وجود۲۸ نوع سنگ گرانیت در استان یزد

no-thumbs

استان یزد شامل شهرستانهای معدن خیز در پهنه ‌ساختاری ایران مرکزی ، به واسطه منابع و ذخایر معدنی فراوان و توان معدنی بالا از مناطق مستعد کشور می باشد که اکتشاف و بهره برداری از معادن آن بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) استان یزد شامل شهرستانهای معدن  خیز در پهنه ‌ساختاری ایران مرکزی ، به واسطه منابع و ذخایر معدنی فراوان و توان معدنی بالا از مناطق مستعد کشور می باشد که اکتشاف و بهره برداری از معادن آن بسیار مورد توجه قرار گرفته است.  

ذخایر معدنی استان یزد را می‌توان به سه گروه فلزی، غیر فلزی و سنگهای تزئینی و نما تقسیم کرد. معادن بزرگ آهن چادرملو، معدن آهن بافق، معدن سرب و روی کوشک، معدن سرب و روی مهدی‌آباد، معدن اورانیوم ساغند و… از جمله منابع معدنی فلزی استان هستند.
این استان به لحاظ تنوع مواد معدنی رتبه سوم  و به لحاظ شمار معادن رتبه‌ هفتم کشور را دارد .
رئیس صنعت ومعدن استان یزد می گوید:  ، حدود بیست وهشت  نوع سنگ گرانیت از انواع سنگ‌های تزئینی در معادن این استان وجود دارد .
علمدار اشاره کرد این تنوع در کشور بی‌ نظیر است بطوریکه سنگ گرانیت درجه یک در بین استانهای کشور فقط در معادن استان یزد  استخراج و فرآوری می‌شود .
وی گفت : استان یزد به لحاظ دارا بودن معادن فراوان سنگ تزئینی از درجه بالایی برخوردار است بر اساس نمودار توزیع فراوانی معادن در استان یزد، معادن مصالح ساختمانی از فراوانی بیشتری نسبت به سایر معادن برخوردار هستند و  معادن سنگ تزئینی موجود  شامل انواع تراورتن ، چینی ،مرمریت، گرانیت ، است که بیشترین تعداد متعلق به گرانیت و مرمریت می باشد
علمدار افزود :  وجود منابع غنی معدنی در استان یزد  انتظارها را برای توسعه‌یافتگی این منطقه افزایش داده است وصنایع معدنی این استان رو به رشد است
   وی  می گوید : بیش از یک میلیون تن انواع سنگ های تزیینی این استان پارسال به کشورهای عراق ، ترکیه و جمهوری آذربایجان صادر شد .
علمدار با بیان اینکه استان یزد یکی از قطب های سنگ تزئینی در کشور است گفت : ارزش صادرات این سنگ های تزئینی نزدیک به ۱۲۰ میلیون دلار است که سهم قابل توجهی از صادرات محصولات غیرنفتی استان یزد را به خود اختصاص داده است.
معاون امور معادن سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان یزد هم گفت : از مجموع ۶۸ ماده‌ معدنی شناخته شده در کشور سی ونه  نوع آن در استان یزد کشف شده است.
وی  افزود : هم‌اکنون سیصدوچهل  معدن ، پروانه بهره برداری دریافت کرده اند و سی ویک معدن هم در حال کشف در سراسر این استان وجود دارد که  مهم‌ترین آنها شامل / سنگ‌های تزئینی مثل گرانیت  و  دولومیت باریت / فلدسپات /کسنگ نقره است
حسین تفکری یک معدن‌دار گفت : هزینه‌ استخراج و اکتشاف مواد معدنی زیاد است وبا امکانات فعلی تلاش مضاعفی می خواهد تا توسعه یابد
مهندس محبی هم افزود : یک معدن‌دار ابتدا نسبت به اکتشاف در یک محدوده اقدام می‌کند و همه‌ هزینه‌های اکتشاف بر عهده وی  است و ممکن است اکتشاف در یک منطقه موفقیت‌آمیز باشد یا نباشد ؛ همچنین هزینه‌ های جانبی سوخت و هزینه کارگر نیز سبب افزایش هزینه‌ استخراج پس از مرحله‌ اکتشاف می‌شود.
حسین دهقان .معدنکار دیگری می گوید : یک معدنکار برای ورود به بازار کارآمد به اطلاعات دقیقی در خصوص قیمت و کیفیت مواد معدنی دسترسی ندارد مثلاً یک معدن‌دار باید حداقل از وضعیت بازار ۱۵سال آینده یک ماده معدنی مطلع باشد تا بتواند با ریسک کمتری نسبت به اکتشاف و استخراج اقدام کند .
عبداللهی  از عرضـه کنندگان سنگ در یزد می گوید : فناوری استخـراج و فراوری سنگ در استان یزد ، قدیمی  و به دور از استانداردهای جهانی است ؛ از این رو صادرات گرانیت های موجود در بازار و کسب درآمدهای ارزی از دست می رود
وی اظهار داشت  : فراوری سنگ های تزئینی هزینه زیادی دارد بطوری‌که راه اندازی یک واحد مجهز سنگ بری به سرمایه زیادی  نیـاز دارد که این امـر ، سرمایه گـذاری در حوزه سنگ استـان را با چالش مواجه کرده است .
در این میان طرح هایی برای بهره برداری از مزیت های کم نظیر منابع سنگ های تزیینی استان یزد به مرحله عملیاتی رسیده است و برخی هم در حال اجراء است که با پایان این اقدامات افق روشنی فراروی صنعت سنگ استان خواهد بود و تنگناهای توسعه صنعت سنگ این استان رفع و روبه رشد خواهد شد.تابناک

بخش نظردهی بسته شده است..