهای دیگر کشور برای حضور در واحدهای فراوری با توجه به دور بودن این شهرستان از مرکز استان، بسیار بالاست.
از سوی دیگر جابه جایی منابع معدنی با توجه به حجم باطله‌های آنها مقرون به صرفه نیست و لازم است واحدهای فراوری در کنار مراکز تولیدی و کشاورزی ایجاد شود تا هم اهالی این شهرستان محروم را راضی و هم زمینه توسعه این منطقه را فراهم کند.

عرضه‌های بی‌نام و نشان
فرماندار شهرستان بهاباد محصولات و منابع این شهرستان را بسیار مطلوب اما بهره‌برداری از آنها را بسیار محدود می‌داند و از این‌که در بهره‌برداری از ظرفیت‌های این شهرستان به خام‌فروشی عادت شده است، گلایه می‌کند.
«عباس اقبال بهابادی» می‌افزاید: در شرایطی که ۷۰ درصد زعفران استان با بهترین کیفیت در شهرستان بهاباد تولید می‌شود اما متاسفانه هیچ رغفرانی با برند و نشان این شهرستان به بازار عرضه نمی‌شود. وی با اشاره به فروش محصول زعفران شهرستان به صورت خام به استان‌های همجوار می‌گوید: متاسفانه زعفران شهرستان بهاباد حتی به اسم استان هم در بازار عرضه نمی‌شود در حالی که در رقابت با انواع زعفران تولیدی در کشور، حرف اول را می‌زند و می‌تواند ارزش افزوده فراوانی برای کشاورزان ایجاد کند.
این مسئول درباره دور بودن شهرستان بهاباد از مرکز استان و تاثیر این دوری بر محرومیت شهرستان نیز می‌گوید: اتفاقا دور بودن از مرکز استان، ایجاد واحدهای فراوری زعفران در شهرستان را مقرون به صرفه‌تر کرده اما تاکنون از ایجاد این واحدها در شهرستان استقبال نشده است.
وی بر ضرورت همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان برای جذب سرمایه‌گذاران برای برندسازی محصولات کشاورزی شهرستان بهاباد به‌ویژه زعفران تاکید می‌کند و می‌افزاید: قطعا شهرستان به تنهایی در جذب سرمایه‌گذاران موفق نخواهد بود.

فعال بودن ۲۰ معدن در شهرستان
فرماندار بهاباد به مشکلات شهرستان در عرضه خام مواد و خاک‌های معدنی اشاره می‌کند و می‌افزاید: متاسفانه در این زمینه نیز منابع شهرستان به صورت خام به استان‌های دیگر صادر می‌شود که این اقدام کمترین منفعت اقتصادی را برای بهاباد به همراه دارد.
وی با اشاره به استخراج مواد و خاک‌های معدنی از ۲۰ معدن فعال این شهرستان می‌گوید: انتقال خام این مواد در شرایطی که ۴۰ درصد مواد و خاک‌های معدنی استخراجی، باطله است، اصلا مقرون به صرفه نیست و لازم است که با ایجاد واحدهای فراوری، مواد معدنی با کیفیت تفکیک و استفاده شود.
اقبال عمده مواد معدنی این شهرستان را زغال‌سنگ، سنگ آهن و سنگ‌مس معرفی می‌کند و ادامه می‌دهد: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان باید بهره‌برداران از این معادن را در صورت رسیدن به یک حجم بهره‌برداری به ایجاد واحدهای فراوری ملزم کند.
وی می‌گوید: دولت باید برای حمایت از سرمایه‌گذاری در مناطق محروم از جمله شهرستان بهاباد سیاست‌‌های تشویقی در پیش بگیرد تا ظرفیت‌ها و منابع این شهرستان به این راحتی به یغما نرود.
فرماندار بهاباد به ظرفیت‌های تولید مواد دامی در این شهرستان اشاره می‌کند و می‌افزاید: حجم شیر تولیدی در واحدهای دامداری این شهرستان قابل ملاحظه است اما حتی یک واحد فراوری و تولید محصولات لبنی نیز در این شهرستان ایجاد نشده است.
وی تاکید می‌کند: تا زمانی که منابع این شهرستان به صورت خام به استان‌های دیگر منتقل شود، هیچ فرصتی برای رشد و شکوفایی اقتصادی و توسعه پایدار این منطقه فراهم نمی‌شود.
اقبال با اشاره به اهمیت ایجاد واحدهای صنعتی و معدنی در شهرستان بهاباد با توجه به ظرفیت‌های آن، ادامه می‌دهد: نبود این ظرفیت‌ها، فرصت‌های شغلی منطقه را کاهش داده و روستاییان را به سمت شهرها سرازیر کرده است.

فراهم بودن زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری
فرماندار شهرستان بهاباد با بیان این‌که جذب سرمایه‌گذار برای بهره‌برداری از منابع کشاورزی و معدنی شهرستان بهاباد،به زیرساخت خاصی نیاز ندارد، ادامه می‌دهد: زیرساخت‌ها برای جذب سرمایه‌گذار فراهم است. «عباس اقبال بهابادی» می‌افزاید: فرمانداری شهرستان تلاش بسیاری برای جذب سرمایه‌گذاران انجام داده و برای پرداخت تسهیلات و حمایت از متقاضیان اقدام کرده است اما جذب سرمایه‌گذاران توانمند در گرو همکاری و همراهی تمام مسئولان استان است.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..