تجربه یک ماه پاک در استان یزد:

روند کاهشی روزهای آلوده در استان یزد / مدیریت آلودگی کوره‌ها در یزد

تعداد روزهای آلوده شهر یزد در سال جاری بسیار نگران‌کننده بود اما خوشبختانه آذرماه تجربه شیرینی در استان رقم زد، به طوری که شهروندان یزدی در این ماه، هیچ روز آلوده‌ای را تجربه نکردند و نفس راحتی کشیدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) در شرایطی که بسیاری از کلان‌شهرهای کشور در فصل زمستان، روزهای آلوده‌ای را پشت سر می‌گذارند اما هوای استان برای تنفس شهروندان یزدی به مراتب بهتر از سایر روزهای سال است.
استان در نیمه نخست سال حتی ۸ روز آلوده در ماه را نیز تجربه کرد و روزهای آلوده ماه‌های نیمه نخست سال نیز به طور متوسط به ۶ روز رسید اما وضعیت آلودگی هوای استان در نیمه دوم سال به مراتب بهتر شده است.
استان در ماه‌های مهر و آبان، ۴ و ۳ روز آلوده را پشت سر گذاشته و در آذرماه نیز هیچ روز آلوده‌‌ای در استان ثبت نشده است اما در حال حاضر افزایش روزهای آلوده از متوسط ۳ روز در سال گذشته به ۶ روز در نیمه نخست سال، نگرانی‌هایی را در بین شهروندان ایجاد کرده است.

روند کاهشی روزهای آلوده استان
مسئول اداره پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان با اشاره به افزایش روزهای آلوده استان در نیمه نخست سال به میانگین ۶ روز ادامه داد: آلودگی هوا در نیمه دوم سال به مراتب بهتر شده است و روند کاهشی را طی می‌کند.
«دامون سلیمانی‌زاده» افزود: تعداد روزهای آلوده سال در ماه‌های مهر و آبان به ۴ و ۳ روز کاهش یافته و خوشبختانه استان در آذرماه هیچ روز آلوده‌ای را تجربه نکرده است. وی با بیان این‌که تعداد روزهای آلوده سال به طور میانگین در سال‌های گذشته ۳ روز بوده است ادامه داد: بحران ۸ روز آلوده در ماه در فصل تابستان امسال تجربه ناخوشایندی برای هوای استان بود.
این مسئول با تاکید بر این‌که این تعداد روزهای آلوده در ۱۰ سال اخیر در استان بی‌سابقه بوده است، افزود: خوشبختانه تعداد روزهای آلوده استان در ماه‌های مهر، آبان و آذر روند کاهشی را طی کرده است و امیدواریم این روند تا پایان سال ادامه یابد.
سلیمانی‌زاده با تاکید بر این‌که مهم‌ترین منشا آلودگی استان، ذرات معلق هستند منشا ذرات معلق استان را طوفان و گرد و غبارهای محلی دانست که در اثر خشکسالی‌های پی‌درپی و ناپایداری خاک تشدید می‌شود.
مسئول اداره پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان درباره ارتباط آلودگی استان با کوره‌های آجرپزی نیز تاکید کرد: عمده منابع آلودگی هوای استان در مقایسه با سایر کلان‌ شهرها، منابع ثابت است؛ از این رو مدیریت آلودگی واحدهای آلاینده به ویژه کوره‌ها به کاهش روزهای آلوده کمک می‌کند.
سلیمانی‌زاده با تاکید بر این‌که این تعداد روزهای آلوده در ۱۰ سال اخیر در استان بی‌سابقه بوده است، ادامه داد: خوشبختانه با تلاش مسئولان استان، آلودگی کوره‌های آجرپزی با اعمال محدودیت واگذاری سوخت، کنترل شده است. وی گفت: کوره‌های دستی استان تعطیل و کوره‌های فشاری نیز به فیلتر و سوخت گاز مجهز شده‌اند و کوره‌داران از ترس قطع شدن سوخت، با الزامات محیط زیست همراهی کردند.
مسئول اداره پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان با تاکید بر این‌که همه این سیاست‌ها مقطعی است، تاکید کرد: مشکل آلودگی کوره‌های استان در نهایت با جابه‌جایی آنها به سایت در نظر گرفته شده در خارج از شهر، برای همیشه برطرف خواهد شد.

کاهش محسوس مصرف سوخت مایع
معاون فرماندار یزد کاهش مصرف سوخت مایع در استان را نشانه کاهش فعالیت و در نتیجه آلودگی کوره‌های آجرپزی عنوان کرد و افزود: میزان مصرف نفت کوره از ۸۵ میلیون لیتر در سال ۸۵ به ۸۱ میلیون لیتر در سال‌90 کاهش یافته است.
«امیر شاکری» با بیان این‌که مصرف ۴‌ماهه نخست سال جاری نفت کوره در استان به ۲ میلیون لیتر رسیده است، این کاهش محسوس را نشانه تعطیلی کوره‌ها به ویژه به دلیل نداشتن توجیه اقتصادی دانست.
وی با اشاره به تاثیر گازرسانی و فیلترگذاری کوره‌ها در کاهش مصرف نفت کوره و آلودگی‌ها، افزود: گازرسانی به کوره‌ها همچنان ادامه دارد تا آلودگی کوره‌ها به حداقل برسد.
معاون فرماندار یزد با اشاره به تشکیل کمیته محیط زیست هر ۴ هفته یکبار ادامه داد: یکی از اقدامات این کمیته قطع سوخت مایع کوره‌ها است و امیدواریم توزیع سوخت مایع در استان تا پایان سال به طول کامل متوقف شود.

مدیریت آلودگی کوره‌ها
معاون فنی و امور عمرانی فرمانداری یزد با اشاره به تعیین مهلت ۳ ساله برای تعطیلی تمام کوره‌های دستی استان افزود: تا اتمام مهلت تعیین شده نیز برنامه زمان‌بندی سوخت و نوبت‌دهی برای تولید آجر در این واحدها رعایت می‌شود. «امیر شاکری» با اشاره به تعیین فرجه ۳ ساله تا سال ۹۷ برای تعطیلی کامل کوره‌های دستی آجرپزی از داخل شهر، ادامه داد: برای مدیریت آلایندگی کوره‌های فشاری نیز همه این واحدها ملزم به نصب فیلتر شدند و کارشناسان حفاظت محیط زیست استان نیز وضعیت آلایندگی آنها را زیر نظر خواهند داشت. وی تاکید کرد: با توجه به این‌که امکان نصب فیلتر روی کوره‌های دستی وجود ندارد، برنامه‌های مدیریتی کاهش آلایندگی این واحدها، در دستور کار قرار گرفته است. این مسئول گفت: در این مدت هم کوره‌داران ملزم به استفاده از سوخت گاز به جای سوخت مازوت و سایر سوخت‌های غیرمجاز هستند.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..